Τριανταφυλλίδης Κοταμανίδου Μανέτα

O Ιάσονας Τριανταφυλλίδης για Εύα Κοταμανίδου και Σάσα Μανέτα

”Δύο αληθινές κυρίες”, ο Ιάσονας Τριανταφυλλίδης γράφει για την σπουδαία Εύα Κοταμανίδου και την αξέχαστη Σάσα Μανέτα.

Η Εύα Κοταμανίδου έφυγε χθες από τη ζωή στα 84 χρόνια της. Ήταν ένα από τελευταία πρόσωπα, στενή συνεργάτης του Κάρολου Κουν στο Θέατρο Τέχνης, που χαρακτηρίστηκαν από αυτό το θέατρο και από αυτόν τον άνθρωπο. Πολύς κόσμος πέρασε από τη σκηνή του Θεάτρου Τέχνης και πολύς κόσμος διδάχτηκε από τον Κουν αλλά είναι πολύ λίγοι αυτοί που έμειναν εκεί, πιστοί του συνεργάτες και ακόμα και όταν ο Κουν έφυγε από τη ζωή αυτοί συνέχισαν την πορεία τους με βάση τον τρόπο που είχαν μάθει να ερμηνεύουν αλλά και να ζουν…

Η Εύα Κοταμανίδου ήταν ένας άνθρωπος του Θέατρου Τέχνης που ξεκίνησε παίζοντας ένα σπουδαίο ρεπερτόριο και συνέχισε έτσι μέχρι τελευταία στιγμή. Ποτέ δεν έπαιξε ούτε σε 2ης κατηγορίας έργα, ούτε σε 2ης κατηγορίας θιάσους.

Αλλά και στο σινεμά η Εύα Κοταμανίδου κράτησε μια ιδιαίτερη στάση. Και αν η παρουσία του Κουν και η διδασκαλία του και το ήθος που ήξερε πάντα να μεταδίδει στους μαθητές την χαρακτήρισε άλλο τόσο τη χαρακτήρισε η συνεργασία και η παρουσία της στις ταινίες του Θόδωρου Αγγελόπουλου με τον οποίο επίσης ταυτίστηκε όσο ίσως κανείς άλλος ηθοποιός. Δάνεισε την παρουσία της σε ταινίες του Θόδωρου Αγγελόπουλου όπως ο «Θίασος», ο «Μεγαλέξανδρος», το «Τοπίο στην ομίχλη» και το «Βλέμμα του Οδυσσέα».

Ι.Τριανταφυλλίδης: H Κοταμανίδου πάντα υπηρετούσε με αξιοπρέπεια

Πάντα πρόσεχε τις εμφανίσεις της και όχι μόνο το πως θα έπαιζε, αλλά και το τι θα έπαιζε και με ποιον θα έπαιζε. Στέλεχος της Ανανεωτικής Αριστεράς από τον καιρό στα χρόνια του ’80. Τότε που ήταν ένα μικρό κόμμα έως την τελευταία δεκαετία που έγινε κόμμα εξουσίας και υπηρέτησε και αυτό με αξιοπρέπεια. Τέσσερις φορές ήταν υποψήφια βουλευτής από τις οποίες τις δύο εξελέγη το 1989. Δεν ασχολήθηκε με την πολιτική για να κάνει καριέρα ούτε το εκμεταλλεύτηκε με τον ένα ή τον άλλο τρόπο στην κανονική της δουλειά. Η οποία ήταν η υποκριτική αλλ

Και στη ζωή της όταν τη γνώριζες ήταν μια γυναικά βαθιά και ουσιαστικά αξιοπρεπής, ήταν μια πραγματική κυρία. Ήξερε να είναι καλή φίλη, είχε ένα διακριτικό χιούμορ, δεν επενέβαινε , δε σχολίαζε άνευ λόγου. Ήξερε να κρατάει μια απόσταση όχι ασφαλείας αλλά αξιοπρέπειας την ίδια στιγμή που είχε μια ζεστασιά στις σχέσεις της. Η Εύα Κοταμανίδου ήταν μια διανοούμενη γυναίκα σε όλα της, αλλά αυθεντικά διανοούμενη. Χωρίς αυτό να την εμποδίζει να ζει τη ζωή της μάλλον τη βοηθούσε, όπως τη βοηθούσε σε αυτό και ο χαρακτήρας της.

Τριανταφυλλίδης Κοταμανίδου Μανέτα

Η Σάσα Μανέτα που έφυγε επίσης χθες ήταν η πρώτη παρουσιάστρια της ΕΡΤ. Στα πρώτα 15 περίπου χρόνια η ελληνική τηλεόραση, στα δύο κανάλια της την ΕΡΤ και την ΥΕΝΕΔ διέθετε παρουσιάστριες κάποια κορίτσια. Έβγαιναν πριν από κάθε εκπομπή και κάθε ταινία έλεγαν τι θα ακολουθήσει και δύο λόγια για αυτό και τους συντελεστές του. Συνήθως ήταν σοβαρά κορίτσια εκτός από κανα δυό που ας πούμε ήταν λίγο πιο… «ανάλαφρες». Ως εκεί όμως γιατί τότε δεν έπρεπε αν είσαι… «τσόκαρο» για να κάνεις καριέρα στην τηλεόραση…

Σάσα Μανέτα: Η πρώτη παρουσιάστρια της ΕΡΤ

Η Σάσα Μανέτα ήταν η πρώτη παρουσιάστρια της ΕΡΤ ή μάλλον του ΕΙΡΤ όπως λεγόταν τότε. Ήταν όμορφη και φαινόταν πως είχε μια άλφα καλλιέργεια. Ήταν κόρη δημοσιογράφου και συγγραφέα και της ανιψιάς του Γεωργίου Βυζηινού, του Έλληνα λογοτέχνη. Είχε σπουδάσει στη δραματική σχολή για να γίνει ηθοποιός αλλά και σκηνογράφος. Κάποια στιγμή έδωσε εξετάσεις όπως γινόταν τότε και προσελήφθη στην κρατική τηλεόραση.Από τα τότε κορίτσια που έκαναν αυτή τη δουλειά ήταν από αυτές που ξεχώρισαν και όταν αργότερα μεγάλωσε λίγο και γενικά σταμάτησε να έχει η τηλεόραση παρουσιάστριες σαν τον παλιό καιρό ανέλαβε τη διεύθυνση των πολιτιστικών εκπομπών.

Έγραψε και στίχους για πάρα πολλά τραγούδια, κάποια από αυτά βραβεύτηκαν στο Φεστιβάλ Τραγουδιού Θεσσαλονίκης αλλά δεν ήταν τα χρόνια της μεγάλης ακμής του Φεστιβάλ. Έγραψε επίσης αρκετά βιβλία, πεζά αλλά και ποιήματα.

Ήταν μια πολύ γλυκιά, αξιοπρεπής γυναίκα με χιούμορ και ζεστασιά, ήταν καλλιεργημένη αλλά δεν το διαφήμιζε, αντιθέτως ήταν υπερβολικά απλή τόσο που έφτανε να δείχνει απλοϊκή αλλά δε συνέβαινε αυτό στην πραγματικότητα. Ήταν πολύ ευγενική, είχε φίλους που την αγαπούσαν όπως τους αγαπούσε και αυτή…

Κοταμανίδου – Μανέτα: Είχαν κοινά σημεία

Ένα κοινό είχαν η Εύα Κοταμανίδου με τη Σάσα Μανέτα παρόλο που φαινομενικά δεν είχαν μεταξύ τους καμία σχέση. Και το τονίζω αυτό το «φαινομενικά» γιατί δυστυχώς τα τελευταία αρκετά χρόναι υπάρχει ειδικά σε αυτούς του χώρους ένας παράξενος διχασμός σε «σοβαρούς» και σε «μη σοβαρούς». Όπου οι σοβαροί με ή χωρίς εισαγωγικά μπορεί να είναι και γελοίοι απλώς πουλάνε μούρη και έχουν συγκεκριμένες παρέες που τους προωθούν και τους στηρίζουν σε αυτό, οι δε μη σοβαροί μπορεί να είναι πιο σοβαροί από οποιουσδήποτε άλλους. Απλώς δεν είχαν την εξυπνάδα να ανήκουν στη σωστή «συμμορία» που να τους προσδώσει το ανάλογο «κύρος».

Η Εύα Κοταμανίδου αυτό το κύρος το είχε και το άξιζε που το είχε. Η Σάσα Μανέτα δεν το είχε και τόσο αν και θα το άξιζε. Την έβρισκαν όλοι αυτοί οι «κύκλοι» και οι «συμμορίες» που λέγαμε πολύ «ελαφριά» έως και μπανάλ…

Βασικό όμως κοινό χαρακτηριστικό τους ήταν πως ήταν δύο Κυρίες με την πραγματική σημασία της λέξης. Δύο χειραφετημένες δυναμικές γυναίκες που στην ουσία αγωνίστηκαν για τη ζωή και τα πιστεύω τους. Ότι θα έκανε δηλαδή μια πραγματική κυρία. Δύο κυρίες, δύο γυναίκες που στον ίδιο χρόνο αλλά παράλληλα στο χώρο έζησαν και δούλεψαν προβάλλοντας μόνο τη δουλειά του και τον αγώνα που είχαν κάνει για αυτήν και ζώντας ουσιαστικά μακριά από το αγριεμένο πλήθος. Και οι δύο θα μπορούσαν θαυμάσια να είναι γυναικεία πρότυπα. Αυτό άλλωστε θα πει να είσαι μια πραγματική Κυρία και όχι απλώς να δηλώνεις ότι είσαι ή να ζητάς να σε αποκαλούν έτσι. Καλό τους ταξίδι.

Δείτε επίσης: Εύα Κοταμανίδου: «Το Θέατρο θεραπεύει τραύματα ψυχής» έγραφε…

About Ιάσονας Τριανταφυλλίδης

Ιάσονας Τριανταφυλλίδης
Ο Ιάσων Τριανταφυλλίδης, είναι δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου και θεάτρου. Έχει γράψει μέχρι τώρα 20 βιβλία με θέμα την ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου, της νύχτας, του τραγουδιού και του μιούζικαλ και βιογραφικά βιβλία ανθρώπων του ελληνικού σινεμά. Αρθρογραφεί από το 1985 σε εφημερίδες, περιοδικά, έχει κάνει εκπομπές στο ραδιόφωνο, στην τηλεόραση, προσφάτως και στο διαδίκτυο. Έχει επιμεληθεί επανεκδόσεις παλαιού υλικού σε CD, για ανθρώπους όπως η Αλίκη Βιουγιουκλάκη, η Τζένη Βάνου, η Σοφία Βέμπο, η Μαρινέλλα, ο Τόλης Βοσκόπουλος, ο Γιάννης Σπάρτακος, το σύνολο του κινηματογραφικού έργου του Νίκου Μαμαγκάκη, ειδικό αφιέρωμα για την ιστορία του τραγουδιού στο ελληνικό σινεμά κ.α. Στην τηλεόραση έχει κάνει το πρώτο πρωινό του MEGA το Κοκτέιλ, εκπομπές με συνεντεύξεις, αφιερώματα, μονογραφίες, ήταν στην κριτική επιτροπή του «Να η ευκαιρία», σχολιαστής στις ειδήσεις του STAR και μία πολιτική εκπομπή με την Όλγα Τρέμη στο MEGA. Αυτό τον καιρό αρθρογραφεί βέβαια στο youfly.com και στην «Εφημερίδα των Συντακτών» και επιμελείται το πρόγραμμα του 24ωρου καναλιού 3 της Cosmote TV με τις ελληνικές ταινίες. Κάνει καθημερινά εκπομπή στις 16:00 με 17:00 στον Αθήνα 9.84 με τίτλο «Αθήνα, με ακούς;»