11.2 C
Athens
Τρίτη, 20 Φεβρουαρίου, 2024

Φόνισσα: Νέα κριτική του Ιάσονα Τριανταφυλλίδη

Ο Ιάσονας Τριανταφυλλίδης γράφει νέα κριτική για την ταινία «Φόνισσα» στην οποία πρωταγωνιστεί η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη.

Καρυοφυλλιά Καραμπέτη – Με την ερμηνεία της ή πρέπει να κερδίσει το Όσκαρ ή να πάει φυλακή

Φόνισσα Καραμπέτη

Πριν 3 χρόνια περίπου γράφοντας κριτική για μια ταινία που αν θυμάστε λεγόταν «Ο άνθρωπος του θεού» και ήταν αφιερωμένη στη ζωή του Αγίου Νεκταρίου, έγραψα για την ερμηνεία του Άρη Σερβετάλη που δεν ξέρεις στο φινάλε αν πρέπει να χειροκροτήσεις ή να κάνεις τον σταυρό σου. Και θυμάμαι τότε είχε συζητηθεί πολύ. Για να το παραλλάξω λίγο με την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, η οποία ερμηνεύει τη Χαδούλα Φραγκογιαννού στη «Φόνισσα», την κινηματογραφική μεταφορά του κορυφαίου έργου του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη και της ελληνικής λογοτεχνίας, δεν ξέρω αν πρέπει να κερδίσει το Όσκαρ ή να πάει φυλακή! Γιατί τέτοια ερμηνεία μιας φόνισσας η οποία πνίγει μικρά βρέφη κοριτσάκια για να μην περάσουν τα βάσανα που πέρασε αυτή και οι άλλες γυναίκες γύρω της, ακριβώς επειδή ήταν γυναίκες, δεν είναι απλώς μια ερμηνεία, δεν είναι απλώς ηθοποιία.

Είναι κάτι τόσο έντονο που μπορεί ακόμα και να σε πείσει πως αυτή η γυναίκα έχει φτάσει μέχρι αυτήν, την χειρότερη από όλες τις αμαρτίες. Το παγωμένο πρόσωπο που είναι μακιγιαρισμένο, αλλά παρόλα αυτά σε πείθει για τη φρίκη που κουβαλά, η παγωμένη ματιά που έχει αποφασίσει να κάνει το απόλυτο κακό, η παγωμένη μάσκα σε ένα πρόσωπο που περπατά δίπλα σε δυο μικρά φέρετρα κοριτσιών που έχει πνίξει πριν και θυμίζει τον τελευταίο παγωμένο γκρο πλαν της Γκρέτα Γκάρμπο στη Βασίλισσα Χριστίνα και που δείχνει μια γυναίκα που κουβαλά τόσα πολλά και συγχρόνως έχει ένα άδειο μυαλό από τα πάντα, ο τρόπος που πιάνει το χέρι της νεκρής μητέρας της και κάνει πως χαϊδεύει το πρόσωπό της με αυτό γιατί αυτό της λείπει, η κραυγή – ρόγχος του φινάλε που είναι σαν κραυγή άγριου ζώου όταν σκοτώνει το φάντασμα της μάνας της πριν σκοτωθεί η ίδια, και τόσες άλλες στιγμές μικρές κα μεγάλες σε μια ταινία σαν αυτή που η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη δικαιώνει με την ύπαρξη και την ερμηνεία της.

Το πολύτιμο πετράδι σε ένα πανάκριβο κόσμημα

Δεν είναι η πρώτη φορά βέβαια που είναι σπουδαία η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη σε έναν ρόλο της στο σινεμά. Αρκετές φορές έχει δικαιώσει με την παρουσία της έργα ανάξια της – όπως π.χ. πρόσφατα την «Ευτυχία» . Όμως εδώ είναι το πολύτιμο πετράδι σε ένα πανάκριβο κόσμημα γιατί και η ταινία αντάξια είναι της Καρυοφυλλιάς Καραμπέτη. Η ταινία όπως και το μυθιστόρημα έχουν τον τίτλο «Φόνισσα» και βέβαια αν δεν εχεις το πρόσωπο να ερμηνεύσει αυτό τον ρόλο τότε τα έχεις κάνει θάλασσα. Εδώ είχαν την ηθοποιό για να παίξει την Φραγκογαιννού, δηλαδή τη φόνισσα, αλλά και η Εύα Νάθενα πολύ πετυχημένη και με υψηλή αισθητική σκηνογράφος και ενδυματολόγος τα τελευταία χρόνια στο ελληνικό θέατρο στο σκηνοθετικό της ντεμπούτο, ήξερε τι έκανε.

Δεν άφησε την αισθητική να της καπελώσει το δράμα, αλλά και δεν προσπάθησε να δικαιολογήσει με κανέναν τρόπο το δράμα και τους ήρωες του. Αυτό δεν το κάνει στο βιβλίο ούτε καν ο Παπαδιαμάντης μια και πνίγει στο φινάλε την ηρωίδα του «στα μισά του δρόμου μεταξύ ανθρώπινης και θείας δικαιοσύνης» αφήνοντάς τη χωρίς μετάνοια και χωρίς τιμωρία με θεωρητική κάλυψη στο μυαλό της για τα εγκλήματά της, αλλά χωρίς να επεμβαίνει ως δημιουργός της σε οποιαδήποτε κάθαρση, τιμωρία ή και απλή δικαιολογία των πράξεων.

Φόνισσα Καραμπέτη

Εξαιρετική ταινία υψηλής αισθητικής

Υψηλή αισθητική σε σκηνικά, κοστούμια, διαμόρφωση χώρων, που το κάνουν πραγματικά να θαυμάζεις τους χώρους αλλά και τα κοστούμια, αλλά και το μακιγιάζ αλλά και τα μαλλιά των ανθρώπων – για δείτε τη διαφορά από τη δήθεν σειράς εποχής που λέγεται «η Μάγισσα» – όλα μοιάζουν να έχουν φτιαχτεί για να «κουβαλήσουν» στην πλάτη τους το δράμα της Φραγκογιανούς και του χωριού της. Το ίδιο και η φωτογραφία, το ίδιο και η μουσική του Δημήτρη Παπαδημητρίου που δεν εκτελείται από όργανα αλλά από ανθρώπινα στόματα και που θαρρείς πως είναι μουσική -όχι μουσική, αλλά συνέχεια της εικόνας ήχος-.

Να βάλουμε και όλους τους ηθοποιούς και τους κομπάρσους και όλους όσους παίζουν εξαιρετικά ακόμα και με ένα πέρασμα του σώματος τους ή του πρόσωπού τους από την κάμερα και απλώς να αναφέρουμε τιμητικά την Μαρία Πρωτόπαπα αν και κανονικά θα έπρεπε να πούμε όλους τους ηθοποιούς και για αυτό και τους βάζω εδώ, Όλγα Δαμάνη, Στάθης Σταμουλακάτος, Έλενα Τοπαλίδου, Πηνελόπη Τσιλίκα, Γεωργιάννα Νταλάρα, Χρήστος Στέργιογλου, Δημήτρης Ήμελλος, Χριστίνα Μαξούρη, Αγορίτσα Οικονόμου, Μιχάλης Οικονόμου, Βερόνικα Δαβάκη, Νίκη Παπανδρέου, Μάνια Παπαδημητρίου, Μαρία Σκουλά, Γιάννης Τσορτέκης, Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Βεβαίως Φόνισσα χωρίς φόνισσα δεν γίνεται για αυτό και ξεκίνησα και επέμεινα για την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη και την παρουσία της, απλώς εδώ είναι η τέλεια ερμηνεία σε μια ταινία που αξίζει τον κόπο.

Εκατόν είκοσι χρόνια που γράφτηκε το βιβλίο η «Φόνισσα» και μετά από πολλές προσπάθειες να γίνει ταινία, θεατρικό, ακόμα και χορόδραμα σε αυτήν εδώ την μεταφορά στο σινεμά μας πείθει ότι ο Παπαδιαμάντης δεν ήταν καν εκατόν είκοσι χρόνια μπροστά από την εποχή του, αλλά διακόσια σαράντα. Έφτιαξε τον απόλυτο κακό ήρωα και τον φόρτωσε με μια εξαιρετική δικαιολογία τόσο βαριά που ξεπερνάει και τη λογοτεχνία και την ψυχιατρική και την κοινωνία την ίδια. Μην το χάσετε…

Εάν επιθυμείτε να σχολιάσετε το παραπάνω άρθρο ή οτιδήποτε άλλο στο Youfly, επισκεφτείτε τη σελίδα μας στο Facebook. Ή στείλτε μας μήνυμα στο Twitter. Για φωτογραφικό υλικό και ιστορίες, μεταβείτε στο Instagram μας.

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του παρόντος άρθρου, χωρίς αναφορά, με ενεργό σύνδεσμο (link) Youfly.com.

Ιάσονας Τριανταφυλλίδης
Ιάσονας Τριανταφυλλίδης
Ο Ιάσων Τριανταφυλλίδης, είναι δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου και θεάτρου. Έχει γράψει μέχρι τώρα 20 βιβλία με θέμα την ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου, της νύχτας, του τραγουδιού και του μιούζικαλ και βιογραφικά βιβλία ανθρώπων του ελληνικού σινεμά. Αρθρογραφεί από το 1985 σε εφημερίδες, περιοδικά, έχει κάνει εκπομπές στο ραδιόφωνο, στην τηλεόραση, προσφάτως και στο διαδίκτυο. Έχει επιμεληθεί επανεκδόσεις παλαιού υλικού σε CD, για ανθρώπους όπως η Αλίκη Βιουγιουκλάκη, η Τζένη Βάνου, η Σοφία Βέμπο, η Μαρινέλλα, ο Τόλης Βοσκόπουλος, ο Γιάννης Σπάρτακος, το σύνολο του κινηματογραφικού έργου του Νίκου Μαμαγκάκη, ειδικό αφιέρωμα για την ιστορία του τραγουδιού στο ελληνικό σινεμά κ.α. Στην τηλεόραση έχει κάνει το πρώτο πρωινό του MEGA το Κοκτέιλ, εκπομπές με συνεντεύξεις, αφιερώματα, μονογραφίες, ήταν στην κριτική επιτροπή του «Να η ευκαιρία», σχολιαστής στις ειδήσεις του STAR και μία πολιτική εκπομπή με την Όλγα Τρέμη στο MEGA. Αυτό τον καιρό αρθρογραφεί βέβαια στο youfly.com και στην «Εφημερίδα των Συντακτών». Κάνει καθημερινά εκπομπή στις 15:00 με 16:00 στον Αθήνα 9.84 με τίτλο «Αθήνα, με ακούς;»

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ακολουθηστε μας
65,000ΥποστηρικτέςΚάντε Like
13,090ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
11,546ΑκόλουθοιΑκολουθήστε

ΔΗΜΟΦΙΛΗ