24.6 C
Athens
Κυριακή, 2 Οκτωβρίου, 2022

Φλόγα και Άνεμος: Η κριτική του Ιάσονα Τριανταφυλλίδη

Ο Ιάσονας Τριανταφυλλίδης γράφει την κριτική του για τη νέα σειρά μυθοπλασίας της ΕΡΤ, «Φλόγα και Άνεμος».

Κυβέλη και Γεώργιος Παπανδρέου: Η Ιστορία

Το να μεταφέρεις στην τηλεόραση ένα βιβλίο ήδη γνωστό και επιτυχημένο σε σχέση του με το κοινό είναι πολύ δύσκολο. Όταν βέβαια η ιστορία που διηγείται το βιβλίο είναι αληθινή και τα πρόσωπα που είναι οι πρωταγωνιστές της είχαν τα ξεπεράσει και τα όρια του μύθου τότε τα πράγματα είναι πιο δύσκολα. Ο Γεώργιος Παπανδρέου, ο γενάρχης της περίφημης πολιτικής οικογένειας Παπανδρέου βέβαια έχει ένα διαυγέστατο ιστορικό και βιογραφικό πάρα πολλοί τον ξέρουν από φωτογραφίες του, ελάχιστοι έχουν ακούσει τη φωνή του από ηχογραφήσεις της εποχής. Η περίφημη Κυρία Κυβέλη όμως η «εστεμμένη του ελληνικού θεάτρου» όπως ονομάστηκε και όχι άδικα είναι από κάθε άποψη ένα μυθικό πρόσωπο. Έφυγε στα 90 της χρόνια, έχοντας κάνει τρεις γάμους, έχοντας αποκτήσει τέσσερα παιδιά, εγγόνια, δισέγγονο και τρισέγγονο, έχοντας λάμψει 67 χρόνια ως πρωταγωνίστρια πάνω στη σκηνή με μια ζωή που αποτελείται από ένα συγκεκριμένο βιογραφικό και από πάρα πάρα πολλές ιστορίες που κυκλοφορούν για αυτήν μέχρι σήμερα σχετικά με τη ζωή, τον χαρακτήρα την καριέρα της και όλο το βιογραφικό της, έτσι καθώς αποτελείται από γεγονότα και ιστορίες που έχουν φτάσει στόμα με στόμα την κάνουν ακόμα πιο μυθική. Μια σειρά από φωτογραφίες, ελάχιστα ηχητικά ντοκουμέντα και μια ταινία «Η Άγνωστος» είναι ότι έχει σωθεί από αυτήν και την παρουσία της στην ιστορία αυτού του τόπου. Τριγύρω τους κυκλοφορούν πρόσωπα λίγο έως πολύ γνωστά στο θέατρο και την πολιτική αυτής της χώρας…

Η Κυρία Κυβέλη και ο Γεώργιος Παπανδρέου γνωρίστηκαν, όντας παντρεμένοι και οι δυο το 1920, έζησαν ένα τεράστιο έρωτα, παντρεύτηκαν το 1928 έχοντας ήδη ένα παιδί και χωρίζοντας από τους συντρόφους τους και γύρω στο ‘50 χώρισαν χωρίς να πάρουν διαζύγιο. Το 1968 ξανασυναντήθηκαν με αφορμή την αρρώστια και τον θάνατο του Παπανδρέου μέσα στη χούντα και τη γενναία στάση της Κυβέλης όσον αφορά την κηδεία του απέναντι στην τότε στρατιωτική κυβέρνηση…

«Φλόγα και Άνεμος» – Η κριτική μας

Καραμπέτη

Πολύ σοφά η σειρά της ΕΡΤ «Φλόγα και Άνεμος» μένει στο συγκεκριμένο ιστορικό γεγονός, ενώ με πολλά φλας μπακ θυμάται την ιστορία των δύο από το 1888 που γεννήθηκαν και οι δύο, μέχρι το 1968…

Το σενάριο της σειράς έχει την εξυπνάδα να μην μπλεχτεί στους δαιδαλώδεις δρόμους των μυθικών ιστοριών σχετικά με την Κυβέλη, αλλά ότι χρειάζεται από συγκεκριμένα ιστορικά στοιχεία γιατί αλλιώς και η ίδια η σειρά θα ξέφευγε. Το σενάριο είναι γερό και στέρεο στο έδαφος με ολοκληρωμένους χαρακτήρες γιατί βέβαια μπορεί εγώ ας πούμε που ξέρω αυτές τις ιστορίες να ήθελα κάτι παραπάνω αλλά μετά κάθε σκηνή, κάθε πρόσωπο, κάθε ιστορική περίοδος θα ήθελε ατελείωτες επεξηγήσεις..

Η σκηνοθεσία είναι απλή, ζεστή χωρίς περιττά σκηνοθετικά τερτίπια, χωρίς να παίρνει το μέρος κανενός, αλλά παρουσιάζοντας ξεκάθαρα τα αισθήματα και τις σχέσεις των πρωταγωνιστών ακόμα και το κακό όταν και όπως πρέπει  – όπως ας πούμε για τους εκπροσώπους της χούντας-..

Η αναπαράσταση εποχής όσον αφορά στους χώρους, τα σκηνικά και οπωσδήποτε τα κοστούμια είναι πιστή στην εποχή, όχι υπερβολές και σε κάποιες περιπτώσεις όσον αφορά τους χώρους που διαδραματίζονται τα πράγματα ακόμα και αν δεν είναι απολύτως πιστοί σίγουρα πάντως καταγράφει τα πράγματα όπως περιμένει ο κόσμος ότι θα ήταν ακόμα και αν δεν ήταν ακριβώς έτσι , όπως π.χ. στο σπίτι της Κυβέλης σε μεγάλη ηλικία, όπου φαίνεται σαν ανάκτορο αλλά και μπορεί να μην ήταν και ακριβώς τέτοιο, αλλά σε κάτι τέτοιο έμενε η Κυβέλη, αλλά και ο κόσμος θα περιμένει σε κάτι τέτοιο να τη δει σε μια σειρά που μιλά για τη ζωή της..

Οι χώροι που έχουν βρεθεί, τα σκηνικά και τα κοστούμια βοηθιούνται πολύ από τη διεύθυνση φωτογραφίας που αλλάζει εποχές και ατμόσφαιρα πολύ πετυχημένα, όπως και από την εξαιρετική μουσική του Γιώργου Χατζηνάσιου…

σειρά Φλόγα και Άνεμος

Συνταρακτική ερμηνεία από τον Θανάση Τσαλταμπάση

Όσον αφορά τους ηθοποιούς είναι όλοι διαλεγμένοι με προσοχή και ευτυχώς όχι μόνο με το άγχος να μοιάζουν στα ιστορικά πρόσωπα, και ευτυχώς έχουν καθοδηγηθεί έτσι που να μην μιμούνται τα πρόσωπα που είναι γνωστά όπως ο Χορν, αλλά να ερμηνεύουν σε βάθος. Ο Γεώργιος Παπανδρέου βέβαια είναι πρόσωπο γνωστό και η παρουσία του συγκεκριμένη και ο Άρης Λεμπεσόπουλος τον ερμηνεύει με διακριτικότητα, εσωτερικότητα και κύρος. Την παράσταση την κλέβει βέβαια η συγκλονιστική παρουσία σε δεύτερο ρόλο του περίφημου πρωταγωνιστή και πρώτου συζύγου της Κυβέλης Μήτσου Μυράτ που τον ερμηνεύει συνταρακτικά και απρόσμενα ο Θανάσης Τσαλταμπάσης, το πρόσωπο του οποίου και κάθε μικρός μυς σε αυτό εκφράζουν και ουρλιάζουν συναισθήματα όπως ζήλια, κακία και απόγνωση μπροστά στον «εχθρό» που είναι μπροστά του και ξέρει πως θα χάσει τη μάχη ότι και να κάνει – τον επόμενο και δεύτερο σύζυγο της Κυβέλης τον Θεοδωρίδη. Ακόμα και όταν είναι σε δεύτερο πλάνο μέσα στο πλάνο οι κινήσεις του, οι εκφράσεις του, η φωνή του, όλα υπηρετούν όλα αυτά τα σκοτεινά συναισθήματα απόγνωσης που ζει ο ήρωας και επειδή έχει τύχει να διαβάσω την αυτοβιογραφία του Μυράτ του 1928 αισθάνθηκα ότι μου μιλούσε μέσα από τον Τσαλταμπάση το βιβλίο εκείνο. Απίστευτος…

Η ερμηνεία της Καρυοφυλλιάς Καραμπέτη οδηγεί τη σειρά στην κορυφή

σειρά Φλόγα και Άνεμος - Καρυοφιλιά Καραμπέτη

Και τώρα φτάνουμε στο τέρμα, ή μάλλον στην αρχή και το φινάλε. Στην ουσία του πράγματος. Οι παλιοί ηθοποιοί της εποχής της Κυβέλης, είτε έπαιζαν σε μεγάλους θιάσους στην Αθήνα είτε σε μπουλούκια στην επαρχία συνήθιζαν να λένε «άμα έχεις έναν Άμλετ τον ανεβάζεις τον Άμλετ, αλλιώς δεν τον ανεβάζεις, αν έχεις μια Ηλέκτρα, ανεβάζεις την Ηλέκτρα, αλλιώς δεν την ανεβάζεις» άποψη πολύ μακριά από τη συνήθη εποχή του σήμερα που στο θέατρο σήμερα κάνει ο καθένας ότι του κατέβει. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, η ίδια η σειρά χρειάζεται κάποια να παίξει την Κυβέλη και ευτυχώς ΕΙΧΕ την Κυβέλη στο πρόσωπο της εκπληκτικής Καρυοφυλλιάς Καραμπέτη. Δεν κάνει τη φωνή της σαν της Κυβέλης, δεν έχει το σώμα της Κυβέλης, δεν έχει γίνει μακιγιάζ για να μοιάζει με την Κυβέλη του 1968, αλλά με το που εμφανίζεται νιώθεις και βλέπεις τη μεγάλη Κυρία Κυβέλη. Εκφράζει απολύτως το εκτόπισμα, τη λάμψη και τον μύθο της Κυβέλης, έχει τη λάμψη αλλά και το ταλέντο, το βαθύ ταλέντο να εκφράσει βαθιές συγκλονιστικές στιγμές αλλά και ανάλαφρες εικόνες της. Από τη στιγμή που αυτή η γυναίκα ερμηνεύει αυτήν την γυναίκα η σειρά της ΕΡΤ «Φλόγα και Άνεμος» έχει πάει το παιχνίδι στα χέρια της και το έχει οδηγήσει στην κορυφή – δεν είναι πρώτη φορά αυτό βέβαια που συμβαίνει με την Καραμπέτη-. Η σκηνή δε που είναι στο θέατρο με τον Χόρν και ανεβαίνει στην σκηνή στην πρόβα και ανεβαίνοντας στην σκηνή βγάζει τα παπούτσια της και η εικόνα δείχνει μόνο τα πόδια της, πως το ένα βοηθάει το άλλο να βγάλει τα παπούτσια, νιώθεις πως μπορεί να έχει βάλει ακόμα και τα πόδια της να ερμηνεύσουν ένα πλάνο που ακόμα και αυτό προσθέτει πολύ στη γενική εικόνα και της ερμηνείας της και όλου του σήριαλ…

Άμα έχεις την Κυβέλη, γυρίζεις κάτι για την Κυβέλη, αλλιώς άστο καλύτερα. Εδώ όμως δεν έχουν απλώς μια Κυβέλη η Καρυοφυλλιά γίνεται Η ΚΥΡΙΑ ΚΥΒΕΛΗ…

Εάν επιθυμείτε να σχολιάσετε το παραπάνω άρθρο ή οτιδήποτε άλλο στο Youfly, επισκεφτείτε τη σελίδα μας στο Facebook. Ή στείλτε μας μήνυμα στο Twitter. Για φωτογραφικό υλικό και ιστορίες, μεταβείτε στο Instagram μας.

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του παρόντος άρθρου, χωρίς αναφορά, με ενεργό σύνδεσμο (link) Youfly.com.

Ιάσονας Τριανταφυλλίδης
Ιάσονας Τριανταφυλλίδης
Ο Ιάσων Τριανταφυλλίδης, είναι δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου και θεάτρου. Έχει γράψει μέχρι τώρα 20 βιβλία με θέμα την ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου, της νύχτας, του τραγουδιού και του μιούζικαλ και βιογραφικά βιβλία ανθρώπων του ελληνικού σινεμά. Αρθρογραφεί από το 1985 σε εφημερίδες, περιοδικά, έχει κάνει εκπομπές στο ραδιόφωνο, στην τηλεόραση, προσφάτως και στο διαδίκτυο. Έχει επιμεληθεί επανεκδόσεις παλαιού υλικού σε CD, για ανθρώπους όπως η Αλίκη Βιουγιουκλάκη, η Τζένη Βάνου, η Σοφία Βέμπο, η Μαρινέλλα, ο Τόλης Βοσκόπουλος, ο Γιάννης Σπάρτακος, το σύνολο του κινηματογραφικού έργου του Νίκου Μαμαγκάκη, ειδικό αφιέρωμα για την ιστορία του τραγουδιού στο ελληνικό σινεμά κ.α. Στην τηλεόραση έχει κάνει το πρώτο πρωινό του MEGA το Κοκτέιλ, εκπομπές με συνεντεύξεις, αφιερώματα, μονογραφίες, ήταν στην κριτική επιτροπή του «Να η ευκαιρία», σχολιαστής στις ειδήσεις του STAR και μία πολιτική εκπομπή με την Όλγα Τρέμη στο MEGA. Αυτό τον καιρό αρθρογραφεί βέβαια στο youfly.com και στην «Εφημερίδα των Συντακτών». Κάνει καθημερινά εκπομπή στις 15:00 με 16:00 στον Αθήνα 9.84 με τίτλο «Αθήνα, με ακούς;»

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ακολουθηστε μας
55,721ΥποστηρικτέςΚάντε Like
10,950ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
11,734ΑκόλουθοιΑκολουθήστε

ΔΗΜΟΦΙΛΗ