24 C
Athens
Δευτέρα, 4 Ιουλίου, 2022

Βασίλης Αντωνάς: «Η μουσική είναι η προσωπική μου ψυχανάλυση»

Όταν η ψυχανάλυση και η ψυχοθεραπεία συναντούν τη μουσική, το αποτέλεσμα είναι ένα μουσικό ταξίδι ψυχής. Ένα ταξίδι που μας “πάει” μια καινούργια, διαφορετική μουσική δουλειά, τα “Φώτα σκιάς”. Ένα άλμπουμ με έντεκα τραγούδια, μπαλάντες τα πιο πολλά, γραμμένα, από έναν τραγουδοποιό ο οποίος διαφέρει, έτσι κι αλλιώς, από τους υπόλοιπους, γιατί είναι ψυχοθεραπευτής…

Τα “Φώτα σκιάς” είναι η πρώτη δισκογραφική δουλειά του ψυχοθεραπευτή και executive coach Βασίλη Αντωνά. Κυκλοφόρησαν και φώτισαν όχι μόνο τον μουσικό κόσμο αλλά και τον δικό μας. Τον μέσα και τον έξω μας…

Βασίλης Αντωνάς - executive coach

– Αν δεχτούμε πως η μουσική είναι ψυχοθεραπεία, αναρωτιόμαστε αν για έναν
ψυχοθεραπευτή η μουσική είναι καταφύγιο.

Β.Α | Η ψυχοθεραπεία δεν λύνει τα πάντα για πάντα. Είναι μία εξαιρετικά υποστηρικτική διαδικασία που ταυτόχρονα, όμως, ο καθένας πρέπει να δει και πράγματα τα οποία κάνει έξω από το θεραπευτικό δωμάτιο. Πράγματα τα οποία θα τον υποστηρίξουν και θα του δώσουν νόημα, θα του δώσουν πραγμάτωση.
Για μένα η μουσική ήταν και είναι είναι ένα από αυτά τα πράγματα, σε στιγμές όπου οι προκλήσεις ήταν μεγάλες. Δεν εξαιρούνται οι θεραπευτές από αυτό…
Θα μπορούσα να χρησιμοποιήσω τη λέξη καταφύγιο παρότι αυτό έχει μία έννοια του ότι από κάπου φεύγω … Εγώ δεν έφυγα από κάπου εγώ πήγα κάπου… Η μουσική για μένα ήταν ένας προορισμός και δεν κοίταξα ποτέ πίσω.

Ο Βασίλης Αντωνάς τραγουδά “Πριν το Μάρτη”

– Στα “Φώτα Σκιάς” έχετε γράψει μουσική και στίχους, αλλά τραγουδάτε και ένα από τα έντεκα τραγούδια σας.
Επιλέξατε να τραγουδήσετε το “Πριν το Μάρτη” γιατί είναι κάτι που διηγείται μία
απόλυτα προσωπική σας ιστορία, γιατί σας αντιπροσωπεύει περισσότερο από όλα ή
γιατί δεν το τραγούδησαν οι άλλοι τραγουδιστές του δίσκου;

Β.Α | Θα ξεκινήσω από το απλό του πράγματος. Αυτό είναι ένα τραγούδι το οποίο δεν μπόρεσα να το δώσω… δεν κατάφερα να το δώσω, δεν μπόρεσα να το χαρίσω σε κάποιον άλλον… οπότε το κράτησα για μένα. Το τραγούδι μιλάει, ακόμα και με βιβλικές αναφορές, για προδοσία, όπου αν κάποιος με συναντήσει στο δωμάτιο του ψυχοθεραπευτή θα ανακαλύψει πως αν μιλάμε για προδοσία, θα υποστηρίξω πως ο καθένας μέχρις ενός σημείου παίρνει αυτό που του αξίζει ή την μεταβολή, προδοσία ή μαθαίνει κάτι από αυτήν και πάει παρακάτω. Ταυτόχρονα η μουσική μας επιτρέπει να τοποθετηθούμε με απόλυτες
έννοιες κι όχι με έννοιες οι οποίες χρήζουν ερμηνείας. Σε ό,τι αφορά το “Πριν το Μάρτη” θα μοιραστώ μαζί σας το ότι ήταν ένα τραγούδι το οποίο είχε μία απολυτότητα και αυτή ήθελα να την κρατήσω σχεδόν καταχρηστικά.
Προφανώς η δουλειά μου δεν είναι να τραγουδάω, δεν είναι αυτό το οποίο θέλω να κάνω αλλά… Να αναφερθώ σ’ έναν πολύ αγαπημένο μου σύνθετη, τον Θάνο Μικρούτσικο, ο οποίος δεν έδωσε ποτέ τους “7 νάνους”, ή τέλος πάντων τους κράτησε για τον εαυτό του…Ορισμένα τραγούδια οι δημιουργοί τους δεν μπορούν να αποχωριστούν… Αυτό ήταν ένα από αυτά τα τραγούδια…

– Το τραγούδι αυτό ξεκινάει με τη φράση “Αποχαιρέτα την την Αλεξάνδρεια”…Ο
Καβάφης πώς εισχωρεί στα τραγούδια σας;

Β.Α | Η φράση του Καβάφη δεν γράφτηκε στους στίχους, δεν πήγα στο
στούντιο για να ηχογραφήσω το τραγούδι με αυτή την φράση γραμμένη κάπου…
Ταυτόχρονα όταν ξεκίνησε να παίζει μουσική και εγώ να τραγουδάω, για κάποιον
απροσδιόριστο λόγο, το στόμα μου άνοιξε και είπε αυτές τις λέξεις… ”
Αποχαιρέτα την Αλεξάνδρεια” είναι μία αναφορά στο ότι εάν κάτι σημαντικό το προδώσεις, ή το αφήσεις πίσω, θα πρέπει να το αποχαιρετήσεις, να το ξεχάσεις…

Βασίλης Αντωνάς Φώτα σκιάς

Γιάννης Κούτρας και Αιμιλία Σαρρή τραγουδούν στα “Φώτα Σκιάς”

-Στα “Φώτα Σκιάς” ακούμε δύο φωνές που αγαπάμε, αγαπήσαμε πολύ, και μιλάω για τον Γιάννη Κούτρα και την Αιμιλία Σαρρή… Ταυτισμένοι σχεδόν με τον Θάνο Μικρούτσικο, τον οποίον ήδη αναφέρατε και είπατε πόσο πολύ τον αγαπάτε… Πώς πείσατε τον Γιάννη Κούτρα και την Αιμιλία Σαρρή να τραγουδήσουν τραγούδια σας;

Β.Α | Νομίζω είναι… αυτονόητο πως… δεδομένου ότι είμαι ένας άνθρωπος που δεν βρίσκομαι στο χώρο αυτό, δεν τους έπεισα εγώ… Άνθρωποι όπως ο παραγωγός μου ο Άγγελος Σφακιανάκης αλλά και η μάνατζερ και δασκάλα μουσικής μου, η Κατερίνα Νικολούτσου, έχουν τις επαφές τους, τις σχέσεις τους, οπότε όταν εγώ εκδήλωσα την επιθυμία να βρεθούν μαζί αυτοί οι δύο καλλιτέχνες μετά από 40 χρόνια, μετά από το Σταυρό του Νότου, που μεγάλωσα ακούγοντας τον, έκαναν ότι μπορούσαν για να τους φέρουν στο στούντιο… Ο Γιάννης ο Κούτρας έχει παρουσία, είναι ενεργός, κάνει τις συναυλίες του, κάνει τις ηχογραφήσεις του. Από την άλλη… η Αιμιλία είναι λίγο… στα μετόπισθεν, δεν ασχολείται και τόσο πολύ με τη μουσική, παρότι έχει ασχοληθεί εκτενώς, οπότε με κάποιον τρόπο ήταν και μία ωραία ευκαιρία να ξαναφέρουμε “μπροστά” την Αιμιλία Σαρρή, αυτή την υπέροχη ερμηνεύτρια του Σταυρού του Νότου.
Και φυσικά όταν μπήκαν στο στούντιο και ο ένας και ο άλλος… Αυτό ήταν… θα σας πω
την αίσθηση δέους που είχα και το δέος δεν είναι δεν είναι κάτι το οποίο νιώθω συχνά
για πολλά πράγματα…

Η μουσική είναι ακόμα μια ψυχανάλυση για τον Βασίλη Αντωνά

– Η μουσική και τα τραγούδια είναι η προσωπική σας ψυχανάλυση;

Β.Α | Θα… έλεγα πως ναι, χωρίς να χρειάζεται να κρύψω, πώς και ο ίδιος… τα
τελευταία 25 με 30 χρόνια, βρίσκομαι και ο ίδιος σε ανάλυση. Στην παρούσα
φάση συγκεκριμένα, βρίσκομαι σε ανάλυση δύο φορές την εβδομάδα. Οπότε είναι
άλλη μία ψυχανάλυση για μένα ναι…

-Θα λέγατε ότι ακουμπάτε την δική σας ψυχή στη μουσική ή δίνετε την ψυχή σας στη μουσική;

Β.Α | Θα έλεγα ότι την ακουμπάω. Θα έλεγα ότι είναι για μένα ένα ασφαλές μέρος όπου… μπορώ να εκφράσω πράγματα τα οποία κατά κάποιο τρόπο στην ψυχοθεραπευτική διαδικασία, η οποία έχει μία κάποια αυστηρότητα και οριοθέτηση και δεν αρέσκεται στα απόλυτα, για μένα είναι ένα σημείο στο οποίο μπορώ να είμαι απόλυτος. Παράλογος; δραματικός όλα αυτά τα πράγματα τέλος πάντων τα οποία δεν παίρνω μαζί μου στο ψυχοθεραπευτικό δωμάτιο μπορώ να τα ακουμπήσω, όπως πολύ σωστά είπατε, στη μουσική.

– Πιστεύετε ότι στη μουσική μπορούμε να κρυφτούμε ή μπορούμε να δείξουμε όλοι
μας την αλήθεια; Να υποκριθούμε ή να είμαστε απόλυτα ο εαυτός μας; Ο Πεσσόα λέει: “υποκρίνομαι σημαίνει αγαπώ” Στα τραγούδια σας και στην ιδιότητά σας του ψυχοθεραπευτή πόσο νόημα έχει όλο αυτό;

Β.Α | Θα πιαστώ από την τυπική έννοια του υποκρίνομαι και θα απαντήσω πως η
μουσική νομίζω ότι ο κόσμος αποκαλύπτεται λέει την αλήθεια λέει τα πράγματα που
κάτω από άλλο πλαίσιο θα μπορούσε ποτέ να αποκαλύψει… Οπότε για μένα
τουλάχιστον η μουσική έχει στοιχεία… αποκαλυπτικά.

Βασίλης Αντωνάς και η πρωτη του δισκογραφική δουλειά Φώτα Σκιάς

Παρόν και παρελθόν

– Στα τραγούδια σας υπάρχει ένα παρόν, υπάρχει αρκετό παρελθόν, αλλά δεν
υπάρχει το μέλλον… Ζείτε πάντα στο παρόν και με το παρελθόν;

Β.Α | Η αλήθεια είναι πως το παρελθόν είναι το μόνο πράγμα το οποίο είναι
καταγεγραμμένο, για το οποίο έχουμε μνήμες, στο οποίο μπορούμε να κάνουμε μία
αναδρομή και το οποίο έχει δημιουργήσει αυτό το οποίο… είμαστε. Παρότι το μέλλον
κρύβει μέσα του την ελπίδα, ενδεχομένως τη χαρά, τα όνειρα, τα οράματα του
καθενός, είτε το θέλουμε είτε όχι, είμαστε προϊόν του παρελθόντος μας και αυτό το
οποίο είναι καταγεγραμμένο είναι το παρελθόν. Η εκτίμηση του συνόλου πραγμάτων
που έχουμε βιώσει, η αποκάλυψη, όπως είπατε και πριν, ο εξορκισμός. Είναι αυτό το οποίο μας επιτρέπει να κοιτάξουμε μπροστά έχοντας, όχι εξουδετερώσει ή αφαιρέσει κάτι από το παρελθόν μας. Θα ήταν καλό να το μεταβολίζουμε για να μας δίνει καύσιμα για το μέλλον. Αλλά το να το εξορκίσουμε μέχρις ενός σημείου, μας βοηθάει να κοιτάξουμε μπροστά, να πάμε μπροστά, με λιγότερα βάρη ή ακόμα και με περισσότερα εφόδια…

– Πόσο αυστηρός κριτής του εαυτού σας είστε σαν μουσικός, συνθέτης,
στιχουργός, πιανίστας, τραγουδοποιός;

Β.Α | Δεν είναι εύκολο να συνυπάρχω με τον εαυτό μου σε οποιοδήποτε επίπεδο
διότι με χαρακτηρίζει μία τελειομανία, μια ανάγκη τα πράγματα να είναι όπως πρέπει
να είναι, οι μελωδικές γραμμές, ο ρυθμός, που θα πέσει το ντραμς, πού θα παιχτεί μία
νότα, πώς θα πει κάτι ένας τραγουδιστής, πότε θα μπει, πώς θα μπει, ποια θα είναι η
πρώτη του συλλαβή, ένα όργανο αν δεν μου αρέσει η χροιά του ακριβώς θα πρέπει να
ξαναγραφτεί. Οπότε, παρότι είμαι σχετικά καινούργιος στον χώρο των ηχογραφήσεων
και των παραγωγών δεν θα έλεγα ότι έχω κάνει τη ζωή τη δική μου ή των συνεργατών
μου ιδιαίτερα εύκολη. Ταυτόχρονα θα πρέπει να πω πως στο τιμόνι της ηχογράφησης
και ενορχήστρωσης ήταν ένας εξαιρετικός μουσικός, εξαιρετικός ηχολήπτης,
εξαιρετικός ενορχηστρωτής, ο Νίκος Παπαδόπουλος, ο οποίος ήταν και ο άνθρωπος
που σε μεγάλο σημείο κατάφερε να αποκωδικοποιήσει αυτά τα οποία εγώ ήθελα να
αποτυπώσω στο cd, στο βινύλιο, ειδικότερα δεδομένου του ότι… δεν έχω και
πρόβλημα να σας αποκαλύψω ότι δεν γνωρίζω μουσική, δεν έχω κάνει μουσικές
σπουδές δεν γνωρίζω θεωρία, αρμονία, δεν ξέρω να διαβάζω νότες, δεν ξέρω
μουσικούς όρους, οπότε… ήταν μία πρόκληση για όλους, αλλά είχα καλούς
μεταφραστές.

Φώτα σκιάς

Φρόιντ, Γιούνγκ, Λακάν – Από την άλλη μεριά ποιοι μουσικοί;

– Η διπλή σας ιδιότητα, του ψυχοθεραπευτή και τραγουδοποιού, του μουσικού, μου
δημιούργησε μία απλοϊκή σκέψη… Έβαλα από τη μία μεριά της ζυγαριάς τρεις ψυχαναλυτές… τον Φρόιντ, τον Γιούνγκ και τον Λακάν και είπα ότι θα σας ζητήσω να μου βάλετε στην άλλη μεριά της ζυγαριάς, τρεις συνθέτες που αγαπάτε… Λοιπόν, από τη μία μεριά Φρόιντ, Γιούνγκ, Λακάν. Από την άλλη μεριά ποιοι μουσικοί;

Β.Α | Θα αποκλείσω σίγουρα, με το να αφήσω έξω…πολύ αγαπημένους μου
συνθέτες… Είναι μία δύσκολη πρόκληση αυτή για μένα… Θα ξεκινήσω λέγοντας ότι θα
μείνουν έξω οι μεγάλοι τρεις συνθέτες του ελληνικού χώρου, ο Θεοδωράκης, ο
Χατζιδάκις και ο Ξαρχάκος και θα πάω… όχι σε αυτούς που θεωρώ απαραίτητα τους
καλύτερους συνθέτες αλλά σε αυτούς οι οποίοι αγγίζουν την καρδιά μου… Οπότε είναι
μία καθαρά υποκειμενική τοποθέτηση και αν θέλετε και συναισθηματική… Και θα βάλω
στην τριάδα τον Θάνο Μικρούτσικο, τον Σταύρο Κουγιουμτζή με αυτή την
υπέροχη… νοσταλγία που τον διακατέχει, και θα βάλω και τον Μάνο Λοΐζο με αυτή την
παιδική αθωότητα και ιδιοφυΐα που χαρακτήριζε τα τραγούδια του. Για τον Θάνο τον
Μικρούτσικο δε νομίζω ότι χρειάζεται να πω περισσότερα έχω περιγράψει τι σημαίνει
για μένα και το έργο του με τον Καββαδία, είτε ο Μπρεχτ είτε πιο πρόσφατα πράγματα
τα οποία έχει κάνει σε πιο λαϊκούς δρόμους, έχει ένα δυναμισμό και μια αμεσότητα που
για εμένα είναι απλά ανυπέρβλητα. Αυτοί λοιπόν, θα έλεγα, είναι οι τρεις που
για εμένα… ανασύρουν συναίσθημα!

– Ποιοι άλλοι είναι οι ερμηνευτές των τραγουδιών εκτός από το Γιάννη Κούτρα και τη Αιμιλία Σαρρή;

Β.Α | Από τη Θεσσαλονίκη κατέβηκε ο Παντελής ο Θεοχαρίδης, ο ερμηνευτής της
“Μικρής Πατρίδας” ο οποίος μας χάρισε τη φωνή του στις “Μεγάλες Αγάπες”, ο Θοδωρής Κοτονιάς που με τίμησε τραγουδώντας την “Έρημη Πόλη”. Μια πολύ γλυκιά παραμυθένια παρουσία, απλή και άμεση, η Πέννυ Μπαλτατζή πολύ γενναιόδωρα ήρθε και τραγούδησε την “Ηλιάνα” με αυτή την απίστευτη δυναμική και το εύρος το οποίο την χαρακτηρίζει. Από κει και πέρα, παρέα μου είχα σε όλη αυτή την διαδρομή ,ως το τέλος, τον συνεργάτη και …στύλο Γιάννη Γεωργάνο, ο οποίος τραγούδησε δύο ερωτικά παράπονα, όπως εγώ τα λέω, που είναι η “Εναλλαγή” και το “Μαύρο Περιστέρι”. Ο Γιάννης προέρχεται από το χώρο της ροκ και τον αναγκασα να τραγουδήσει μπαλάντες όπου η ευαισθησία ήταν απλά διάχυτη. Ο Μιχαλης ο Κακέπης από την Κρήτη, έδωσε μια ακόμη νότα με τις “Άδειες Καρέκλες”, ένας
πραγματικός λεβέντης . Η Μαρία Αλαμανή, που τραγούδησε με τον Γιάννη τον Γεωργάνο το “Κρυφτό”, μια πολύ νεαρή κοπέλα, η οποία με το που άνοιξε το στόμα της στο στούντιο δεν πιστεύαμε τι ακούγαμε.
Μια παρέα ερμηνευτών που προσπάθησα πάρα πολύ για να τους μαζέψω μαζί και αυτό το
έκανα χωρίς κανέναν συμβιβασμό. Ήταν για μένα όλοι πρώτες επιλογές για διάφορους
λόγους, πέραν την εξαιρετικής φωνής που έχουν όλοι και της ερμηνευτικής τους
δυνατότητας. Και να που πηγαίνουμε, παλι, στην
προηγούμενη τοποθέτησης σας περί παρελθόντος, παρόντος και μέλλοντος. Σ’ αυτό
τον δίσκο πέρα από το ότι υπάρχουν διαφορετικά είδη μουσικής ήθελα να έχω και
καλλιτέχνες από διαφορετικές περιόδους του Ελληνικού πενταγράμμου οπότε…

– Μετά την παρουσίαση στο Γυάλινο Μουσικό Θέατρο, θα έχουμε τη δυνατότητα να
ακούσουμε τα “Φώτα Σκιάς” σε μια συναυλία, σε μια παρουσίαση καινούργια;

Β.Α | Για μένα η μουσική δεν είναι η δουλειά μου, οπότε δεν μπορώ να αφιερώσω όσο χρόνο θα ήθελα για να ανεβάσω κάποιες παραστάσεις. Το σίγουρο όμως είναι ότι τα τραγούδια αυτά, και κάποια ακόμα, θα ανέβουν σε κάποια σκηνή τους επόμενους μήνες για να έρθουν οι άνθρωποι που τα αγαπούν και που τα αγάπησαν να τα ακούσουν, να συνδεθούμε κι εμείς μαζί τους, να τα κρατήσουμε ζωντανά, να τους δώσουμε περισσότερη ζωή.

Δείτε επίσης:

Εάν επιθυμείτε να σχολιάσετε το παραπάνω άρθρο ή οτιδήποτε άλλο στο Youfly, επισκεφτείτε τη σελίδα μας στο Facebook. Ή στείλτε μας μήνυμα στο Twitter. Για φωτογραφικό υλικό και ιστορίες, μεταβείτε στο Instagram μας.

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του παρόντος άρθρου, χωρίς αναφορά, με ενεργό σύνδεσμο (link) Youfly.com.

Μελίνα Αδαμοπούλου
Από μικρή έβλεπα ταινίες, διάβαζα βιβλία κι άκουγα μουσική. Όταν μεγάλωσα, τα' βαλα όλα μαζί σ' ένα κουτί και είπα να τα σπουδάσω. Έτσι, βρέθηκα στο Brighton , στην Αγγλία, να σπουδάζω λογοτεχνία, ψυχολογία, κιθάρα και... διαφήμιση. Κάποια στιγμή γύρισα πίσω στην πόλη που γεννήθηκα, την Αθήνα, και ξεκίνησα να δουλεύω ως ψυχολόγος στην αρχή, ως μεταφράστρια στη συνέχεια, ως δημοσιογράφος τελικά, αφού κατάλαβα, επιτέλους, πως αυτό ήταν που αγαπούσα πιο πολύ! Εφημερίδα ΑΥΓΗ η πρώτη δουλειά: μαγεία! Ραδιόφωνο, αγαπημένος 9.84, παράλληλα: καινούργιος κόσμος. Και, τέλος, περιοδικά: το alter ego μου! Το ΕΝΑ, το ΜΙΑ, το ELLE και το 1994 το... 3ο μου παιδί: η Madame Figaro, για 13 (υπέροχα) χρόνια. Κι ύστερα τηλεόραση, Διεύθυνση Επικοινωνίας στον ALPHA. Γενική Διεύθυνση της ΝΕΠ, μετά (2010), και το 2014 "μπήκα" με το δεξί στον κόσμο της ηλεκτρονικής δημοσιογραφίας, “γεννώντας” το allyou.gr. Κι επειδή τίποτα δεν σταματάει, ήρθε τώρα το Youfly.com. Κι εσείς. Και καλώς βρεθήκαμε!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ακολουθηστε μας
52,085ΥποστηρικτέςΚάντε Like
10,121ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
11,817ΑκόλουθοιΑκολουθήστε

ΔΗΜΟΦΙΛΗ