Ο Ιάσονας Τριανταφυλλίδης γράφει κριτική του για την θεατρική παράσταση «Μαρίκα», με την Νένα Μεντή.
Μαρίκα Κοτοπούλη – Ο ακρογωνιαίος λίθος του ελληνικού θεάτρου
Η Μαρίκα Κοτοπούλη για το πρώτο μισό του 20ου αιώνα υπήρξε ένας ακρογωνιαίος λίθος του ελληνικού θεάτρου. Όχι απλώς ήταν σπουδαία ηθοποιός αλλά μια γυναίκα που επηρέασε ουσιαστικά την εξέλιξη του θεάτρου όπως και την …εξέλιξη πάρα πολλών ανθρώπων πολύ σημαντικών για το θέατρο μας. Συγχρόνως ήταν μια εκρηκτική προσωπικότητα και μόνο αυτά που έλεγε και ο τρόπος που τα έλεγε έχουν φτάσει ως ανέκδοτα μέχρι τις μέρες μας. Αν και φανατική Βασιλική στην ουσία ήταν βαθιά προοδευτική και δεν δίστασε από την εφηβική της ηλικία να αγωνιστεί για πολύ σημαντικά πράγματα -από τον αγώνα για την επικράτηση της δημοτικής στις αρχές του αιώνα μέχρι το γεγονός ότι εγγυόταν για κομμουνιστές ηθοποιούς η ίδια για να μην τους στείλουν στην Μακρόνησο στον εμφύλιο.
Δεν θα γράψω εδώ βέβαια την ιστορία της Μαρίκας Κοτοπούλη – θα το κάνω μια από τις επόμενες μέρες- και δεν θα γράψω την ιστορία της εδώ για να μην λοξοδρομήσει το κείμενο που είναι μια κριτική…
Η Μαρίκα Κοτοπούλη όπως πολλοί σημαντικοί ηθοποιοί του θεάτρου που δεν πρόλαβαν ή δεν ήθελαν να μπουν στο τρένο της αθανασίας του σινεμά σήμερα για τον πολύ κόσμο δεν σημαίνει κάτι. Δεν υπάρχει ούτε κινηματογραφημένη εικόνα της, ούτε η φωνή της ηχογραφημένη και βέβαια δεν υπάρχει τίποτα από τις παραστάσεις της. Γεννήθηκε το 1887 και έφυγε από κοντά μας το 1954.
«Μαρίκα» ένα έργο αρκετά χαριτωμένο με χιούμορ και συγκίνηση – Η κριτική μας
Όπως καταλαβαίνετε αν κάποιος θελήσει να γράψει ένα θεατρικό έργο για την Μαρίκα Κοτοπούλη αναγκαστικά θα πιαστεί σαν σανίδα σωτηρίας από τα φοβερά και τα τρομερά που έχει πει σε ατάκες που έχουν γράψει ιστορία – πολλές από αυτές ιδιαίτερα τολμηρές ακόμα και για σήμερα -. Μέσα από την ανάλαφρη πλευρά που έχει πλάτος μπορεί κανείς να φτάσει και στο βάθος της μεγάλης τέχνης και της προσωπικότητάς της. Γιατί έτσι καθώς και όλα τα πρόσωπα που ήταν τριγύρω της στην πλειοψηφία τους δεν σημαίνουν τίποτα σήμερα, αν γράψει κανείς ένα σοβαρό έργο με βάση την ιστορία της πρέπει κάθε δυο λεπτά να επεξηγεί τι ήταν ο κάθε άνθρωπος που αναφέρεται, τι ήταν το κάθε γεγονός που διαδραματίζεται. Για αυτό τουλάχιστον με την ανάλαφρη αυτή εικόνα που λέμε μπορεί να φτιαχτεί όπως και φτιάχτηκε ένα έργο αρκετά χαριτωμένο με χιούμορ και συγκίνηση, ένα έργο για να το παρακολουθεί κανείς ευχάριστα, πράγμα που θα ήθελε και η ίδια η Μαρίκα Κοτοπούλη…
Η Νένα Μεντή ως Μαρίκα Κοτοπούλη
Έτσι κινήθηκε ο συγγραφέας Πέτρος Ζούλιας ανάλαφρα αλλά όχι ανιστόρητα, ίσως γιατί ήξερε βέβαια πως είχε στα χέρια του για το έργο που έγραψε σαν συγγραφέας, για το έργο που ανέβασε σαν παραγωγός και σκηνοθέτης όχι το 10 το καλό αλλά το μπαλαντέρ. Είχε την Νένα Μεντή στο ρόλο της Κοτοπούλη…
Η Νένα Μεντή σε έναν πραγματικό άθλο και σε ένα απόλυτο ρεσιτάλ ερμηνείας ερμηνεύει ένα έργο που είναι συγχρόνως και ένα κανονικό θεατρικό έργο με 10 ηθοποιούς αλλά και μονόλογος. Ένας μονόλογος με μια ηθοποιό που είναι δυο ώρες στη σκηνή με απίστευτα κρεσέντο πάνω κάτω, από το κωμικό στον τραγικό και το ανάποδο μιλώντας και θυμούμενη υποτίθεται στον εαυτό της, άρα και στον θεατή την ίδια ώρα που παίζει και με τους υπόλοιπους ηθοποιούς που ερμηνεύουν συγκεκριμένους ρόλους. Από τους υπόλοιπος ηθοποιούς που πραγματικά ο καθένας δίνει τον ξεχωριστό εαυτό του, θέλω να ξεχωρίσω τον Γιώργο Δεπάστα που πραγματικά βάζει υπογραφή ως Γιώργος Χέλμης δηλαδή ο σύζυγος της Μαρίκας Κοτοπούλη.
Υποκλινόμαστε στην εκπληκτική ερμηνεία της Νένας Μεντή
Η Νένα Μεντή είναι τόσο σπουδαία, τόσο μοναδική, τόσο συνταρακτική που αισθάνεσαι ότι πρέπει εσύ να υποκλιθείς στο φινάλε απέναντι της και όχι εκείνη. Σκέφτεσαι πως δεν θα έπρεπε να είναι στην πλατεία μόνο απλοί θεατές, αλλά σχολεία και όχι μόνο θεατρικά σχολεία βέβαια. Τη βλέπεις να παραδίδει την ψύχη της, το σώμα της, τα πάντα να ερμηνεύει χρησιμοποιώντας δυνάμεις που κανένας μέσος άνθρωπος δεν μπορεί να έχει και δεν μιλάω βέβαια για το ταλέντο της που είναι αναμφισβήτητο. Είμαι σίγουρος πως η Μαρίκα Κοτοπούλη θα είναι υπερήφανη για την Νένα Μεντή και τον τρόπο που την ερμηνεύει και θέλω να σας πω πως αυτό εδώ που διαβάζετε μόνο κατ’ επίφαση μπορεί να χαρακτηριστεί θεατρική κριτική, γιατί τι να κρίνεις αντικρίζοντας μπροστά σου το θαυμαστό…
Δείτε επίσης:
- Βασίλης Μπισμπίκης: Το επόμενο έργο που θα ανεβάσει στο Cartel
- Ναυπλιώτου – Παπασπηλιόπουλος: Ξανά μαζί στο θέατρο μετά το θρυλικό MasterClass
Εάν επιθυμείτε να σχολιάσετε το παραπάνω άρθρο ή οτιδήποτε άλλο στο Youfly, επισκεφτείτε τη σελίδα μας στο Facebook. Ή στείλτε μας μήνυμα στο Twitter. Για φωτογραφικό υλικό και ιστορίες, μεταβείτε στο Instagram μας.
Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του παρόντος άρθρου, χωρίς αναφορά, με ενεργό σύνδεσμο (link) Youfly.com.