23.4 C
Athens
Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024

Καταστροφές και Θρίαμβοι: Η κριτική του Ιάσονα Τριανταφυλλίδη για την εκπομπή του ΣΚΑΪ

Ο Ιάσονας Τριανατφυλλίδης γράφει την κριτική του για την εκπομπή του ΣΚΑΪ «Καταστροφές και Θρίαμβοι» που παρουσιάζει ο Στάθης Καλύβας.

Βασίλης Μάρος – ντοκιμαντερίστας διεθνών προδιαγραφών

Ο Βασίλης Μάρος (1929 – 2002) ήταν κάτι παραπάνω από ντοκιμαντερίστας διεθνών προδιαγραφών. Ήταν ο πατέρας και ο δάσκαλος του ντοκιμαντέρ σε αυτήν την χώρα. Και όπως γίνεται συνήθως σε αυτήν τη γωνία της γης τος περισσότερες δουλειές του ο Μάρος τις έκανε με Γερμανούς ή Άγγλους παραγωγούς. Η ταινία του «Η τραγωδία του Αιγαίου» ήταν το μόνο ντοκιμαντέρ που είχε κάνει τόσα πολλά εισιτήρια στην α’ προβολή στα ελληνικά σινεμά το 1961. Η ανεκτίμητη συμβολή του στην καταγραφή πολύ σημαντικών ανθρώπων των στιγμών της νεοελληνικής ιστορίας είναι μοναδική. Από την πολιτική, το θέατρο, τη μουσική, ενώ τα ντοκιμαντέρ του διαθέτουν πέρα των ντοκουμέντων ολοκληρωμένα σενάρια ‘όπως οφείλουν να έχουν τα ντοκιμαντέρ, εξαιρετική σκηνοθεσία και φωτογραφία ακόμα και όταν είναι ασπρόμαυρη, λόγω εποχής – ο Μάρος συν όλα τα άλλα ήταν σπουδαίος κάμεραμαν- και πριν και πάνω απ’ όλα οι δουλειές του έχουν πλάτος και βάθος όπως επίσης οφείλουν να έχουν  αυτές οι δουλειές, που ειδικά οι άνθρωποι που κάνουν ανάλογες ή περίπου ανάλογες εκπομπές στην ελληνική τηλεόραση οφείλουν να έχουν μελετήσει καλά….

«Ελλάς χωρίς κολώνες»

«Ελλάς χωρίς κολώνες»

Ανάμεσα σε άλλα λοιπόν το 1964 ο Βασίλης Μάρος έφτιαξε ένα απίστευτο ντοκιμαντέρ με τίτλο «Ελλάς χωρίς κολώνες». Ο Μάρος δεν ήταν ο άνθρωπος με τα 500 πτυχία και τα 800 μεταπτυχιακά, αλλά ήταν ο άνθρωπος με τη βαθιά και ουσιαστική καλλιέργεια και τον ουσιαστικό κοσμοπολιτισμό που τον έκανε να ξέρει, να νιώθει, να αισθάνεται για αυτό και να δημιουργεί. Δεν θέλω να συνεχίσω να γράφω για τον Μάρο γιατί δεν θα έχω τελειωμό. Όμως όπως έλεγα το 1964 είχε κάνει ένα ντοκιμαντέρ που λεγόταν «Ελλάς χωρίς κολώνες». Μια συγκλονιστική και δυστυχώς ακόμα πολύ επίκαιρη καταγραφή της ελληνικής πραγματικότητας από το τελευταίο χωριό μέχρι το κέντρο της Αθήνας της εποχής με ανθρώπους να μιλάνε που ακόμα το κύρος τους φωτίζει αυτή τη χώρα και το θέμα ήταν – τι ειρωνεία- το αν η Ελλάδα θα ήταν έτοιμη σε 10 χρόνια από τότε να μπει στην ΕΟΚ – έτσι λεγόταν τότε η Ευρωπαϊκή Ένωση-. Αν το δείτε σήμερα θα εντυπωσιαστείτε με το πόσο τραγικά επίκαιρο είναι…

«Καταστροφές και Θρίαμβοι» στον ΣΚΑΪ – Η κριτική μας

Φυσικά η εκπομπή του κυρίου Στάθη Καλύβα με τίτλο «Καταστροφές και Θρίαμβοι» στον ΣΚΑΪ δεν έχει καμία σχέση με ότι έγραψα μέχρι τώρα. Παρόλη την αστραφτερά ψαγμένη φωτογραφία και τους «ξεχωριστούς» χώρους γυρισμάτων, όπως και κάποιους ξεχωριστούς καλεσμένους, δεν διαθέτει ούτε πλάτος, ούτε βάθος, γιατί φαίνεται καθαρά πως ο δημιουργός τους έχει γενικά ένα θέμα στο μυαλό του με το οποίο καταπιάνεται, το οποίο όμως θα τολμήσω να πω πως είτε δεν το κατέχει απολύτως, είτε δεν το έχει ψάξει απ’ όλες τις πλευρές του, είτε τον ενδιαφέρει να επιδείξει στο κοινό την πιο συνηθισμένη, ίσως και πιο «ρηχή» από αυτές…

ΣΚΑΪ Καταστροφές και Θρίαμβοι - Στάθης Καλύβας

Δεν είναι δυνατόν να υπάρχει άνθρωπος το 2022 που σοβαρά να υποστηρίζει για το πόσο σπουδαίο ήταν για την Ελλάδα και για τους ανθρώπους που την φτιάξανε και στηρίξανε η αντιπαροχή, η πολυκατοικία και το «αθηναϊκό διαμέρισμα», ούτε βέβαια μπορείς σοβαρά να υποστηρίξεις ότι τι ωραία που έγινε αυτό γιατί την ίδια εποχή στο Παρίσι είχαν παραγκούπολεις έξω από την πόλη, γιατί μόνο η Αθήνα «αυτοκατέστρεψε» τη βιτρίνα της και μόνο στην Αθήνα οι εργολάβοι πήραν με το έτσι θέλω τη θέση των αρχιτεκτόνων. Στέκομαι παραπάνω και αναλύω εδώ το θέμα αντιπαροχή, γιατί μια και η εκπομπή είχε τη σπάνια τύχη να διαθέτει στους καλεσμένους της τον Απόστολο Δοξιάδη που τα είπε εξαιρετικά όπως πάντα δεν θα ήταν κακή ιδέα να τον ρώταγε και τι έλεγε ο πατέρας του, ο μέγιστος παγκοσμίως των πολεοδόμων Κωνσταντίνος Δοξιάδης για αυτό το θέμα.

Για τα πολιτικά τα πριν τα κατά τη διάρκεια και τα κατά την μεταπολίτευση ας μην το συζητήσουμε καλύτερα. Όλα ήταν ανάλαφρα Καραμανλικά και αυτό δε σημαίνει πως ο Καραμανλής δεν ήταν και πριν και μετά από τη χούντα ένας από τους πρωταγωνιστές, αλλά το πως αντιμετωπίζεις τον πρωταγωνιστή και πως τους τους συμπρωταγωνιστές στους δεύτερους και τρίτους ρόλους θα έπρεπε να πει κάποιος στον κύριο Καλύβα και απορώ που δεν του το είπε ο κύριος Αλέξης Παπαχελάς που μιλούσε στην εκπομπή του και ξέρει καλά το θέμα του πως να κάνει μια πολιτική εκπομπή για το χθες ή το σήμερα με τον καλύτερο τρόπο ακόμα και πολιτικό ντοκιμαντέρ…

Στάθης Καλύβας - ΣΚΑΪ Καταστροφές και Θρίαμβοι

Ο κύριος Καλύβας είναι φανερό πως από τηλεόραση και ντοκιμαντέρ δεν ξέρει ιδιαίτερα. Επίσης δεν ξέρω κατά πόσο θα ήθελε να μάθει. Δεν ξέρω κατά πόσο παρόλο τα πολλά πτυχία και τις επαγγελματικές του περγαμηνές που διάβασα πως κατέχει τον ενδιαφέρει το χθες σφαιρικά και αντικειμενικά. Και επειδή δεν μπορώ να γράφω ατέλειωτες σειρές για μια εκπομπή, φοβάμαι ότι από την συγκεκριμένη εκπομπή «Καταστροφές και Θρίαμβοι» προς το παρόν καλό είναι να φύγει το δεύτερο συνθετικό…

Δείτε επίσης:

Εάν επιθυμείτε να σχολιάσετε το παραπάνω άρθρο ή οτιδήποτε άλλο στο Youfly, επισκεφτείτε τη σελίδα μας στο Facebook. Ή στείλτε μας μήνυμα στο Twitter. Για φωτογραφικό υλικό και ιστορίες, μεταβείτε στο Instagram μας.

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του παρόντος άρθρου, χωρίς αναφορά, με ενεργό σύνδεσμο (link) Youfly.com.

Ιάσονας Τριανταφυλλίδης
Ιάσονας Τριανταφυλλίδης
Ο Ιάσων Τριανταφυλλίδης, είναι δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου και θεάτρου. Έχει γράψει μέχρι τώρα 20 βιβλία με θέμα την ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου, της νύχτας, του τραγουδιού και του μιούζικαλ και βιογραφικά βιβλία ανθρώπων του ελληνικού σινεμά. Αρθρογραφεί από το 1985 σε εφημερίδες, περιοδικά, έχει κάνει εκπομπές στο ραδιόφωνο, στην τηλεόραση, προσφάτως και στο διαδίκτυο. Έχει επιμεληθεί επανεκδόσεις παλαιού υλικού σε CD, για ανθρώπους όπως η Αλίκη Βιουγιουκλάκη, η Τζένη Βάνου, η Σοφία Βέμπο, η Μαρινέλλα, ο Τόλης Βοσκόπουλος, ο Γιάννης Σπάρτακος, το σύνολο του κινηματογραφικού έργου του Νίκου Μαμαγκάκη, ειδικό αφιέρωμα για την ιστορία του τραγουδιού στο ελληνικό σινεμά κ.α. Στην τηλεόραση έχει κάνει το πρώτο πρωινό του MEGA το Κοκτέιλ, εκπομπές με συνεντεύξεις, αφιερώματα, μονογραφίες, ήταν στην κριτική επιτροπή του «Να η ευκαιρία», σχολιαστής στις ειδήσεις του STAR και μία πολιτική εκπομπή με την Όλγα Τρέμη στο MEGA. Αυτό τον καιρό αρθρογραφεί βέβαια στο youfly.com και στην «Εφημερίδα των Συντακτών». Κάνει καθημερινά εκπομπή στις 15:00 με 16:00 στον Αθήνα 9.84 με τίτλο «Αθήνα, με ακούς;»

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ακολουθηστε μας
65,000ΥποστηρικτέςΚάντε Like
13,090ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
11,546ΑκόλουθοιΑκολουθήστε

ΔΗΜΟΦΙΛΗ