19.4 C
Athens
Παρασκευή, 26 Απριλίου, 2024

Το Netflix ως μόδα, η δύναμη του σινεμά και η ιεραρχεία

Στην πραγματικότητα δεν υπάρχει καμία δύναμη πιο ισχυρή από τη μόδα. Η μόδα μπορεί να επιβάλλει τα πάντα. Ακόμα και εναντίον της απλής, της κοινής λογικής. Ένα από τα χαρακτηριστικότερα νομίζω παραδείγματα είναι η περίπτωση του NETFLIX. Όλοι μιλάνε για αυτό. Αυτοί που το έχουν ήδη το υπερασπίζονται με μανία και αυτοί που δεν το έχουν είτε προσπαθούν να το αποκτήσουν έστω και με παράνομο τρόπο είτε το περιφρονούν.

Συνήθως αυτοί που το περιφρονούν δηλώνουν πως μόνο στη μεγάλη οθόνη μπορούν να απολαύσουν την κινούμενη εικόνα. Οι δε θαυμαστές του NETFLIX δηλώνουν λάτρεις τις συγκεκριμένης πλατφόρμας αναβιβάζοντας μια πλατφόρμα στη θέση μιας τέχνης ξεχνώντας πως στην πραγματικότητα δεν είναι παρά μία συνδρομητική πλατφόρμα που κάνει και παραγωγές. Τόσο απλά…

εικόνα από το netflix

Η ιστορία του Netflix

Το NETFLIX ξεκίνησε πριν 23 χρόνια ως μια επιχείρηση που νοίκιαζε DVD με τη βδομάδα για οικογενειακή ψυχαγωγία. Είχε τελειώσει ήδη η ανάλογη βασιλεία του βίντεο. Στα χρόνια του ’80 είχαν περάσει οι ανάλογες επιχειρήσεις στο DVD αλλά σήμερα πια που έχουν περάσει τα χρόνια και βλέπουμε την ιστορία από μακριά ξέρουμε καλά πως ήδη τότε και το DVD άρχιζε να πνέει τα λοίσθια.

Όντως εκεί στο ξεκίνημα του 21ου αιώνα τα πράγματα άρχιζαν να αλλάζουν αλλά αντίθετα με ανάλογες επιχειρήσεις του NETFLIX αποφάσισε να ακολουθήσει την εποχή όπως ερχόταν. Και επειδή το YouTube έδειξε ένα δρόμο που φαινόταν πως οδηγούσε σε μια λίμνη γεμάτα λεφτά αποφάσισαν να ακολουθήσουν το δρόμο του streaming, και όπως όλοι ξέρουμε σήμερα έπιασαν διάνα.

Εν τω μεταξύ τριγύρω γινόταν της τρελής. Το Χόλυγουντ άρχισε να κλυδωνίζεται από την πειρατεία, το DVD άρχιζε να καταρρέει, το «νεοφερμένο» παλλαϊκό πλέον internet χάλαγε κόσμο και έδινε καινούργιες ευκαιρίες για πιο επίσημες κλοπές των ταινιών και όχι μόνο.

netflix μόδα

Netflix: H μόδα, το Χόλιγουντ και η δύναμη του σινεμά

Δεν είναι πάντα εύκολο να κολυμπάς ενάντια στο ρεύμα του ποταμού και δεν είναι ποτέ εύκολο να τα βάζεις με τη μόδα. Μια στο δισεκατομμύριο αυτός ο δύσκολος δρόμος μπορεί να σε κάνει εκατομμυριούχο αλλά ένας πιο εύκολος τρόπος είναι να αφήσεις το ποτάμι να σε οδηγήσει το ίδιο. Το NETFLIX ακολούθησε το δεύτερο δρόμο και δεν τα κατάφερε άσχημα…

Εκεί γύρω στο 2005 άρχιζε να προμηθεύεται παλιότερες ταινίες, μετά άρχισε να γυρίζει σειρές, μετά οι σειρές γίναν της μόδας και στο τέλος άρχισε να γυρίζει και ταινίες που βγαίνουν και στα σινεμά εκτός από την πλατφόρμα του.

Ειδικά οι σειρές που πάντα υπήρχαν και όλο εξελίσσονταν στην αμερικάνικη τηλεόραση με τα δυσθεώρητα ύψη που έφτασαν τα κόστη των ταινιών στο Χολυγουντ να είναι πιο επικερδής αλλά και καλλιτεχνικά αναγνωρισμένες και καταφύγιο πολλών μεγάλων σταρ να ερμηνεύσουν μεγάλους ρόλους. Αυτό τα τελευταία 15 περίπου χρόνια και όχι μόνο μέσω NETFLIX έφτασε στο peak του – που λένε. Όλοι μιλάγανε για σειρές περισσότερο απ’ ότι μιλούσαν για ταινίες και το Χόλυγουντ σοφά ποιώντας όπως πάντα δανείζεται τους δημιουργούς τους. Τρανό παράδειγμα οι δημιουργοί του Game of Thrones που προσελήφθησαν από τη Disney.

netflix σινεμά

Η δύναμη του σινεμά

Όμως, μια πλατφόρμα είναι μια πλατφόρμα. Δεν είναι τηλεόραση και βεβαίως δεν είναι σινεμά. Ζει από τις δημιουργίες αυτών αλλά τους δίνει και κύρος. Η τηλεόραση, για παράδειγμα, έχει τα βραβεία ΕΜΜΥ και εδώ που τα λέμε τα τελευταία 70 χρόνια που υπάρχει καταρχήν στην Αμερική, αλλά και στον υπόλοιπο κόσμο, έχει δώσει αριστουργήματα στον ψυχαγωγικό τομέα.

Το σινεμά είναι το σινεμά. Κακά τα ψέμματα η μεγάλη οθόνη και η σκοτεινή αίθουσα με τον πολύ κόσμο έχουν μια άλλου είδους μαγεία που επιβάλλεται στο θεατή ο οποίος ούτε να πάει στο μέσα δωμάτιο μπορεί, ούτε να πατήσει το pause, ούτε τίποτα. Θα το δει από την αρχή ως το τέλος ή θα δει το μισό αν φύγει.

Επίσης άλλο είναι να βλέπεις ένα πρόσωπο σε γκρο πλαν στη μεγάλη οθόνη και άλλο τόσο δα στο δωμάτιό σου, όσο μεγάλη και να είναι η οθόνη της τηλεόρασης. Η μεγάλη οθόνη δημιουργεί μεγάλους σταρ, η μικρή οθόνη τους μικραίνει. Γι’ αυτό, άλλωστε, το πιστεύετε ή όχι η πιο δημοφιλής μυστηριώδεις και απόμακροι σταρ, οι πιο ακριβοπληρωμένοι που έκανα τον κόσμο να τρελαίνεται ήταν αυτή του βωβού κινηματογράφου των οποίων ούτε καν η φωνή δεν ήταν γνωστή στον κόσμο.

το σινεμά

Το σινεμά και η μαγεία του μύθου

Όσο πιο μεγάλο είναι το πρόσωπο στην οθόνη, τόσο λιγότερα μπορείς να ξέρεις γι’ αυτόν τον άνθρωπο, τόσο πιο πολύ μαγεύεσαι και παρασύρεσαι με αυτόν… Η οποιαδήποτε «οικειότητα» χαλάει τη μαγεία του μύθου…

Είναι δύσκολο να το καταλάβουν σήμερα όλοι όσοι προσπαθούν λυσσασμένα να βρίσκονται στην πρώτη σειρά της δημοσιότητας μιλώντας ασταμάτητα με δηλώσεις συνεντεύξεις, φωτογραφίες, εκθέτοντας τον εαυτό τους στα social media κ.λπ κ.λπ. χωρίς να ξέρουν τη δύναμη του μύθου της Γκάρμπο και το γεγονός ή ήχος της σιωπής είναι εκκωφαντικός.

εικόνα από τον βουβό κινηματογράφο, ο τσάρλι τσάπλιν

Επιπλέον το σινεμά έχει κι ένα μύθο 125 ετών που περιλαμβάνει μια ολόκληρη κουλτούρα συν τα Όσκαρ, συν τις Κάννες κ.λπ. κ.λπ. Αυτοί που υποστηρίζουν φανατικά το NETFLIX δεν τα σκέφτονται αυτά. Όμως αυτοί που έχουν το NETFLIX τα ξέρουν θαυμάσια γι’ αυτό και άρχισαν σιγά σιγά να γυρίζουν και ταινίες για σινεμά εκτός από την πλατφόρμα τους. Και εκεί αντέδρασε το ίδιο το σινεμά…

Ο Spielberg αμφισβήτησε κατά πόσο μπορούν να συμμετέχουν στα Όσκαρ οι ταινίες του NETFLIX όσο δε για τις Κάννες και τη Γαλλία γενικά, που έχει συγκεκριμένους νόμους προστασίας του κινηματογραφικού προϊόντος, αλλά και του Φεστιβάλ του Τορόντο – και όχι μόνο – βρήκε τοίχο στις κινηματογραφικές φιλοδοξίες του.

Το Netflix, η μόδα το σινεμά και η ιεραρχεία του θεάματος

Το NETFLIX είναι μια πλατφόρμα που έγινε μόδα. Είτε το πει κανείς εξυπνάδα, είτε το πει πονηριά οι άνθρωποι του NETFLIX προσπαθούν να ανέβουν πιο γρήγορα και μάλλον πλαγίως στην «ιεραρχία» θεάματος. Στην πραγματικότητα το NETFLIX έχει ανάγκη το σινεμά. Το σινεμά θα ψάχνει πάντα τρόπους για να προβάλλεται σε μικρή, μεσαία, μεγάλη ή τεράστια οθόνη.

Με τη διαφορά πως, λόγω της πανδημίας και το κλείσιμο των αιθουσών αλλά και με το φόβο να έχει «ξεμάθει» και άλλο το κοινό να πηγαίνει σινεμά και να θέλει να βλέπει ταινίες σπίτι του, οι μεγάλες εταιρείες του Χόλυγουντ ψάχνουν να εδραιώσουν τις δικές τους πλατφόρμες. Εκεί δε θα είναι εύκολα για το NETFLIX. Εκεί θα έχει να τα βάλει με μια παράδοση και με μια library ταινιών πολλών πολλών δεκαετιών.

Δείτε επίσης:

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του παρόντος άρθρου, χωρίς αναφορά, με ενεργό σύνδεσμο (link) Youfly.com.

Ιάσονας Τριανταφυλλίδης
Ιάσονας Τριανταφυλλίδης
Ο Ιάσων Τριανταφυλλίδης, είναι δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου και θεάτρου. Έχει γράψει μέχρι τώρα 20 βιβλία με θέμα την ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου, της νύχτας, του τραγουδιού και του μιούζικαλ και βιογραφικά βιβλία ανθρώπων του ελληνικού σινεμά. Αρθρογραφεί από το 1985 σε εφημερίδες, περιοδικά, έχει κάνει εκπομπές στο ραδιόφωνο, στην τηλεόραση, προσφάτως και στο διαδίκτυο. Έχει επιμεληθεί επανεκδόσεις παλαιού υλικού σε CD, για ανθρώπους όπως η Αλίκη Βιουγιουκλάκη, η Τζένη Βάνου, η Σοφία Βέμπο, η Μαρινέλλα, ο Τόλης Βοσκόπουλος, ο Γιάννης Σπάρτακος, το σύνολο του κινηματογραφικού έργου του Νίκου Μαμαγκάκη, ειδικό αφιέρωμα για την ιστορία του τραγουδιού στο ελληνικό σινεμά κ.α. Στην τηλεόραση έχει κάνει το πρώτο πρωινό του MEGA το Κοκτέιλ, εκπομπές με συνεντεύξεις, αφιερώματα, μονογραφίες, ήταν στην κριτική επιτροπή του «Να η ευκαιρία», σχολιαστής στις ειδήσεις του STAR και μία πολιτική εκπομπή με την Όλγα Τρέμη στο MEGA. Αυτό τον καιρό αρθρογραφεί βέβαια στο youfly.com και στην «Εφημερίδα των Συντακτών». Κάνει καθημερινά εκπομπή στις 15:00 με 16:00 στον Αθήνα 9.84 με τίτλο «Αθήνα, με ακούς;»

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ακολουθηστε μας
65,000ΥποστηρικτέςΚάντε Like
13,090ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
11,546ΑκόλουθοιΑκολουθήστε

ΔΗΜΟΦΙΛΗ