23.9 C
Athens
Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

Καραϊσκάκενα, ο θρύλος: Η κριτική του Ιάσονα Τριανταφυλλίδη

Ο Ιάσονας Τριανταφυλλίδης γράφει την κριτική του για τον μονόλογο «Καραϊσκάκενα, ο θρύλος» που παρουσιάζεται στον Πολυχώρο Vault.

Η ιστορία της μητέρας του Καραϊσκάκη

Καραϊσκάκενα ο θρύλος στον Πολυχώρο Vault

Εδώ και καιρό στον πολύ κομψό και καλόγουστο πρέπει να ομολογήσω Πολυχώρο VAULT, στο Βοτανικό παρουσιάζουν μια σειρά από έργα, μονολόγους όπου κάθε φορά ηρωίδα είναι η μητέρα ενός πολύ σημαντικού ανθρώπου της Ελληνικής Ιστορίας, σαν τον Καβάφη, τον Ταχτσή, αλλά και τον Γεώργιο Καραϊσκάκη. Η ιστορία της μητέρας του Καραϊσκάκη έτσι κι αλλιώς αν την ψάξεις έχει το δικό της μύθο που και εξηγεί τον χαρακτήρα και τις πράξεις του Καραϊσκάκη και την καθιστά όχι απλώς μια μάνα πίσω από τον σπουδαίο γιο αλλά μια αυθύπαρκτη πρωταγωνίστρια της ζωής σε μια εποχή όμως που τέτοιες προσωπικότητες σαν αυτήν ήταν μάλλον απαγορευμένες. Γιατί η μητέρα του Καραϊσκάκη ήταν και καλόγρια και απίστευτα αθυρόστομη με ένα νόθο παιδί που γέννησε και μεγάλωσε σε ένα μοναστήρι μετά από πάρα πολλές σεξουαλικές εμπειρίες και πέθανε μόλις 24 χρονών από καρκίνο…

Στοιχεία του Ολυμπιακού συνδέονται αριστοτεχνικά με το έργο

Καραϊσκάκενα ο θρύλος Πολυχώρο Vault

Πριν περάσω στην κριτική του έργου και της παράστασης που έχει τίτλο «Καραϊσκάκενα, ο θρύλος», η οποία θα επαναληφθεί από τον Οκτώβριο στον Πολυχώρο Vault, θα ήθελα να αναρωτηθώ με λίγο χιούμορ βέβαια αν ο κύριος Μαρινάκης του Ολυμπιακού και όχι μόνο, όπως και οι γύρω από αυτόν μέσα στον Ολυμπιακό πήγαν να δουν αυτό το έργο. Αν δεν πήγαν κακώς δεν πήγαν. Γιατί δεν νομίζω πως υπήρχε θεατρικό έργο να διαφημίσει τόσο πολύ τον Ολυμπιακό όσο αυτό εδώ. Γιατί η συγγραφέας του έργου και ερμηνεύτρια του μονολόγου η Σοφία Καψούρου είχε μια απίστευτη έμπνευση, πολλές από τις σκηνές του έργου, εκεί ειδικά που η μάνα του Καραϊσκάκη βγάζει τον πιο τραχύ της χαρακτήρα και την αθυροστομία της να την μεταφέρει και να την ερμηνεύσει στο γήπεδο Καραϊσκάκη σαν να ήταν μια φίλαθλος ή και γιατί όχι ένας άντρας φίλαθλος με φουστάνια. Οι αθυροστομίες, ο τραχύς χαρακτήρας και οι αγριοφωνάρες που συνηθίζονται στα γήπεδα σήμερα δεδομένου και ότι το γήπεδο του Ολυμπιακού ονομάζεται Καραϊσκάκη, επειδή εκεί σκοτώθηκε ο Καραϊσκάκης, το ζωντανεύει σαν συνέχεια της ίδιας και του γιου της. Μόνο που η κυρία Καψούρου που έμαθα αργότερα ότι δεν έχει ιδέα από Ολυμπιακό, αλλά ούτε πως παίζεται το ποδόσφαιρο, έψαξε και έμαθε με απίστευτη επιμέλεια την ιστορία του Ολυμπιακού σχεδόν τα τελευταία 100 χρόνια και όλους τους πρωταγωνιστές του και τα ονόματα που αναφέρονται εκεί και όσα έχουν σχέση με το Ολυμπιακό σε αφήνουν έκπληκτο, όχι μόνο για το πως τα βρήκε και τα έμαθε αλλά και για το πως τα αξιολόγησε. Μπράβο της…

Σκεφτείτε πως εγώ που δεν είμαι Ολυμπιακός αλλά ΑΕΚ είχα μείνε με το στόμα ανοιχτό…

«Καραϊσκάκενα, ο θρύλος» στον Πολυχώρο Vault

Καραϊσκάκενα ο θρύλος Πολυχώρο Vault

Κατά τα άλλα το θεατρικό έργο έχει αρκετές υπερβολές, αλλά έχει και ιστορική ακρίβεια και κάποιες πολύ δυνατές σκηνές όπως και το εύρημα του Ολυμπιακού και του γηπέδου του Καραϊσκάκη που σας έλεγα πριν. Επίσης έχει μια φράση που εγώ προσωπικά την βρήκα συγκλονιστική όταν μονολογώντας αυτή λέει «Περνάει πιο γρήγορα η ζωή από ένα 24ωρο»…

Ότι είπα για την κυρία Καψούρου ως συγγραφέα, ισχύει για την κυρία Καψούρου και ως ερμηνεύτρια. Ώρες ώρες κάνει κάποιες υπερβολές, ενώ αλλού βγάζει τους τονισμούς της ευαισθησίας. Βέβαια αν προσέξεις την ερμηνεία της καταλαβαίνεις πως έχει τεχνική ακόμα και την ώρα που υπερβάλει, οπότε ακόμα και αν δεν συμφωνώ, καταλαβαίνω πως αυτό δεν γίνεται από έλλειψη μέτρου, ή από έλλειψη τεχνικής και σίγουρα όχι από αταλαντοσύνη. Αλλά θα μπορούσαν και να λείπουν…

Ο κύριος Καρατζιάς το σκηνοθέτησε απλά με μέτρο και στεκόμενος πίσω από το κείμενο, όπως πρέπει να στέκεται ένας σκηνοθέτης. Ο Μάνος Αντωνιάδης έχει γράψει εξαιρετική θεατρική μουσική και έχει ντύσει την παράσταση όπου σοφά δεν έχει βάλει μέσα αυτά τα ακούσματα που θα περίμεναν όλοι, αλλά η μουσική που έχει γράψει για το τραγούδι του φινάλε είναι σπουδαία και δίνει στο έργο ακόμα μεγαλύτερο βάθος και ουσία.

Οι δυο αγιογραφίες της Παναγίας και του Αγίου Γεωργίου στο σκηνικό που είναι λιτό είχαν πρωτοτυπία, ειδικά αυτή του Αγίου Γεωργίου γιατί χωρίς να είναι βλάσφημη ακροβατούσε ανάμεσα στον Άγιο Γεώργιο και σε κάποιο καθημερινό Γιώργη που ενδεχομένως όλοι γνωρίζουμε και αγαπάμε. Η Καραϊσκάκενα, δηλαδή η Σοφία Καψούρου στην παράσταση είναι ντυμένη με ένα κατακόκκινο βελούδινο ρούχο, μια θεατρική τουαλέτα μεγάλης πρωταγωνίστριας παλιάς εποχής  που δίνει άλλη διάσταση στην ηρωίδα και στην εκρηκτική ψυχοσύνθεσή της. Και φαίνεται επίσης καθαρά πως έχει ραφτεί από αυθεντική μοδίστρα του παλιού καλού καιρού την Παναγιώτα Τσομπανάκη…..

Όταν τελείωσε η παράσταση είχα κάποιες αντιρρήσεις στο μυαλό μου Όσο πέρναγαν όμως οι ώρες, όσες από αυτές δεν τις δικαιολόγησα με βάση αυτό που θα ήθελα να είναι η παράσταση και το έργο φρόντισα να τις βάλω στην άκρη γιατί δεν είναι αυτές που το χαρακτηρίζουν και το υπογράφουν….

Εάν επιθυμείτε να σχολιάσετε το παραπάνω άρθρο ή οτιδήποτε άλλο στο Youfly, επισκεφτείτε τη σελίδα μας στο Facebook. Ή στείλτε μας μήνυμα στο Twitter. Για φωτογραφικό υλικό και ιστορίες, μεταβείτε στο Instagram μας.

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του παρόντος άρθρου, χωρίς αναφορά, με ενεργό σύνδεσμο (link) Youfly.com.

Ιάσονας Τριανταφυλλίδης
Ιάσονας Τριανταφυλλίδης
Ο Ιάσων Τριανταφυλλίδης, είναι δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου και θεάτρου. Έχει γράψει μέχρι τώρα 20 βιβλία με θέμα την ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου, της νύχτας, του τραγουδιού και του μιούζικαλ και βιογραφικά βιβλία ανθρώπων του ελληνικού σινεμά. Αρθρογραφεί από το 1985 σε εφημερίδες, περιοδικά, έχει κάνει εκπομπές στο ραδιόφωνο, στην τηλεόραση, προσφάτως και στο διαδίκτυο. Έχει επιμεληθεί επανεκδόσεις παλαιού υλικού σε CD, για ανθρώπους όπως η Αλίκη Βιουγιουκλάκη, η Τζένη Βάνου, η Σοφία Βέμπο, η Μαρινέλλα, ο Τόλης Βοσκόπουλος, ο Γιάννης Σπάρτακος, το σύνολο του κινηματογραφικού έργου του Νίκου Μαμαγκάκη, ειδικό αφιέρωμα για την ιστορία του τραγουδιού στο ελληνικό σινεμά κ.α. Στην τηλεόραση έχει κάνει το πρώτο πρωινό του MEGA το Κοκτέιλ, εκπομπές με συνεντεύξεις, αφιερώματα, μονογραφίες, ήταν στην κριτική επιτροπή του «Να η ευκαιρία», σχολιαστής στις ειδήσεις του STAR και μία πολιτική εκπομπή με την Όλγα Τρέμη στο MEGA. Αυτό τον καιρό αρθρογραφεί βέβαια στο youfly.com και στην «Εφημερίδα των Συντακτών». Κάνει καθημερινά εκπομπή στις 15:00 με 16:00 στον Αθήνα 9.84 με τίτλο «Αθήνα, με ακούς;»

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ακολουθηστε μας
65,000ΥποστηρικτέςΚάντε Like
13,090ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
11,546ΑκόλουθοιΑκολουθήστε

ΔΗΜΟΦΙΛΗ