28.3 C
Athens
Τρίτη, 5 Ιουλίου, 2022

Βασίλης Μαυρογεωργίου: «Ρεμπέτικο Αρχαιοελληνικό Συμπόσιο» στη Ρωμαϊκή Αγορά Αθηνών

Ο Βασίλης Μαυρογεωργίου σκηνοθετεί το «Ρεμπέτικο Αρχαιοελληνικό Συμπόσιο», ενώ πριν από καιρό είχε μπει στη διαδικασία να κάνει κάτι με «Τα παιδιά της πιάτσας», ένα από τα βιβλία του Νίκου Τσιφόρου που έχει διαβάσει αρκετές φορές.

Ωστόσο, επειδή αυτό δεν προχώρησε και επειδή ο Τσιφόρος του αρέσει πολύ, ο Βασίλης Μαυρογεωργίου σκηνοθετεί τελικά το «Ρεμπέτικο Αρχαιοελληνικό Συμπόσιο», ένα δρώμενο που είναι βασισμένο στην «Ελληνική Μυθολογία» του Τσιφόρου κα περιλαμβάνει ρεμπέτικα τραγούδια από διάφορες εποχές.

Βασίλης Μαυρογεωργίου Ρεμπέτικο Αρχαιοελληνικό Συμπόσιο

Σε αυτή την συγκυρία που τα πράγματα ήταν αρκετά δύσκολα την εποχή της καραντίνας, προέκυψε η δράση που οργανώθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός» ώστε να εργαστούν κάποιοι άνθρωποι.

Για αυτόν το λόγο, το Θέατρο Τέχνης εξαρχής ανακοίνωσε ότι θα γίνουν ακροάσεις για τις συγκεκριμένες δράσεις και δεν θα γίνουν παραστάσεις με ηθοποιούς εκ των ενόντων, μου εξηγεί ο σκηνοθέτης Βασίλης Μαυρογεωργίου.

Ήταν μια καλή ευκαιρία να ανεβάσει αυτό το κείμενο που του είχε προτείνει η Μαριάννα Κάλμπαρη, καλλιτεχνική διευθύντριας του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν, γιατί όπως μου λέει, ο Τσιφόρος ανήκει σε μια κατηγορία κειμένων που μπορεί να τα διαβάσει κανείς για ίαση.

Είναι, δηλαδή, από τα κείμενα που όταν είσαι στενοχωρημένος και σε έχει πάρει από κάτω το διαβάζεις και σε ανεβάζει.

Σε αυτή την κατηγορία, μου εξηγεί τοποθετεί και το βιβλίο «Εγώ ελπίζω να τη βολέψω» του Μαρτσέλο Ντ’ Όρτα, όπου ο συγγραφέας έβαλε παιδιά Δημοτικού να γράψουν εκθέσεις, οι οποίες είναι συγκλονιστικές και πέφτεις κάτω από τα γέλια.

Ο Τσιφόρος, λοιπόν, έχει έναν τρόπο που βλέπει τα πράγματα και αντιμετωπίζει τη ζωή με χιούμορ.

Έχει επίσης έναν υγιή ορθολογισμό και μια ωραία πολιτική σκέψη και όταν διαβάζεις τα κείμενά του είναι σαν δροσερό νεράκι, συμπληρώνει ο σκηνοθέτης, ο οποίος μέσα στο ζόρι της καραντίνας παρήγγειλε το βιβλίο, το διάβασε σε χρόνο μηδέν και ξεκίνησε να ετοιμάζει την παράσταση.

Κάποια στιγμή, μου λέει ο Βασίλης Μαυρογεωργίου, ο Τσιφόρος έκανε μια πολύ οργανωμένη έρευνα και προσεγμένη δουλειά πάνω στην Ελληνική μυθολογία.

Θεωρείται από φιλολόγους ότι είναι το πιο έγκυρο κείμενο που έχει γραφτεί για την αρχαία Ελληνική μυθολογία, που ξεκινάει από την Κοσμογονία, πιάνει όλους τους Θεούς, μετά περνάει στους ήρωες, πιάνει όλα τα πάθη των Θεών και των ανθρώπων.

Ανάμεσα σε κάθε ιστορία ανοίγει ένα κεφάλαιο που μιλάει για το πώς ο τάδε μύθος ήρθε εξ Ανατολής πολύ συχνά, δηλαδή πως έχουμε επηρεαστεί από την Ινδία, την Περσία, την Αίγυπτο.

Λέει ότι η Θεά Αθηνά ονομαζόταν Θεά Αχάνα στη μυθολογία των Ινδών, βρίσκει θεούς που έχουν παρόμοιες ιδιότητες ή και άλλους θεούς που είναι κακοί ενώ οι δικοί μας είναι καλοί, όπως η μορφή του Δία για παράδειγμα που αντίστοιχα είναι ο πολύ σκοτεινός θεός Μολώχ, για τον οποίον γινόντουσαν και ανθρωποθυσίες.

Ο Νίκος Τσιφόρος έχει κάνει ιστορική δουλειά σε σχέση με την αφετηρία των μύθων. Ο τρόπος που αφηγείται τις ιστορίες είναι πολύ καυστικός και πάντα τις συνδέει με το δικό του σήμερα, που είναι το 1950.

Λέει για τον Τιτάνα Τιφώνα που επαναστάτησε ενάντια στους Θεούς ότι ήταν ένας τεντιμπόης που στην εποχή του Τσιφόρου θα εφάρμοζαν το νόμο 4000 και θα του ξύριζαν το κεφάλι. Πιάνει με έναν ωραίο τρόπο πολιτικά τη σχέση των θεών και των ανθρώπων.

Ο Προμηθέας, λέει, ήταν λεβέντης και έφερνε το φως δωρεάν, ενώ η ΔΕΗ αν δεν την πληρώσεις μια μέρα σου το κόβει.

Είναι ωραίος ο τρόπος που τοποθετεί τη σχέση μας με το θείο και πως ο άνθρωπος έχει μάθει να σκύβει το κεφάλι και να υπομένει, πότε πότε να επαναστατεί βέβαια, αλλά όταν σηκώνει κεφάλι οι Θεοί του το κόβουν.

Μιλάει για την αιώνια διαμάχη της εξουσίας με τον λαό, περιέχει πολύ λαϊκή σοφία και γελάς σε κάθε γραμμή.

Το κείμενο της «Ελληνικής μυθολογίας» γραφόταν σε εφημερίδα, όπου ο Τσιφόρος έγραφε αποσπασματικά κάθε μέρα και μάλιστα γι’ αυτό και σε πολλά σημεία έχει επικαιρότητα της εποχής του, μου λέει ο Βασίλης Μαυρογεωργίου.

Αναφέρει για παράδειγμα ότι ο Δίας πήγε και βρήκε τους Κύκλωπες όπως η Κίνα πήγε και βρήκε την Αλβανία, ακριβώς επειδή τότε είχε γίνει μια συνεργασία μεταξύ των δύο χωρών. Ήταν το θέμα της ημέρας στην εφημερίδα και αυτός σχολίαζε την επικαιρότητα μέσα από τα κείμενά του.

Τον ρωτάω για το ρεμπέτικο, καθώς ο τίτλος της παράστασης είναι «Ρεμπέτικο Αρχαιοελληνικό Συμπόσιο» και ο Βασίλης Μαυρογεωργίου μου εξηγεί ότι ο Τσιφόρος είχε ασχοληθεί με τα κουτσαβάκια, τους ψευτόμαγκες δηλαδή της παλιάς Αθήνας, τους ρεμπέτες, τους μάγκες και τους απατεώνες και έχει γράψει πάμπολλα βιβλία γι’ αυτούς.

Βασίλης Μαυρογεωργίου Ρεμπέτικο Αρχαιοελληνικό Συμπόσιο 2 YouFly.com

Είναι ο τρόπος που είναι γραμμένη η «Ελληνική μυθολογία» στην αργκό του Τσιφόρου, όπου οι Θεοί μιλάνε μάγκικα, σα να βλέπεις ελληνική ταινία με τον Μίμη Φωτόπουλο.

Ακριβώς επειδή η αισθητική όλων των κειμένων είναι η αισθητική που είχαν τα κουτσαβάκια, γι’ αυτόν το λόγο στην παράσταση θα δούμε μια ρεμπέτικη κομπανία που κάθεται στη σειρά.

Οι ηθοποιοί που αφηγούνται, παίζουν παράλληλα και μουσικά όργανα, καθώς είναι επαγγελματίες μουσικοί. Μέσα σε αυτές τις ιστορίες του Τσιφόρου ακούμε ρεμπέτικα από την αρχή του 20ου αιώνα, τραγούδια από τη Σμύρνη, τραγούδια από οπερέτες του 1920 στα οποία βοήθησε ο Γιώργος Φουντούκος που είναι γνώστης του ρεμπέτικου και ο Πέτρος Μάλαμας που και εκείνος έχει ασχοληθεί με την ιστορία του ρεμπέτικου και έχει γνώσεις.

Η μουσική που διανθίζει την παράσταση είναι λαϊκή, ρεμπέτικη και παραδοσιακή.

Στους χώρους που θα παιχτεί η παράσταση, στη Ρωμαϊκή Αγορά Αθηνών και στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά, έχει γίνει σωστή οργάνωση σε σχέση με τις θέσεις των θεατών. Αυτό σημαίνει ότι οι παραστάσεις θα γίνουν με 200 θεατές ενώ η χωρητικότητα των χώρων είναι πάνω από 400 άτομα και οι αποστάσεις θα είναι αρκετά μεγάλες.

Ειδικά με τα νέα μέτρα, υπάρχουν σαφείς οδηγίες για το πώς θα γίνεται αυτό και οι θεατές θα είναι απολύτως ασφαλείς.

Το κοινό θα είναι κοντά στη σκηνή, αλλά πάντα βάσει των κανονισμών του ΦΕΚ που έχει σταλεί που έχει να κάνει με μια απόσταση ασφαλείας από τους ηθοποιούς.

Πληροφορίες παράστασης

«Ρεμπέτικο Αρχαιοελληνικό Συμπόσιο»

Κείμενο: Νίκος Τσιφόρος

Σκηνοθεσία – διασκευή: Βασίλης Μαυρογεωργίου

Σκηνικά – Κοστούμια: Νίκος Μαραμαθάς

Μουσική επιμέλεια: Γιώργος Φουντούκος

Eπιμέλεια κίνησης: Πάρης Μαντόπουλος

Φωτογραφίες: Σταύρος Χαμπάκης

Παίζουν (αλφαβητικά): Παυλίνα Ζάχρα, Μιχάλης Κουτσκουδής, Πέτρος Μάλαμας, Ιωάννα Μαυρέα, Μαριλένα Μόσχου, Σωτήρης Τσακομίδης, Γιώργος Φουντούκος

19-20 Αυγούστου (ΝΕΕΣ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ), ώρα 21.00, Ρωμαϊκή Αγορά Αθηνών

5-6 Σεπτεμβρίου, ώρα 21.00, Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά

Μαριλένα Θεοδωράκου
Είμαι η Μαριλένα Θεοδωράκου. Έχω σπουδάσει σκηνογράφος – ενδυματολόγος και για αρκετά χρόνια ήμουν στο πολιτιστικό τμήμα της εφημερίδας «Τα Νέα». Έχω δουλέψει στην τηλεόραση, στο θέατρο και στον κινηματογράφο, καθώς και σε περιοδικά μόδας και διακόσμησης. Ονειρεύομαι μια κοινωνία όπου η Τέχνη και κυρίως το θέατρο θα αποτελούν καθημερινή ασχολία των ανθρώπων, μαζί με την κηπουρική, τη γυμναστική και τη μελέτη των άστρων. Ελπίζω μέσα από τα κείμενά μου στο Youfly.com να σας κάνω να πετάτε!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ακολουθηστε μας
52,595ΥποστηρικτέςΚάντε Like
10,130ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
11,816ΑκόλουθοιΑκολουθήστε

ΔΗΜΟΦΙΛΗ