27.1 C
Athens
Κυριακή, 2 Οκτωβρίου, 2022

Βάλαρης – Κραουνάκης: Βροχή από σταρ στο «Έκτο πάτωμα»

Πικάντικες ιστορίες και θεατρικά ορόσημα. Άνθρωποι σε κρίση και στην κρίση. Και μια σειρά από αστέρες του σανιδιού (αλλά και της τηλεόρασης) στη διανομή της παράστασης «Έκτο πάτωμα», που ετοιμάζει για το Ακροπόλ ο Γιώργος Βάλαρης με τα ιστορικά τραγούδια των Σταμάτη Κραουνάκη και Λίνας Νικολακοπούλου (και ζωντανή ορχήστρα).

«Οι κυρίες της αυλής»

Μια μάλλον ξεχασμένη ιστορία, για αρχή. Το 1964-65 ο Ντίνος Ηλιόπουλος αποφάσισε να διασκευάσει, με αυτουργό το χρονογράφο και μεταφραστή Δημήτρη Γιαννουκάκη, το έργο στο οποίο είχε παίξει το 1952 δίπλα στη μεγάλη Μαρίκα Κοτοπούλη (η οποία και το είχε πρωτοφέρει το 1938 στην Αθήνα, λίγο μετά τη γαλλική πρεμιέρα του): Το «έκτο πάτωμα» του Ελβετού συγγραφέα Αλφρέντ Ζερί, που παίχτηκε στο Θέατρο Γκλόρια με τον τίτλο «Οι κυρίες της αυλής».

Ο θρύλος λέει ότι έψαχνε, εκείνα τα ταραγμένα χρόνια, για ένα έργο για την κρίση, εν γένει, και για τους ανθρώπους σε κρίση, προσωπική και οικονομική. Που βρίσκουν, τελικά, την αξία της αλληλεγγύης και της ανθρωπιάς.

Ο σκηνοθέτης και ηθοποιός Γιώργος Βάλαρης

Το 1966 ο Ντίνος Δημόπουλος σκηνοθέτησε για το σινεμά την ίδια εκδοχή του έργου, με τον Ηλιόπουλο πρωταγωνιστή. Η θεατρική επιτυχία του τελευταίου, που μεταδόθηκε από στόμα σε στόμα, ήταν τέτοια που στην παράσταση και εν συνεχεία στο καμαρίνι του βρέθηκε ακόμη και ο τότε κηρυγμένος μονάρχης, Κωνσταντίνος (Γλύξμπουργκ). Ο Ντίνος Ηλιόπουλος, με τη χαρακτηριστική φωνή και το χαρακτηριστικό χιούμορ του, ζήτησε να τού κάνει… τράκα. «Τσιγαράκι, μεγαλειότατε;». Και δεν έφτανε αυτό. Τού ζήτησε και φωτιά!

Με μια αντίστοιχη ατάκα, σαν εκείνη που έλεγε ο ίδιος ο Ηλιόπουλος στον ευκατάστατο Νίκο Αλεξίου, ήτοι τον Αλέκο Αλεξανδράκη, στην ταινία «Οι κυρίες της αυλής», της Φίνος Φιλμς: «Βάζω τη φωτιά, βάζεις το τσιγάρο;».

Αυτή είναι η θεατρική προϊστορία ενός έργου του 1937, που γνώρισε τη μεγαλύτερη επιτυχία του όταν διασκευάστηκε από την Άννα Παναγιωτοπούλου και τον Πλάτωνα Μαυρομούστακο για το θρυλικό «Έκτο πάτωμα» του 1991-92, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Έξαρχου, στο Περοκέ και στη συνέχεια στη Θεσσαλονίκη.

Κάτι η διάρθρωση σε μικρά επεισόδια, κάτι η μουσική του Σταμάτη Κραουνάκη και οι στίχοι της Λίνας Νικολακοπούλου, εκείνη η παράσταση (που παρά την επιτυχία δεν επαναλήφθηκε την επόμενη χρονιά) έγραψε ιστορία και έγινε θεατρικό ορόσημο.

All-star διανομή από το σκηνοθέτη Γιώργο Βάλαρη στο Ακροπόλ

Η ολική επαναφορά της, με all-star διανομή από το σκηνοθέτη Γιώργο Βάλαρη στο Ακροπόλ, από τις αρχές Φεβρουαρίου του 2023, έρχεται να θυμίσει εκείνο το ορόσημο. Βέβαια, στο μεταξύ παίχτηκε από ερασιτεχνικούς ή μικρούς κυρίως θιάσους και σε σκηνοθεσία Μαριάννας Κάλμπαρη στο Ίδρυμα «Μιχάλης Κακογιάννης».

Όμως, εδώ εκτός από την Υρώ Μανέ στο ρόλο της «κουτσομπόλας» Ζερμαίν Λεσκαλιέ (που το 1991 ανέλαβε, θαυμαστά, η Άννα Παναγιωτοπούλου, αφήνοντας στην ιστορία το «Όλα, θέλω να τα ξέρω όλα, όχι επειδή είμαι κουτσομπόλα…») και του Κώστα Μακεδόνα στον ρόλο του καλλιτέχνη συζύγου της, Μαξ Λεσκαλιέ (τότε είχε σημαδέψει το ρόλο ο Χρήστος Βαλαβανίδης), μια σειρά ονομάτων συντάσσονται σε τούτο το νέο «Έκτο πάτωμα», όπως είχε γράψει το youfly.

Η ηθοποιός Ηρώ Μανέ

Οι ηθοποιοί της παράστασης «Έκτο πάτωμα»

Πρώτα, η γνωστή θεατρικά, αλλά και τηλεοπτικά («Άγριες μέλισσες») Κατερίνα Διδασκάλου, που θα αναλάβει τον ρόλο της ή Γκρίζας κυρίας, με αντίστοιχο τραγούδι. Ρόλο που είχε ερμηνεύσει στο ιστορικό «Έκτο πάτωμα» η Νένα Μεντή.

Έπειτα, στον ρόλο του ευαίσθητου κυρίου Οσπώ, έρχεται να προσθέσει το βάρος του ονόματός του ο Δημήτρης Πιατάς. Σε έναν ρόλο στον οποίο είχε «γράψει» ο Τάσος Χαλκιάς, στην παράσταση ορόσημο του Περοκέ.

Σειρά έχει η καλλίφωνη Εβελίνα Παπούλια, που αναλαμβάνει στην παράσταση του Γιώργου Βάλαρη, τον ρόλο της Ζαν, που σκανδαλίζει με τους έρωτές της τους συγκατοίκους της. Ρόλο που είχε ενσαρκώσει μοναδικά η Κατιάνα Μπαλανίκα, γράφοντας ιστορία και με το εμβληματικό τραγούδι των Σταμάτη Κραουνάκη – Λίνας Νικολακοπούλου «Κρουαζιέρα του διαδρόμου». Ή, αλλιώς «Κουπαστή» – «τα μάτια κλείστε, γλυκά ακουμπήστε στην κουπαστή…».

Κι ένας ακόμη ρόλος: της νεαρής Εντβίζ, κόρης του κυρίου Οσπώ, που αναλαμβάνει η Μαριλένα Ροζάκη. Την οποία είδαμε στην παράσταση «Η Χιονάτη και οι επτά ψηλοί νάνοι» της Κάρμεν Ρουγγέρη. Αλλά την είχαμε δει στα 8 της στο ρόλο της Τιτίκας στους «Άθλιους» του Ουγκώ, από το θίασο Χαλκιά – Παρτσαλάκη, στο θέατρο Καλουτά, σε σκηνοθεσία Κοραή Δαμάτη, το 1995. Και στα 10 της στο «Βίρα τις Άγκυρες» των Ρέππα – Παπαθανασίου, σε σκηνοθεσία Σταμάτη Φασουλή, στο Εθνικό.

Στην παράσταση του Δημήτρη Έξαρχου το ρόλο της Εντβίζ Οσπώ είχε αναλάβει η Έρρικα Μπεγιέτη. Αναμένονται οι ηθοποιοί που θα ενσαρκώσουν τον νεαρό Ανρί Ζονβάλ, που την πολιορκεί (στο «Περοκέ» είχαν παίξει ο Γιώργος Νινιός και ο Στέλιος Μάινας, σε διπλή διανομή – και στο τραγούδι «Τα είκοσι χρόνια σου»), αλλά και τον Ζοζό, που την πολιορκεί (το 1991 ήταν ο Χρήστος Χατζηπαναγιώτης).

Κυρίως, όμως, αναμένεται με ενδιαφέρον – και παίζουν πολλά βαριά ονόματα – η επιλογή του Γιώργου Βάλαρη, αλλά και του Σταμάτη Κραουνάκη, για τον ρόλο της ιδιοκτήτριας των διαμερισμάτων του κτιρίου, Κυρίας Μαρέ, που είχε ενσαρκώσει, σε… υψηλούς τόνους, η Ελένη Γερασιμίδου. Και στο τραγούδι «Είναι κι η ιδιοκτησία τελικά απελπισία, τι νομίζεις; Πρέπει να πληρώνεις φόρους, για εξώσεις, δικηγόρους, τι νομίζεις; Να ‘σαι πάντα με το δίκανο πίσω από τον κάθε ανίκανο…».

Το «Έκτο πάτωμα» έχει μεταφραστεί σε δεκάδες γλώσσες κι έχει κάνει χιλιάδες παραστάσεις ανά τον κόσμο, ενώ έχει μεταφερθεί και στο (γαλλικό) κυρίως σινεμά. Να ξεκαθαρίσουμε όμως κάτι. Στα γαλλικά με τη φράση «Sixieme etage», όπως ήταν ο αρχικός τίτλος, δεν νοούνταν πράγματι το έκτο πάτωμα, αλλά ο τελευταίος όροφος (και πιο απευκταίος, λόγω των πολλών σκαλιών) στις πολυκατοικίες της εποχής, δηλαδή του ’30.

Το έργο φωτίζει τη μικρογραφία μιας ολόκληρης κοινωνίας, που συνυπάρχει σε έναν όροφο. Έρωτες, συγκρούσεις, πάθη και, κυρίως, όνειρα – τα περισσότερα απατηλά. Και, στο τέλος, η συνειδητοποίηση ότι μόνον με τη συντροφικότητα και την αίσθηση ότι οι άνθρωποι παραμένουμε ενωμένοι απέναντι στην ανάγκη, μπορούν να υπάρχουν νίκες στη ζωή.

Εάν επιθυμείτε να σχολιάσετε το παραπάνω άρθρο ή οτιδήποτε άλλο στο Youfly, επισκεφτείτε τη σελίδα μας στο Facebook. Ή στείλτε μας μήνυμα στο Twitter. Για φωτογραφικό υλικό και ιστορίες, μεταβείτε στο Instagram μας.

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του παρόντος άρθρου, χωρίς αναφορά, με ενεργό σύνδεσμο (link) Youfly.com

Παύλος Ηλ. Αγιαννίδης
Παύλος Ηλ. Αγιαννίδης
Από τη Γερμανική Σχολή Αθηνών, βρέθηκε στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης να σπουδάζει Κτηνιατρική! Ενώ, στο μεταξύ, ξεκίνησε μια δημοσιογραφική πορεία, που κρατάει τέσσερις δεκαετίες, από την ιστορική «Ακρόπολη», με το… νυφικό της Νταϊάνας, στο διεθνές τμήμα της εφημερίδας (λόγω γλωσσών). Νοέμβριο του 1981 ξεκίνησε να εργάζεται στο Γραφείο Βορείου Ελλάδος των εφημερίδων «ΤΑ ΝΕΑ» και «ΤΟ ΒΗΜΑ». Συνεργάστηκε με τον «Ταχυδρόμο» και το «Marie Claire», σε μεγάλες συνεντεύξεις και με το Ραδιόφωνο της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης «Ράδιο 105». Αλλά και ως ανταποκριτής της Σουηδικής Ραδιοφωνίας και σε ρεπορτάζ με το «60 Minutes» του αμερικανικού τηλεοπτικού δικτύου CBS. Συμμετείχε στην πρώτη συντακτική ομάδα του περιοδικού «Δίφωνο», με τον «Ιστό» και πέρασε από την ΕΣΗΕΜΘ στην ΕΣΗΕΑ. Όταν, στην Αθήνα πλέον από το 1991, πέρασε στην αρχισυνταξία του Πολιτιστικού Τμήματος της εφημερίδας «ΤΑ ΝΕΑ», πρώτα υπό τη διεύθυνση του αείμνηστου Λέοντα Β.Καραπαναγιώτη. Εξέδωσε τα βιβλία «Αληθινά παραμύθια», «Με μουσικές εξαίσιες, με φωνές» και τη συλλογή διηγημάτων «Καπετάν Άγρα και Παραμυθίας γωνία». Συνεργάστηκε με τους ραδιοσταθμούς Innersound, Mood Radio και πλέον με το LaVitaRadio και με τον ιστότοπο Protagon.gr και από τον Ιούνιο του 2020 με το πολιτιστικό youfly.com.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ακολουθηστε μας
55,721ΥποστηρικτέςΚάντε Like
10,950ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
11,735ΑκόλουθοιΑκολουθήστε

ΔΗΜΟΦΙΛΗ