Ο Φίλιππος Σοφιανός στην «Υποχώρηση από τη Μόσχα»

Ο Φίλιππος Σοφιανός στην «Υποχώρηση από τη Μόσχα»

Ο Φίλιππος Σοφιανός πρωταγωνιστεί στην παράσταση «Υποχώρηση από τη Μόσχα» που ανεβαίνει στο θέατρο Αργώ. Τη σκηνοθεσία και τη μετάφραση υπογράφει ο Αλέξανδρος Κοέν.

Ποια ερωτήματα θέτει το έργο του Γουίλλιαμ Νίκολσον που θα δούμε για πρώτη φορά στην Ελλάδα;

Η υπόθεση του έργου «Υποχώρηση από τη Μόσχα»

Μετά από 33 χρόνια γάμου ο δάσκαλος Έντουαρντ, τον οποίο ερμηνεύει ο Φίλιππος Σοφιανός, αποφασίζει να φτιάξει και πάλι τη ζωή του. Να ξαναζήσει μια δεύτερη ευκαιρία ανακοινώνοντας ένα διαζύγιο το οποίο ήταν μη αναμενόμενο. Υπάρχει ένα τρίγωνο. Οι δύο γονείς και το παιδί τους που είναι κάπου στα τριάντα. Την μητέρα Άλις ερμηνεύει η Αιμίλια Υψηλάντη και το παιδί ο Θύμιος Κούκιος.

Όπως μου εξηγεί ο Φίλιππος Σοφιανός το θέμα είναι ο τρόπος που γίνεται η διαχείριση όλης αυτής της κατάστασης. Ποια είναι η θέση του παιδιού ανάμεσα στους γονείς του που χωρίζουν, καθώς αναρωτιέται κατά πόσο υπάρχουν σοβαροί λόγοι γι’ αυτό το διαζύγιο. Η αιτία του διαζυγίου ή μάλλον η αφορμή είναι μια άλλη γυναίκα.

Ο τίτλος «Υποχώρηση από τη Μόσχα»

Κατά πόσο λοιπόν, ένας άνθρωπος έχει το δικαίωμα να ξεφορτωθεί όλα τα «βάρη» που του δυσκολεύουν τη ζωή προκειμένου να επιβιώσει; Όταν πρόκειται για θέμα επιβίωσης τότε οι άνθρωποι γίνονται ανελέητοι, μου εξηγεί ο Φίλιππος Σοφιανός.  Ο τίτλος του έργου «Υποχώρηση από τη Μόσχα» κατά κάποιον τρόπο συνδέεται με τη Γαλλική Εισβολή στη Ρωσία. Όπως μου λέει ο ηθοποιός ο τίτλος είναι με αφορμή την εισβολή του Ναπολέοντα στη Μόσχα. Στο δεύτερο μέρος του πολέμου τον χειμώνα του 1812, ο στρατός του Ναπολέοντα προσπαθούσε να βρει μέρος να περάσει τον χειμώνα. Η Μόσχα είχε καταστραφεί και έτσι άρχισε να υποχωρεί προς τα σύνορα της Ρωσίας, αφού είχε δεχτεί αρκετές ήττες από τον ρωσικό στρατό και είχε αρκετές ταλαιπωρίες, όπως η πείνα και το κρύο.

Ο στρατός του Ναπολέοντα είχε λεηλατήσει τη Μόσχα και στην επιστροφή τους στη Γαλλία άρχισε ο βαρύς ρωσικός χειμώνας. Ξεκίνησαν με 40.000 στρατό και επέστρεψαν 20.000. Οι μισοί πέθαναν από το κρύο, καθώς δεν ήταν συνηθισμένοι στο ρωσικό κλίμα. Οι αξιωματικοί του Ναπολέοντα επιστρέφοντας στη Γαλλία κουβαλούσαν τους στρατιώτες με τα παγωμένα άκρα, μέχρι που από το πολύ κρύο κάποια στιγμή τους άφηναν προκειμένου να επιβιώσουν οι ίδιοι.

Πάνω σε αυτό το επιχείρημα στηρίζεται και ο εν λόγω σύζυγος του έργου που ερμηνεύει ο Φίλιππος Σοφιανός. Λέει ότι προκειμένου να επιβιώσω έχω το δικαίωμα να κάνω αυτή την επιλογή. Έτσι κάνει τη δική του επανάσταση του, επιλέγει να χωρίζει και να είναι με μια άλλη γυναίκα.

 

Ο Φίλιππος Σοφιανός στην «Υποχώρηση από τη Μόσχα»

Με Κοέν, Υψηλάντη και Κούκιο

Η σκηνοθεσία του Αλέξανδρου Κοέν είναι πολύ ενδιαφέρουσα, μου λέει ο Φίλιππος Σοφιανός, με τον οποίο δεν είχαν δουλέψει ξανά. Όπως με την Αιμίλια Υψηλάντη και τον Θύμιο Κούκιο είναι η πρώτη φορά που δουλεύει μαζί τους. Βλέπει τη συνεργασία αυτή σαν μια αναγνωριστική πτήση με πολύ καλούς οιωνούς. Ο Κοέν, μου εξηγεί, είναι πολύ προικισμένος και ευφυής σκηνοθέτης και ο τρόπος της δουλειάς του είναι εντυπωσιακός.

Ο Φίλιππος Σοφιανός μού μιλάει για ένα πολύ «καλολαδωμένο» έργο με μια ιδιαίτερη ματιά. Το θέμα του είναι η κρίση που περνάει ο γάμος τα τελευταία χρόνια παγκοσμίως, το οποίο όμως ο θεατρικός συγγραφέας, σεναριογράφος και μυθιστοριογράφος Γουίλλιαμ Νίκολσον διαπραγματεύεται με μεγάλη μαεστρία.

Να σημειώσουμε ότι ο Βρετανός συγγραφέας βραβεύτηκε το 2015 από το Τάγμα της Βρετανικής Αυτοκρατορίας για το σύνολο της θεατρικής και λογοτεχνικής του προσφοράς. Έχει προταθεί δύο φορές για βραβείο Τόνυ για τα έργα του «Η κοιλάδα με τους ίσκιους» και «Υποχώρηση από τη Μόσχα». Παράλληλα έχει διακριθεί στη συγγραφή κινηματογραφικών σεναρίων όπως «Μονομάχος», «Ελισάβετ: ο χρυσός αιώνας», «Οι άθλιοι» κ.ά.

Είναι η πρώτη φορά που ανεβαίνει δικό του έργο στην Ελλάδα. Ο Νίκολσον έχει μια ιδιαίτερη γραφή και μια φρέσκια προσέγγιση στα πράγματα. Το έργο είναι πολύ σημερινό, πολύ του τώρα, χωρίς να φιλολογίζει, χωρίς να ακροβατεί στο συναίσθημα, στο political correct, στη λύπη, στην αξιοπρέπεια. Αγγίζει λεπτά πράγματα, αλλά με μια τρομακτική ακρίβεια, μου λέει ο Φίλιππος Σοφιανός. Αυτό είναι που κάνει το έργο πολύ ενδιαφέρον.

 

Η αβεβαιότητα με τα θέατρα

Το θέμα είναι αυτή η αβεβαιότητα ως προς τη λειτουργία των θεάτρων. Τι θα γίνει; Εμείς μπορεί να κάνουμε σχέδια αλλά ο ιός μπορεί να γελάει με τα σχέδιά μας. Αυτή η συνθήκη είναι πολύ σοβαρή και ύπουλη για την ισορροπία εν γένει όλων των ανθρώπων. Δεν υπάρχει κλάδος που να μην βάλλεται, άτομο που να μην απειλείται. Εδώ δεν έχουμε να κάνουμε με πλούσιους ή με φτωχούς, με καταπιεσμένους ή καταπιεστές. Απέναντι σε αυτή την ιστορία είμαστε όλοι ίσοι και έχουμε όλοι τις ίδιες πιθανότητες να νοσήσουμε. Κατά συνέπεια αυτό είναι κάτι πρωτόγνωρο.

Μέχρι πριν ξέραμε την πάλη των τάξεων, πάλευαν οι τάξεις για το ποια θα επικρατήσει. Τώρα παλεύουμε όλοι με κάτι αόρατο που είναι στον αέρα και που μπορεί να το εισπνεύσεις ανά πάσα ώρα και στιγμή. Αυτές τις συνθήκες με τις ψυχολογικές επιπτώσεις στην κοινωνία ούτε τις έχουμε φανταστεί καν.

Το ιστορικό δεδομένο είναι ότι η τέχνη ανθίζει στις μεγάλες κρίσεις. Σίγουρα θα γεννηθούν πράγματα. Το θέμα είναι πόσοι θα επιβιώσουν από το κάθε επάγγελμα για να μπορέσουν να ξαναστήσουν τη δουλειά τους από την αρχή. Θα γεννηθούν ιδέες, πίνακες, καινούργιες μουσικές, καινούργια θεατρικά έργα, λογοτεχνία σίγουρα θα κινητοποιηθεί ο καλλιτεχνικός κόσμος. Πόσοι όμως θα απομείνουν για να μπορέσουν να τα φέρουν στο φως;

 

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ «Υποχώρηση από τη Μόσχα»

«Υποχώρηση από τη Μόσχα» του Γουίλλιαμ Νίκολσον – Πρωταγωνιστές η Αιμιλία Υψηλάντη και ο Φίλιππος Σοφιανός.

Μετάφραση – σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Κοέν

Μαζί τους ο Θύμιος Κούκιος.

Σκηνικά-Κοστούμια: Χριστίνα Κωστέα

Φωτισμοί: Αλέξανδρος Αλεξάνδρου
Διεύθυνση παραγωγής: Άρτεμις Υψηλάντη-Ναπολέων
Φωτογραφίες: Πάτροκλος Σκαφίδας

Βοηθοί σκηνοθέτη: Αλέξανδρος Μπιάγκης, Μαρίνα Σκούρα, Χριστίνα Σταματάτου

Προβολή επικοινωνία: Μαρίκα Αρβανιτοπούλου

Πού: Θέατρο ΑΡΓΩ, Ελευσινίων 15, Μεταξουργείο, τηλ. 210 5201684-5

Πότε: από Παρασκευή 30 Οκτωβρίου 2020 και κάθε Παρασκευή και Σάββατο στις 21.00, Κυριακή στις 19.00

Τιμές εισιτηρίων: 15 ευρώ (γενική είσοδος), 12 ευρώ (για άνω των 65), 10 ευρώ (για ανέργους, φοιτητές και ΑΜΕΑ). Για: 2 άτομα 20 ευρώ, 3 άτομα 22 ευρώ.

Το κοινό παρακαλείται να κλείνει (προκειμένου να βλέπει) τις θέσεις του, μέσω viva.gr.

H προπώληση θα ξεκινήσει όταν ανακοινωθεί η λειτουργία των θεάτρων.

Πρέπει να τονιστεί ότι το θέατρο λειτουργεί με σύγχρονο εξαερισμό )είναι ισόγειο και με μεγάλη ύψη) και υπάρχουν ράμπες ΑΜΕΑ για την πρόσβαση ατόμων με δυσκολίες, τόσο στην είσοδο όσο και στις τουαλέτες.

Το θέατρο θα λειτουργήσει με όλους τους κανόνες που θα προβλέπει ο ΕΟΔΥ για την ασφαλή λειτουργία των θεάτρων.

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του παρόντος άρθρου, χωρίς αναφορά, με ενεργό σύνδεσμο (link) Youfly.com.

About Μαριλένα Θεοδωράκου

Μαριλένα Θεοδωράκου
Είμαι η Μαριλένα Θεοδωράκου. Έχω σπουδάσει σκηνογράφος – ενδυματολόγος και για αρκετά χρόνια ήμουν στο πολιτιστικό τμήμα της εφημερίδας «Τα Νέα». Έχω δουλέψει στην τηλεόραση, στο θέατρο και στον κινηματογράφο, καθώς και σε περιοδικά μόδας και διακόσμησης. Ονειρεύομαι μια κοινωνία όπου η Τέχνη και κυρίως το θέατρο θα αποτελούν καθημερινή ασχολία των ανθρώπων, μαζί με την κηπουρική, τη γυμναστική και τη μελέτη των άστρων. Ελπίζω μέσα από τα κείμενά μου στο Youfly.com να σας κάνω να πετάτε!

Δείτε Επίσης

Πολιτισμός: Τα καταστροφικά μέτρα που σκέφτεται και διέρρευσε η κυβέρνηση

Θέατρο – Νέα μέτρα: Στα αεροπλάνα δεν κολλάει στα θέατρα κολλάει

Ένας Πολιτισμός έρμαιο των κακών μαθηματικών, αφού τα νέα μέτρα για το θέατρο, εκτός από καταστροφικά, έχουν και... παράλογους «κόφτες».

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *