27.1 C
Athens
Κυριακή, 14 Απριλίου, 2024

Το Μυστικό της Κοντέσσας Βαλέραινας: Κριτική του Ιάσονα Τριανταφυλλίδη

Ο Ιάσονας Τριανταφυλλίδης γράφει κριτική για την παράσταση «Το Μυστικό της Κοντέσσας Βαλέραινας» με τη Νένα Μεντή που παρουσιάζεται στο «ΘΕΑΤΡΟΝ» του Κέντρου Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος».

«Το Μυστικό της Κοντέσσας Βαλέραινας»

μυστικό Κοντέσσας Βαλέραινας Μεντή

Μια ηλικιωμένη, ξεπεσμένη Κοντέσσα στη Ζάκυνθο, στα τέλη του 19ου αιώνα κατέχει ένα μεγάλο μυστικό, το γιατρικό για τις αρρώστιες των ματιών, κάτι που ξέρουν μόνο οι πριν από αυτήν Κοντέσσες 300 χρόνια τώρα και το δίνουν η μία στην άλλη λίγο πριν πεθάνουν. Αυτό το φάρμακο δεν το εμπορεύονται δεν παίρνουν καν κάτι για το ευχαριστώ που λένε γιατί θεωρείται αμαρτία. Όμως η Κοντέσσα έχει ξεπέσει και όλη της η οικογένεια ξεπουλάνε ότι έχουν και δεν έχουν ώσπου ένας πονηρός έμπορος που μαθαίνει για το μυστικό γιατρικό, τους προτείνει να τους δώσει πολλά λεφτά για να το αγοράσει και να το εμπορευτεί. Εκείνη αντιδρά αρνητικά, αλλά όλοι γύρω της ακόμα και αυτοί που δεν περιμένει προσπαθούν να την πείσουν για το αντίθετο. Αυτή πιέζεται υπερβολικά και κάποια στιγμή παίρνει μια γενναία και πολύ δύσκολη απόφαση…

Το έργο χρειάζεται μια πρωταγωνίστρια και μια σπουδαία ηθοποιό

«Το Μυστικό της Κοντέσσας Βαλέραινας» (1904) που βασίζεται στο διήγημα με τον ίδιο τίτλο (1897) είναι από τα πρώτα πρώτα, αλλά από τα πιο σημαντικά συγχρόνως θεατρικά έργα του Γρηγορίου Ξενόπουλου του πατέρα όπως ονομάστηκε του ελληνικού θεάτρου, το πιο βαθύ και σίγουρα το πιο αγαπημένο του. Δεν είναι τυχαίο ότι δεν έχει ανέβει πάρα πολλές φορές αλλά όλες πάντα με μια μεγάλη πρωταγωνίστρια, γιατί χωρίς μια μεγάλη πρωταγωνίστρια το έργο δεν ισχύει. Πρέπει δε αυτή που παίζει την Κοντέσσα Βαλέραινα μην είναι μόνο μια σπουδαία ηθοποιός, αλλά και μια μεγάλη πρωταγωνίστρια που να γεμίζει τη σκηνή. Όλοι οι ρόλοι γύρω της είναι καλογραμμένοι και ολοκληρωμένοι και το ίδιο το έργο είναι εξαιρετικό, αλλά στην ουσία η ίδια η Κοντέσσα Βαλέραινα στηρίζει τα πάντα και για αυτό χρειάζεται αυτό που είπαμε πριν, μια πρωταγωνίστρια και μια σπουδαία ηθοποιό. Έτσι μετά την Ευαγγελία Παρασκευοπούλου το 1904, τη Μαρία Κοτοπούλη το 1918, την Κυρία Κυβέλη το 1953 και την Άννα Συνοδινού το 1992, ήρθε η σειρά της Νένας Μεντή…

Είναι απίστευτό το πως ένα έργο στην ουσία 120 ετών μιλάει για πράγματα, προβλήματα και θέματα που δεν χρειάζεται εν έτει 2023 να προσπαθήσεις να μπεις στο πνεύμα εκείνης της εποχής και των ανθρώπων της για να τα καταλάβεις, για να τα νιώσεις και να ενδιαφερθείς. Είναι σαν να μιλάμε για το σήμερα, για προβλήματα και θέματα που απασχολούν τους ανθρώπους γύρω μας ειδικά τα 10 – 20 τελευταία χρόνια. «Δεν ξεπουλιόνται όλα» λέει το έργο και η Κοντέσσα Βαλέραινα και σκεφτείτε πόσο σύγχρονο είναι αυτό το θέμα. Συγχρόνως ο λόγος του Ξενόπουλου, δημοτική με μια ζακυνθινή ανάλαφρη εσάνς στη διάλεκτο μιλάει στο αυτί σαν δροσερό ρυάκι.

Η Νένα Μεντή δίνει πραγματικό ρεσιτάλ

το μυστικό Κοντέσσας Βαλέραινας Νένα Μεντή

Ο σκηνοθέτης Πέτρος Ζούλιας προς τιμή του δεν προσπάθησε να παρέμβει ούτε να κάνει επίδειξη σκηνοθετικής βιρτουοζιτ,έ ούτε να πει με τη σκηνοθεσία του εγώ είμαι εδώ, όπως πολλοί συνάδελφοι του σε ανάλογα έργα. Η παράσταση του έχει ρυθμό, έχει δουλέψει με τους ηθοποιούς, έχει φροντίσει να δεθεί το κείμενο, το έργο και τα μηνύματα…

Ένα θαυμάσιο σκηνικό, λιτό μια και στο κάποτε πλούσιο αρχοντικό της Κοντέσσας τα πάντα έχουν πουληθεί, φτιαγμένο από τη Μαρία Φιλίππου, εξαιρετικά κοστούμια από την Νίκο Χαρλαύτη και μια μουσική συν ένα τραγούδι από τον Μίνω Μάτσα, από τις καλύτερες θεατρικές μουσικές που έχω ακούσει τα τελευταία χρόνια, που ακολουθεί κινηματογραφικές μουσικές πρακτικές δίνοντας βάθος στις καταστάσεις, στην υπόθεση και στους ρόλους.

Οι ηθοποιοί είναι ένας και ένας και όλοι είναι καλοί, ας τους αναφέρουμε, Μαρία Κανελλοπούλου, Νίκος Νίκας, Βασιλική Τρουφάκου, Δημήτρης Καπετανάκος, Δημήτρης Αριανούτσος, Μαριάννα Τουντασάκη, Γιώργος Λόξας, Φαίη Φραγκαλιώτη, Άννα-Μαρία Κατσουλάκη, αλλά πρέπει να πω ότι πριν απ’ όλα και πάνω απ’ όλα η Νένα Μεντή ίσως στο ρόλο της καριέρας της δίνει πραγματικό ρεσιτάλ παίζοντας  σε όλους τους τόνους, βγάζοντας συναισθήματα κάθε είδους, σε όλες τις διαβαθμίσεις τους, έχοντας χιούμορ και ειρωνεία αλλά και φτάνοντας σε πραγματικά επίπεδα τραγωδού. Η Νένα Μεντή ήταν αυτό που χρειαζόταν το έργο γιατί χωρίς σωστή Κοντέσσα Βαλέραινα το έργο δεν υφίσταται. Αξίζει κανείς να δει την παράσταση ίσως και μόνο για να δει αυτή τη γυναίκα να ερμηνεύει κάτι τόσο βαθύ και ουσιαστικό και να καταθέτει σε αυτό και την ψυχή και το κορμί και τη φωνή και το μυαλό και όλα όσα μπορεί να καταθέσει μια πραγματική καλλιτέχνης στο δημιούργημα της.

«Το Μυστικό της Κοντέσσας Βαλέραινας» είναι αυθεντικό, καλό θέατρο από αυτά που σε ψυχαγωγούν αλλά και σε διδάσκουν, που σε κάνουν να σκεφτείς και κυρίως σε κάνουν να σεβαστείς το καλλιτεχνικό γεγονός που συμβαίνει μπροστά σου, μπρος στα μάτια σου. Η Νένα Μεντή είναι η καινούργια Κοντέσσα Βαλέραινα της εποχής μας.

Εάν επιθυμείτε να σχολιάσετε το παραπάνω άρθρο ή οτιδήποτε άλλο στο Youfly, επισκεφτείτε τη σελίδα μας στο Facebook. Ή στείλτε μας μήνυμα στο Twitter. Για φωτογραφικό υλικό και ιστορίες, μεταβείτε στο Instagram μας.

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του παρόντος άρθρου, χωρίς αναφορά, με ενεργό σύνδεσμο (link) Youfly.com.

Ιάσονας Τριανταφυλλίδης
Ιάσονας Τριανταφυλλίδης
Ο Ιάσων Τριανταφυλλίδης, είναι δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου και θεάτρου. Έχει γράψει μέχρι τώρα 20 βιβλία με θέμα την ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου, της νύχτας, του τραγουδιού και του μιούζικαλ και βιογραφικά βιβλία ανθρώπων του ελληνικού σινεμά. Αρθρογραφεί από το 1985 σε εφημερίδες, περιοδικά, έχει κάνει εκπομπές στο ραδιόφωνο, στην τηλεόραση, προσφάτως και στο διαδίκτυο. Έχει επιμεληθεί επανεκδόσεις παλαιού υλικού σε CD, για ανθρώπους όπως η Αλίκη Βιουγιουκλάκη, η Τζένη Βάνου, η Σοφία Βέμπο, η Μαρινέλλα, ο Τόλης Βοσκόπουλος, ο Γιάννης Σπάρτακος, το σύνολο του κινηματογραφικού έργου του Νίκου Μαμαγκάκη, ειδικό αφιέρωμα για την ιστορία του τραγουδιού στο ελληνικό σινεμά κ.α. Στην τηλεόραση έχει κάνει το πρώτο πρωινό του MEGA το Κοκτέιλ, εκπομπές με συνεντεύξεις, αφιερώματα, μονογραφίες, ήταν στην κριτική επιτροπή του «Να η ευκαιρία», σχολιαστής στις ειδήσεις του STAR και μία πολιτική εκπομπή με την Όλγα Τρέμη στο MEGA. Αυτό τον καιρό αρθρογραφεί βέβαια στο youfly.com και στην «Εφημερίδα των Συντακτών». Κάνει καθημερινά εκπομπή στις 15:00 με 16:00 στον Αθήνα 9.84 με τίτλο «Αθήνα, με ακούς;»

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ακολουθηστε μας
65,000ΥποστηρικτέςΚάντε Like
13,090ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
11,546ΑκόλουθοιΑκολουθήστε

ΔΗΜΟΦΙΛΗ