Breaking News

Μάκης Δελαπόρτας: Με την «Κυρία Επιθεώρηση», με νέο βιβλίο και 9 βιογραφίες θεατρικών ηθοποιών 

Είναι από φύσει ένας ανήσυχος άνθρωπος που δεν μπορεί να μείνει σε κάτι συγκεκριμένο, αλλά θα δοκιμάσει τον εαυτό του και τις καλλιτεχνικές του σκέψεις σε πολλά και διαφορετικά πράγματα. 

Γράφει η Μαριλένα Θεοδωράκου 

Ο Μάκης Δελαπόρτας, ηθοποιός, σκηνοθέτης και συγγραφέας σαράντα έως τώρα βιβλίων πρόκειται να παρουσιάσει στο θέατρο Βέμπο από τις 20 Οκτωβρίου την «Κυρία Επιθεώρηση» με τον Γιάννη Ζουγανέλη, τη Σοφία Μουτίδου, τη Ζέτα Δούκα, την Πηνελόπη Αναστασοπούλου, τη Νίνα Λοτσάρη, τον Παναγιώτη Πετράκη και τον ίδιο στο ρόλο του κομπέρ. 


Η έκπληξη θα είναι ο Κώστας Μακεδόνας που θα τραγουδάει και για πρώτη φορά θα παίξει επί σκηνής.

Καθώς η ζωή του είναι συνυφασμένη με το γράψιμο, δεν υπάρχει μέρα που δεν θα γράψει κάτι έστω για 2-3 ώρες. Την ημέρα. 

Τα είκοσι τελευταία χρόνια της ζωής του, πέρα από τις παραστάσεις, είναι αφιερωμένα και στις βιογραφίες μεγάλων ηθοποιών του ελληνικού κινηματογράφου. 

Έτσι, θα κυκλοφορήσει το Νοέμβριο από τις εκδόσεις Άγκυρα ένα ακόμα βιβλίο του με τίτλο «Τα Back stage του ελληνικού κινηματογράφου» το οποίο θα αναφέρεται σε πολλές ταινίες και παρασκήνια που του έχουν διηγηθεί οι ίδιοι οι ηθοποιοί και οι σκηνοθέτες του ελληνικού κινηματογράφου, με παραλειπόμενα και φωτογραφίες μόνο από παρασκήνια. 

Επίσης, από την καινούργια χρονιά θα κυκλοφορήσουν εννέα βιβλία του μαζί με γνωστή εφημερίδα, τα οποία θα είναι μια σειρά από βιογραφίες που έχει γράψει για τους μεγάλους Έλληνες θεατρικούς ηθοποιούς: τη Μαρίκα Κοτοπούλη, τον Αιμίλιο Βεάκη, την Κυβέλη, την Κατίνα Παξινού, τον Αλέξη Μινωτή, την Έλλη Λαμπέτη, τον Δημήτρη Χορν, το Μάνο Κατράκη και τη Μαίρη Αρώνη.

Πρόκειται μια μεγάλη έρευνα που ο Μάκης Δελαπόρτας κατάφερε να ολοκληρώσει μετά από πολλά χρόνια και να καταγράψει όλα όσα έμαθε και βρήκε πάνω στους αξέχαστους Έλληνες ηθοποιούς του θεάτρου. 


Είναι κάτι που γίνεται για πρώτη φορά, καθώς για τους συγκεκριμένους ηθοποιούς δεν υπάρχει προηγούμενο βιογραφίας τους. Ο ίδιος μου λέει ότι έχει αφιερώσει τη ζωή του σε αυτή την έρευνα και στο κομμάτι των βιογραφιών των ηθοποιών, όπως της Ρένας Βλαχοπούλου, της Αλίκης Βουγιουκλάκη και πολλών ακόμα ηθοποιών και πως τίποτα δεν γίνεται χωρίς κατάθεση ψυχής. Ωστόσο, ποτέ δεν υπήρχε στο πίσω μέρος του μυαλό του ότι θα αποκομίσει κάτι από αυτή την έρευνα και τη συλλογή των βιβλίων του. Ήταν μόνο το μεράκι του γι’ αυτή τη χρυσή εποχή του ελληνικού κινηματογράφου και γι’ αυτούς τους μεγάλους καλλιτέχνες. 

Βλέποντας την επιτυχία και την απήχηση που είχαν τα πρώτα του βιβλία έγινε σκοπός της ζωής του να μείνει κάτι πίσω, να σώσει όσο περισσότερο υλικό μπορούσε από εκείνη την εποχή που όσοι την έζησαν εκείνα τα χρόνια θα έπρεπε να είχαν καταγράψει, αλλά δεν το έκαναν.

Ελπίζει πως και μετά από εκείνον θα υπάρχει κάποιος άλλος που θα καταγράφει και θα σώζει καλλιτεχνικά, τουλάχιστον, στοιχεία και ιστορικά ντοκουμέντα από τις δικές μας εποχές.

Πάνω στο κλίμα της καλής επιθεώρησης του 1950, όπως μου λέει, κινείται και η «Κυρία Επιθεώρηση», η παράσταση που σκηνοθέτησε πέρυσι και πρωτοπαρουσιάστηκε στο θέατρο Βεργίνα στη Θεσσαλονίκη και φέτος θα δούμε από τις 20 Οκτωβρίου για πρώτη φορά στην Αθήνα στο θέατρο Βέμπο. Ο Μάκης Δελαπόρτας, ο οποίος υπογράφει και τα κείμενα μαζί με τον Στέλιο Παπαδόπουλο, έχει μια ανησυχία για το πώς θα εξελιχθεί η πανδημία και κατά πόσο θα μπορέσει να ανέβει μια τόσο ακριβή υπερπαραγωγή που έτσι και αλλιώς δεν θα μπορούσε να κάνει «εκπτώσεις» στο ανέβασμά της, γιατί έχει αρκετούς ηθοποιούς επί σκηνής ντυμένους με αστραφτερά κοστούμια με κρινολίνα, φτερά, πούπουλα, μποά, φράκα και ημίψηλα καπέλα,  μπαλέτα, ορχήστρες, μεγαλοπρεπείς σκάλες και φαντασμαγορικά σκηνικά που υπογράφει η Δέσποινα Βολίδη. 

Τα κοστούμια έχει κατασκευάσει η Σύλια Δεμίρη, τις χορογραφίες υπογράφει ο Θοδωρής Πανάς και ο ίδιος μου λέει ότι έχει διαλέξει τους καλύτερους συνεργάτες για μια τέτοιου είδους παράσταση, με την παραγωγή του Μάρκου και του Θύμιου Τάγαρη.


Η «Κυρία Επιθεώρηση» είναι μια αναδρομή στην ελληνική επιθεώρηση, από τις αρχές του προηγούμενου αιώνα από τη Μαρίκα Κοτοπούλη έως τους νεότερους ηθοποιούς της επιθεώρησης. Μέσα από αυτή την παράσταση, όπως μου εξηγεί ο Μάκης Δελαπόρτας, περνούν ιστορικά και κοινωνικοπολιτικά γεγονότα και βεβαίως υπέροχα τραγούδια και κλασικά νούμερα διασκευασμένα στο σήμερα. Είναι ένα αφιέρωμα στην επιθεώρηση της καλής εποχής γύρω στο 1950 την εποχή που άνθιζε το είδος. 

Τον ρωτάω για το μιούζικαλ καθώς θυμάμαι τις παραστάσεις που έχει σκηνοθετήσει τα τελευταία δέκα χρόνια «Μέρες ραδιοφώνου», «Το Πρώτο μας πάρτυ», «Σινεμασκόπ – the musical», «Τα χρόνια της μπουάτ». Το μιούζικαλ είναι ένα είδος που του αρέσει και όπως μου λέει χαρακτηριστικά αν έπρεπε να βάλει σε μια ζυγαριά τα θεατρικά του γούστα, τότε θα έγερνε περισσότερο στις μουσικές παραστάσεις. Κάνει μιούζικαλ αλά ελληνικά, με θέματα ελληνικά φέρνοντας από το χθες στο σήμερα το ένδοξο παρελθόν μιας εποχής που λείπει στον κόσμο. 

Οι παραστάσεις του ζωντανεύουν μια ελληνική εποχή που τα τραγούδια, η μουσική, ο χορός, η κινηματογράφος, το θέατρο ήταν σε άνθιση και μέσα από τις δεκαετίες του 1960 και του 1970 και όχι μόνο, πέρασαν αξέχαστα τραγούδια και υπέροχες μελωδίες που ο κόσμος έχει ανάγκη να τις ακούει και σήμερα. Ο Μάκης Δελαπόρτας θεατροποίησε τις εποχές που σήμερα αναπολούμε και καθώς η ζωή μας κάνει κύκλους παρατηρεί ότι μουσικά γυρνάμε προς το παρελθόν, ακόμα και τα νέα παιδιά για να ακούσουν τραγούδια ή να αναπολήσουν εποχές που δεν τις έχουν ζήσει.


Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *