7.6 C
Athens
Παρασκευή, 27 Ιανουαρίου, 2023

Ιφιγένεια η εν Ταύροις, στην Επίδαυρο – Τι είδαμε

Τι είδαμε στο εμβληματικό έργο Ιφιγένεια εν Ταύροις, στην Επίδαυρο σε σκηνοθεσία Γιώργου Νανούρη.

“Ψεύτικα όνειρα μακριά από μένα”

Ιφιγένεια εν Ταύροις σε περιοδεία

Μια παράσταση λιτή και ποιητική με τη σκηνοθετική υπογραφή του Γιώργου Νανούρη

Έργο εμβληματικό, ύμνος στη φιλία και στην αδελφική αγάπη, γεμάτο ποίηση και λυρισμό, η “Ιφιγένεια εν Ταύροις ” του Ευριπίδη.

Τι σημαίνει να είσαι εξόριστος και ξένος; Πώς ξεφεύγει ο άνθρωπος από το παρελθόν και τη μοίρα του; Μέσα στα συντρίμμια του Πελοποννησιακού Πολέμου, σε μια περίοδο κρίσης – που θυμίζει, με έναν τρόπο, τη σημερινή – ο Ευριπίδης γράφει την Ιφιγένεια η εν Ταύροις, εξυμνώντας  τις μεγάλες αξίες που βλέπει να χάνονται.

Στην τραγωδία του αυτή, συνέχεια της “Ιφιγένειας εν Αυλίδι”, γραμμένη, όμως, πριν απ’ αυτήν, ο μεγάλος τραγικός αναφέρεται σχεδόν εμμονικά στον τρόπο που η κόρη του Αγαμέμνονα και της Κλυταιμνήστρας έφυγε από την πατρίδα της, στην αλαζονεία της εξουσίας που έφερε ο πατέρας της και  στη συμφορά που την κυνηγά.

Το έργο ξεκινά με την Ιφιγένεια ως ιέρεια στο ναό της  Αρτέμιδας  στην Ταυρίδα. Εκεί θυσιάζουν στη θεά τους Έλληνες που συλλαμβάνουν στη χώρα και η Ιφιγένεια, ως ιέρεια, κάνει τον εξαγνισμό των θυμάτων πριν τη σφαγή.

Η Ιφιγένεια έχει δει κακό όνειρο το βράδυ, πως πέθανε στο Άργος ο αδελφός της Ορέστης και  είναι ανάστατη.

Φτάνει στο μεταξύ ο Ορέστης με τον Πυλάδη για να πάρει από το ναό το άγαλμα της θεάς και να το φέρει στην Αθήνα· και να λυτρωθεί, έτσι,  από τη μανία των Ερινύων που τον κυνηγάνε σαν μητροκτόνο.

Ο αγγελιοφόρος, όμως, φέρνει το μήνυμα πως βάρβαροι συνέλαβαν τους δυο ήρωες ως ιερόσυλους ,και σύμφωνα με δικούς τους νόμους έπρεπε να θυσιαστούν.

Πριν  θανατωθούν ως θυσία προς τη Θεά Αρτέμιδα, οδηγούνται για εξαγνισμό, στο ναό της Θεάς, από την ιέρεια του ναού, που δεν είναι άλλη από την Ιφιγένεια, την αδελφή του Ορέστη.

Ιφιγένεια εν Ταύροις - Χαρούλα Αλεξίου

Τι άλλο είδαμε στην Ιφιγένεια η εν Ταύροις στην Επίδαυρο

Η σκηνή της αποκάλυψης-αναγνώρισης των δύο αδερφιών είναι συγκλονιστική

Με προσεκτικό σχέδιο και τέχνασμα οι τρεις τους, Ιφιγένεια-Ορέστης- Πυλάδης καταφέρνουν με την βοήθεια της Θεάς Αθηνάς να αποδράσουν παίρνοντας μαζί τους  και το ιερό άγαλμα της Θεάς.

Μια τραγωδία , που στις μέρες μας και στους μεταπανδημικούς καιρούς που ζούμε, μοιάζει να ‘χει μια ιδιαίτερη  συγκινησιακή φόρτιση. Θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ακόμα και μια πρόταση ελπίδας και τρυφερής παρηγοριάς καθώς η επικράτηση του ήθους , η άρνηση της βίας και η επιστράτευση της ευφυίας οδηγούν  σ’ ένα αίσιο τέλος.

Ο Γιώργος Νανούρης σκηνοθετεί πρώτη φορά στην Επίδαυρο. Σ’ αυτό το γεμάτο μαγεία, μνήμες  και ενέργεια θέατρο, ήρθε πρεσβεύοντας πως η ομορφιά βρίσκεται στην απλότητα. Και στην αφαίρεση. Το απέδειξε. Με μια παράσταση όπου το κείμενο, στην γεμάτη λυρισμό μετάφραση του Γιώργου Ιωάννου  λάμπει, ο ποιητικός λόγος κυριαρχεί  και οι ήρωες φωτίζονται από την αλήθεια τους.

Οι ηθοποιοί

Αθώα αλλά και δυναμική η Ιφιγένεια της Λένας Παπαληγούρα, ουσιαστική, γεμάτη συναίσθημα αλλά και αποφασιστικότητα, μια ερμηνεία με ποιότητα και ήθος.

Με έντονη “σωματοποίηση” ο Ορέστης του ταλαντούχου Μιχάλη Σαράντη, είχε στιγμές συγκινησιακής φόρτισης και συναισθηματικής έκρηξης.

Εξαιρετικός Πυλάδης ο Προμηθέας Αλειφερόπουλος,

Απόλυτα στο “πετσί” των ρόλων τους ο έμπειρος Νίκος Ψαρράς και ο μελετημένος Πυγμαλίων Δαδακαρίδης, με την ποιότητα και το βάρος που απαιτούν οι ήρωες που ερμηνεύουν.

Η Χάρις Αλεξίου, ολόλευκη και εκτυφλωτική ,ως από μηχανής θεά στο ρόλο της Αθηνάς ,  δίνει το αίσιο τέλος και τη λύτρωση.

Στα “συν” της παράστασης ο Χορός γυναικών Ελληνίδων σκλάβων, που με κορυφαία την Κίττυ Παιταζόγλου, με μουσικό όργανο τη φωνή και “ήσυχους” σχηματισμούς, δημιουργεί μια γοητευτική ατμόσφαιρα

Η «Ιφιγένεια εν Ταύροις» του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία Γιώργου Νανούρη συνεχίζει τις παραστάσεις της, με περιοδεία ανά την Ελλάδα με πρώτο σταθμό το Θέατρο Βράχων στις 12 Ιουλίου.

Δείτε επίσης:

Εάν επιθυμείτε να σχολιάσετε το παραπάνω άρθρο ή οτιδήποτε άλλο στο Youfly, επισκεφτείτε τη σελίδα μας στο Facebook. Ή στείλτε μας μήνυμα στο Twitter. Για φωτογραφικό υλικό και ιστορίες, μεταβείτε στο Instagram μας.

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του παρόντος άρθρου, χωρίς αναφορά, με ενεργό σύνδεσμο (link) Youfly.com

Μελίνα Αδαμοπούλου
Μελίνα Αδαμοπούλου
Από μικρή έβλεπα ταινίες, διάβαζα βιβλία κι άκουγα μουσική. Όταν μεγάλωσα, τα' βαλα όλα μαζί σ' ένα κουτί και είπα να τα σπουδάσω. Έτσι, βρέθηκα στο Brighton , στην Αγγλία, να σπουδάζω λογοτεχνία, ψυχολογία, κιθάρα και... διαφήμιση. Κάποια στιγμή γύρισα πίσω στην πόλη που γεννήθηκα, την Αθήνα, και ξεκίνησα να δουλεύω ως ψυχολόγος στην αρχή, ως μεταφράστρια στη συνέχεια, ως δημοσιογράφος τελικά, αφού κατάλαβα, επιτέλους, πως αυτό ήταν που αγαπούσα πιο πολύ! Εφημερίδα ΑΥΓΗ η πρώτη δουλειά: μαγεία! Ραδιόφωνο, αγαπημένος 9.84, παράλληλα: καινούργιος κόσμος. Και, τέλος, περιοδικά: το alter ego μου! Το ΕΝΑ, το ΜΙΑ, το ELLE και το 1994 το... 3ο μου παιδί: η Madame Figaro, για 13 (υπέροχα) χρόνια. Κι ύστερα τηλεόραση, Διεύθυνση Επικοινωνίας στον ALPHA. Γενική Διεύθυνση της ΝΕΠ, μετά (2010), και το 2014 "μπήκα" με το δεξί στον κόσμο της ηλεκτρονικής δημοσιογραφίας, “γεννώντας” το allyou.gr. Κι επειδή τίποτα δεν σταματάει, ήρθε τώρα το Youfly.com. Κι εσείς. Και καλώς βρεθήκαμε!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ακολουθηστε μας
58,209ΥποστηρικτέςΚάντε Like
11,714ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
11,669ΑκόλουθοιΑκολουθήστε

ΔΗΜΟΦΙΛΗ