Δημήτρης Χορν γοητευτικός ηθοποιός

Ο Ιάσονας Τριανταφυλλίδης γράφει για τον Δημήτρη Χορν

Ο Δημήτρης Χορν ήταν ο πιο γοητευτικός ηθοποιός και γενναιόδωρος άνθρωπος. Ο Ιάσονας Τριανταφυλλίδης θυμάται… και γράφει για εκείνον και το έργο του.

ο Δημήτρης Χορν ήταν γοητευτικός ηθοποιός

«Στο ταξίδι μια γνωριμία, για φλερτάκι είναι ευκαιρία»

Αυτό το τραγουδούσε ο Δημήτρης Χορν το 1942 στη μουσική κωμωδία – κάτι σαν πρόδρομος του μιούζικαλ – «Το ταξίδι του γάμου» των Σάντο και Τσέσνυ. Από το ’42 έως το καλοκαίρι του ’43 ο Δημήτρης Χορν χάρισε τη λαμπερή παρουσία του σε μια σειρά από μουσικές κωμωδίες στο θίασο της Μαρίκας Κοτοπούλη χωρίς να παίζει η ίδια.

Είναι απίστευτο πως ο άνθρωπος που χάρισε στο ελληνικό θέατρο ανεπανάληπτες στιγμές υψηλής καλλιτεχνικής ποιότητας στην πρόζα, κωμωδία και δράμα ξεκίνησε την καριέρα του στις 9 Δεκεμβρίου του 1940 σε μία οπερέτα, τη «Νυχτερίδα» του Γιόχαν Στράους.

Δημήτρης Χορν ο γοητευτικός ηθοποιός σε σκηνή από τον ελληνικό κινηματογράφο

Η εκτίμησή του για τους συναδέλφους του

Και εκτός από τις μουσικές κωμωδίες στην καρδιά της κατοχής στο θέατρο Ρεξ – Κοτοπούλη έγραψε ιστορία επίσης το καλοκαίρι του 1962 στο θέατρο Μετροπόλιταν  στην «Οδό ονείρων» του Μάνου Χατζιδάκι. Όπου εκτός όλων ερμήνευσε και το θρυλικό «Ηθοποιός σημαίνει φως». Ο ίδιος ο Χορν μου είχε πει το πόσο πολύ και βαθιά εκτιμούσε όλους του ηθοποιούς του μουσικού θεάτρου και της επιθεώρησης εκείνης της εποχής. Το πόσο μεγάλη του τιμή θεωρούσε πάντα το γεγονός ότι έπαιξε δίπλα στον Ορέστη Μακρή στο «Μεθύστακα». Και από ότι μου έλεγε πίστευε ότι το «Μια ζωή την έχουμε» άξιζε να γυριστεί μόνο για να δώσει ο Βασίλης Αυλωνίτης αυτή τη συγκλονιστική ερμηνεία του…

Μου έλεγε επίσης πόσο πολύ θαύμαζε την Άννα Καλουτά και τα «1-2-3, 1-2-3» χορευτικά βηματάκια της που έκαναν άλλωστε εκείνη την εποχή στα σόλο του όλοι οι πρωταγωνιστές της τηλεόρασης…

Θυμάμαι την αξέχαστη Βούλα Ζουμπουλάκη που όταν της είχα πει κάποτε πως ο Δημήτρης Χορν μου είχε πει για το πόσο ήταν θυμωμένος γιατί όλοι του έλεγαν πόσο ωραία τραγουδάει τις «Θαλασσιές τις χάντρες» – τις οποίες μισούσε – εκείνη μου είχε πει, «άντε καλέ, αφού ο Τάκης τρελαινόταν να τραγουδάει, πριν προλάβεις να του το προτείνεις είχε τραγουδήσει»

Δημήτρης Χορν ο γοητευτικός ηθοποιός με την Ελλη Λαμπετη

Ο πιο γοητευτικός άνθρωπος και ηθοποιός

Η Ελίζαμπεθ Τέιλορ είχε πει κάποτε πως «η γοητεία είναι αυτό που βλέπουν οι άλλοι σε σένα» και εσύ βέβαια δε μπορείς να δεις αν το έχεις…

Η γοητεία έτσι και αλλιώς είναι κάτι πάρα πολύ σημαντικό που μπορεί να σε επιβάλλει παντού ή να σε εξαφανίσει δια παντός η έλλειψή της. Είχα την τύχει να γνωρίσω πολλούς σημαντικούς ανθρώπους. Αν με ρωτούσε κάποιος, ποιος ήταν ο πιο γοητευτικός από όλους, δε θα σκεφτόμουν ιδιαίτερα για να του απαντήσω, ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΟΡΝ…

Ο Δημήτρης Χορν ήταν τόσο γοητευτικός σαν άνθρωπος και σαν ηθοποιός που το μόνο πράγμα που σου επέτρεπε η παρουσία του ήταν να τον θαυμάσεις. Και δε χρειαζόταν να τον δεις να ερμηνεύει κάποιο ρόλο στο θέατρο στο σινεμά ή οπουδήποτε αλλού γιαυτό. Και την ώρα να του ζητούσες να σου πει ο τρόπος που στην έλεγε ήταν τέτοιος που σε σκλάβωνε με τη γοητεία του…

Ήταν ένας μεγάλος ηθοποιός. Ήταν ένας άνθρωπος με πολύ ισχυρή και έντονη προσωπικότητα. Ήταν αυτό που λέγανε παλιά «ένα άνθρωπος από σπίτι» – και αυτό φαινόταν. Ήταν ένας άνθρωπος με βαθιά καλλιέργεια και αισθητική. Λάτρευε τους ανθρώπους την καλή ζωή και τη δουλειά του.

Ο Χορν λάτρευε τη δουλειά του

Λάτρευε τόσο πολύ τη δουλειά του ο γοητευτικός ηθοποιός Δημήτρης Χορν, που ζούσε συνέχεια στην αγωνία και στο τρακ μήπως δεν ήταν αρκετά καλός εκείνη ακριβώς τη στιγμή που έπαιζε. Καλός όχι μόνο για το ρόλο που ερμήνευε αλλά και για τον κόσμο που τον έβλεπε…

Με αποκορύφωμα πάνω σε αυτό κάποια βραδιά στην «Οδό ονείρων» το καλοκαίρι του ’62, όταν εκεί που έπαιζε σταμάτησε την παράσταση και είπε στον κόσμο
«Σας παρακαλώ πηγαίνετε να πάρετε τα χρήματά σας πίσω, απόψε αισθάνομαι ότι σας κοροϊδεύω».

Κάποτε τον ρώτησα αν σκέφτηκε ποτέ να παίξει στην Επίδαυρο. Με κοίταξε έκπληκτος σα να του έλεγα κάτι απίστευτο. Και μου είπε «Εγώ; μα με τι φωνή;» – αντίθετα βέβαια με πολλούς άλλους με χειρότερη φωνή τα κατοπινά χρόνια.

Δημήτρης Χορν ο γοητευτικός ηθοποιός σε φωτογραφία με την ηθοποιό Έλλη Λαμπέτη

Η οικογένεια του Δημήτρη Χορν

Ήταν γιος του αξιωματικού του ελληνικού πολεμικού ναυτικού αλλά και σπουδαίου θεατρικού συγγραφέα Παντελή Χορν, από την οικογένεια Χορν με καταγωγή από την Αυστρία που είχαν έρθει στην Ελλάδα την εποχή του Όθωνα. «Δεν είμαστε όμως Βαυαρικής καταγωγής, δεν ήρθαμε ΄με τους Βαυαρούς του Όθωνα», μου το τόνιζε συνέχεια αυτό, «και ο πρώτος Χορν που ήρθε στην Ελλάδα ερωτεύτηκε μια Ελληνίδα και την παντρεύτηκε, άρα η δεύτερη γενιά ήταν σαφώς 50% Έλληνες…

Ο πατέρας μου γεννήθηκε στην Τεργέστη. Αλλά η μητέρα του ήταν όχι απλώς από την Ύδρα. Αλλά το γένος Κουντουριώτη και κατόπιν γνώρισε τη μητέρα μου η οποία ήταν Βολιώτισσα στην καταγωγή αλλά είχε γεννηθεί στην Αλεξάνδρεια…». Η μητέρα του είχε έντονη προσωπικότητα και εκρηκτικό χαρακτήρα. Ενώ ο πατέρας του ήταν σαφέστατα πιο ήπιων τόνων. Αυτό μεταφραζόταν σε πολλούς καυγάδες μέσα στο σπίτι. Έχουν πολλά να πουν για την ιδιορρυθμία της μαμάς του. Όπως όταν έμαθε ότι ο γιος της χρειαζόταν γυαλιά γιατί δεν έβλεπε σχεδόν τίποτα, απάντησε απλώς
«αποκλείεται, είναι δυνατόν να έχουν πρόβλημα τα μάτια που είναι τόσο μεγάλα και ωραία;»

Είχε ένα αδελφό 10 χρόνια μεγαλύτερο, το Γιάννη Χορν. Πρωτοπόρο εκδότη της πρώτης αγγλόφωνης εφημερίδας στην Αθήνα «Athens News». Και μια αδελφή τη Νανά, που έφυγε από τη ζωή ένα χρόνο πριν γεννηθεί εκείνος, στα 7 της χρόνια.

Το 1984 ερμηνεύει τον τελευταίο ρόλο του

Έπαιξε στο θέατρο με απίστευτη προσήλωση και σεβασμό, από το 1940 έως το 1984, όπου με τον αρχιτέκτονα Σόλνες του Ίψεν αποχαιρέτησε το κοινό. Τελευταία φορά που ο κόσμος τον χειροκρότησε ήταν στα χρόνια το ’90 όταν διάβασε στο Μέγαρο Μουσικής, μετά από παράκληση του Χρήστου Λαμπράκη, το «Πέτρο και το Λύκο» του Προκόφιεφ το 1993.

Ο γοητευτικός ηθοποιός Δημήτρης Χορν παντρεύτηκε δυο φορές. Πρώτα τη Ρίτα Φιλίππου στις 6 Αυγούστου του 1942. Αλλά ο γάμος κράτησε πολύ λίγο. Και στις 21 Ιανουαρίου του 1967 παντρεύτηκε την Άννα Γουλανδρή με την οποία έζησαν μαζί έως τη 12η Μαΐου 1988 οπότε εκείνη έφυγε για πάντα και ο Χορν την ακολούθησε 10 χρόνια μετά στις 16 Ιανουαρίου 1998…

Τα προβλήματα υγείας

Όταν γνώρισα το Δημήτρη Χορν – τον γνώρισα το 1989 μέσω του Απόστολου Δοξιάδη, πραγματικά εντυπωσιάστηκα. Δεν κάπνιζε, το είχε κόψει γιατί είχε προβλήματα με την καρδιά του. Παρόλα αυτά δε μου είπε ποτέ στο σπίτι του να μην καπνίζω. Ίσα ίσα μου είπε να καπνίζω γιατί εκείνος δεν κάπνιζε. Άλλο εγώ άλλο εκείνος. Και όταν με είδε να καπνίζω, το θυμάμαι έντονα αυτό, μου είπε κοροϊδευτικά «έτσι καπνίζεις; Μα δεν αφήνεις τον καπνό να μπει μέσα σου, εγώ όταν κάπνιζα έπαιρνα τον καπνό από το στόμα και έβγαινε από τα νύχια των ποδιών μου» θέλοντας να μου πει πόσο το απολάμβανε και το αγαπούσε… λίγα χρόνια μετά το ξανάρχισε και τότε παρατήρησα πως κατέρρευσε ξαφνικά, θα έλεγε κανείς, η υγεία του – ίσως να ήταν και κουρασμένος πια…

Είχε πάντα ένα πρόβλημα μόνιμης ανησυχίας ότι θα αρρωστήσει ή ότι κάτι θα πάθει κ.λπ. κ.λπ. Μάλιστα η Ρένα Βλαχοπούλου μου είχε πει πως όταν έπαιζαν μαζί στην «Οδό ονείρων» το 1962 είχε ένα κουτί στον τοίχο πρώτων βοηθειών με πάρα πολλά φάρμακα για κάθε είδους αρρώστια. Και όταν συνέβαινε το παραμικρό σε οποιονδήποτε στο θίασο έτρεχε να τον βοηθήσει…

Μάρω Κοντου με τον Δημήτρη Χορν

Ο Χορν ήταν βαθιά γενναιόδωρος

Αυτό όμως το «νοιάξιμο» ο Χορν το είχε μόνιμα γιατί ήταν ένας άνθρωπος βαθιά και ουσιαστικά γενναιόδωρος. Και στα υλικά και στα πνευματικά και σε όλα. Δεν ήταν δυνατόν να του πεις ότι χρειάζεσαι κάτι και να μη τρέξει να σε βοηθήσει… ακόμα και αν δεν είχε χρήματα θα φρόντιζε να βρει. Και όταν ήταν παντρεμένος με την Άννα Γουλανδρή, η οποία βεβαίως είχε πάρα πολλά χρήματα, μόλις άκουγε πως κάποιος ηθοποιός είχε πρόβλημα υγείας κ.λπ. φρόντιζε να τον βοηθήσει. Πολλές φορές χωρίς καν να το μάθει. Τότε ήταν που έφτιαξε και το περίφημο ίδρυμα Γουλανδρή-Χορν. Ένα ίδρυμα πραγματικά πολύ υψηλού επιπέδου που είχε έδρα στην Πλάκα. Αλλά δυστυχώς μετά το θάνατό του οι κληρονόμοι της Άννας Γουλανδρή το έκλεισαν..

Παραστάσεις και ταινίες στις οποίες έπαιξε

Την πρώτη εμφάνιση στη σκηνή την έκανε 8 μηνών στην αγκαλιά της νονάς του της περίφημης κυρίας Κυβέλης σε ένα θεατρικό έργο του πατέρα του που λεγόταν «οι Γειτόνισσες». Και όταν ήταν 2 ετών πάλι με την Κυβέλη εμφανίστηκε στην «Νταλμανοπούλα» πάλι του πατέρα του. Επίσης στα 15 του εμφανίστηκε με τη Μαρία Κοτοπούλη, στη «Μαμά Κολιμπρί». Εκτός από τον «Έμπορο της Βενετίας» στο Εθνικό, όπου ως μαθητής της σχολής εμφανίστηκε ως κομπάρσος και την εμφάνιση του στο «Χορό των Περσών» ως μαθητής επίσης το 1940, έπαιξε συνολικά σε 96 έργα. Με πρώτη τη «Νυχτερίδα» του Γιόχαν Στράους και τελευταίο τον «Αρχιμάστορα Σολνες» του Ίψεν το 1943.

Ο γοητευτικός ηθοποιός Δημήτρης Χορν γύρισε 10 ταινίες. Με 1η τη «Φωνή της καρδιάς» που ήταν και η 1η ταινία της Φίνος Φιλμ το 1943. Και η τελευταία εμφάνιση του ήταν στο «Η Αθήνα τη νύχτα». Εκεί έπαιξε ένα μικρό σκετς και τραγούδησε τις «Θαλασσιές τις χάντρες». Πήρε 2 φορές το Βραβείο Ανδρικού ρόλου στο 1ο και στο 2ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για το «Μια του κλέφτη» το 1960 και το «Αλίμονο στους νέους» το 1961.

Δημήτρης Χορν ένας γοητευτικός ηθοποιός με εντονη προσωπικότητα

Δημήτρης Χορν – ένας υπέροχος άνθρωπος

Έχω τόσα πολλά να πω για αυτόν τον υπέροχο άνθρωπο και νομίζω ότι δε θα τελειώσω ποτέ… Και όσον αφορά τα «ιστορικά» για αυτόν που υποτίθεται τα γνωρίζει ο κόσμος, άσχετα αν δε τα γνωρίζει πια και τα «προσωπικά» για το πως ήταν δηλαδή αυτός ο μαγικός άνθρωπος. Όσο σου επέτρεπε ο ίδιος δηλαδή να νιώσεις, μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας. Γιαυτό έστω και απότομα σταματάω εδώ. Θα επανέλθω βεβαίως μιας και φέτος, κλείνουν ακριβώς 100 χρόνια από τη γέννηση αυτής της υπέροχης προσωπικότητας. Και κλείνω μόνο με κάτι που μου είχε πει για τη Λαμπέτη. Το μεγάλο του έρωτα. Αν και αντιδρούσε έντονα και σε μένα και σε όλους όταν το ρωτούσαμε αν η Λαμπέτη ήταν ο μεγάλος έρωτας της ζωής του και έλεγε πως δεν ήταν, όταν κάποια στιγμή τον ρώτησα: …

-Κύριε Χορν αν μπορούσατε να φέρετε ξανά στη ζωή μόνο έναν άνθρωπο για μόνο μια στιγμή ποιος θα ήταν αυτός;
-Η Λαμπέτη φυσικά…

Δείτε επίσης:

Εάν επιθυμείτε να σχολιάσετε το παραπάνω άρθρο ή οτιδήποτε άλλο στο Youfly, επισκεφτείτε τη σελίδα μας στο Facebook ή στείλτε μας μήνυμα στο Twitter. Για φωτογραφικό υλικό και ιστορίες, μεταβείτε στο Instagram μας.

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του παρόντος άρθρου, χωρίς αναφορά, με ενεργό σύνδεσμο (link) Youfly.com

About Ιάσονας Τριανταφυλλίδης

Ιάσονας Τριανταφυλλίδης
Ο Ιάσων Τριανταφυλλίδης, είναι δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου και θεάτρου. Έχει γράψει μέχρι τώρα 20 βιβλία με θέμα την ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου, της νύχτας, του τραγουδιού και του μιούζικαλ και βιογραφικά βιβλία ανθρώπων του ελληνικού σινεμά. Αρθρογραφεί από το 1985 σε εφημερίδες, περιοδικά, έχει κάνει εκπομπές στο ραδιόφωνο, στην τηλεόραση, προσφάτως και στο διαδίκτυο. Έχει επιμεληθεί επανεκδόσεις παλαιού υλικού σε CD, για ανθρώπους όπως η Αλίκη Βιουγιουκλάκη, η Τζένη Βάνου, η Σοφία Βέμπο, η Μαρινέλλα, ο Τόλης Βοσκόπουλος, ο Γιάννης Σπάρτακος, το σύνολο του κινηματογραφικού έργου του Νίκου Μαμαγκάκη, ειδικό αφιέρωμα για την ιστορία του τραγουδιού στο ελληνικό σινεμά κ.α. Στην τηλεόραση έχει κάνει το πρώτο πρωινό του MEGA το Κοκτέιλ, εκπομπές με συνεντεύξεις, αφιερώματα, μονογραφίες, ήταν στην κριτική επιτροπή του «Να η ευκαιρία», σχολιαστής στις ειδήσεις του STAR και μία πολιτική εκπομπή με την Όλγα Τρέμη στο MEGA. Αυτό τον καιρό αρθρογραφεί βέβαια στο youfly.com και στην «Εφημερίδα των Συντακτών» και επιμελείται το πρόγραμμα του 24ωρου καναλιού 3 της Cosmote TV με τις ελληνικές ταινίες. Κάνει καθημερινά εκπομπή στις 16:00 με 17:00 στον Αθήνα 9.84 με τίτλο «Αθήνα, με ακούς;»