16.4 C
Athens
Τρίτη, 19 Οκτωβρίου, 2021

Κάλλας – Μπελούτσι – Ναυπλιώτου: Τρεις Κάλλας στην ίδια πόλη

Ο Παύλος Ηλ. Αγιαννίδης γράφει για την Μαρία Κάλλας, την Μόνικα Μπελούτσι και την Μαρία Ναυπλιώτου και τα κοινά στοιχεία που τις ενώνουν.

Ο θρύλος Μαρία Κάλλας

Η άλλοτε Πρώτη Κυρία, Αμαλία Μεγαπάνου, ήταν από τους λίγους φίλους τα μεγάλης Μαρίας Κάλλας, που έγινε μάρτυρας και της ακμής, αλλά και της πτώσης της. Όταν η ραγισμένη της καρδιά ράγισε, ανεπανόρθωτα, και τη φωνή της, λίγο πριν τη δραματική έξοδο προς τον θρύλο.

Μαρία Κάλλας

Όταν, κάποτε, τής απηύθυναν η φράση «η φίλη σας, η Μαρία Κάλλας», η Αμαλία Μεγαπάνου έβαλε τα πράγματα στη θέση τους – και απέναντι στο θρύλο της Ντίβας: «Δεν είναι φίλη μου η Μαρία Κάλλας. Εγώ είμαι φίλη της».

Έτσι, η γυναίκα που είχε ορίσει την αιώνια ομορφιά («Η κομψότητα είναι η μόνη ομορφιά που δεν σβήνει ποτέ») κατάφερε να ορίσει και τη θέση μας απέναντι στους θρύλους. Δεν είναι φίλοι μας. Μπορούμε, μόνον, να είμαστε φίλοι τους.

Η Μόνικα Μπελούτσι στο Ηρώδειο

Μού τη θύμισε, αυτή την θεμελιώδη διάκριση, η παρουσία της Μόνικας Μπελούτσι στη σκηνή του Ηρωδείου. Όπου η Μαρία Κάλλας «ζει» αυτές τις ημέρες το ραγισμένο μεγαλείο της (μεγαλείο ερμηνείας αλλά, κυρίως, προσωπικότητας), μέσα από τις – κυρίως ανέκδοτες – επιστολές της, όπως, ραγισμένες, τις εκφέρει η σταρ Ιταλίδα καλλονή. Εκεί που ξεδίπλωνε, η Μαρία Κάλλας, το πάθος για την Τέχνη και τα πάθη για και από την ζωή.

Η Μόνικα Μπελούτσι στο Ηρώδειο

Η Μαρία Ναυπλιώτου στο Θέατρο Παλλάς

Μού θύμισε, όμως, και κάτι ακόμη. Ότι, σχεδόν ταυτόχρονα, και ύστερα από μία εξαιρετικά επιτυχημένη θεατρική πορεία π.κ. (προ καραντίνας), η ίδια Κάλλας «έζησε» στη σκηνή την ίδια σχέση της με το πάθος για την Τέχνη και τα πάθη της ζωής της, χάρη στο «Master Class», με τη μορφή μιας άλλης μεσογειακής μελαχρινής καλλονής, της Μαρίας Ναυπλιώτου. Η οποία, σε λίγο (από την 1η Νοεμβρίου, κάθε Δευτέρα και Τρίτη) θα ξαναζωντανέψει, στη σκηνή του «Παλλάς» τα μαθήματα τέχνης και ζωής που παρέδωσε το 1971 η Κάλλας στην περίφημη Σχολή Τζούλιαρντ της Νέας Υόρκης, με ραγισμένη πια την καρδιά και τη φωνή. Όταν ο Αριστοτέλης Ωνάσης την είχε οριστικά εγκαταλείψει για την Τζάκι.

Τα μαθήματα, που έχουν μείνει ως συγκλονιστικά ηχητικά ντοκουμέντα και μεταπλάσθηκαν σε θεατρικό έργο για το Μπρόντγουεϊ, το 1995, από τον Τέρενς ΜακΝάλι. Και σκηνοθετήθηκαν, στις μέρες μας, από τον Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο για το «Master Class» της Μαρίας Ναυπλιώτου.

Μαρία Ναυπλιώτου Master class

Τρεις… Κάλλας στην ίδια πόλη

Τρεις… Κάλλας στην ίδια πόλη, λοιπόν. Η ίδια η Μαρία Καλογεροπούλου του διεθνούς στερεώματος, νικημένη πια από την ίδια της την καρδιά και την ζωή. Η Μόνικα Μπελούτσι, μελαχρινή μεσογειακή, ώριμη καλλονή, ενδεδυμένη το ρόλο της ραγισμένης Κάλλας. Και η Μαρία Ναυπλιώτου, επίσης μεσογειακή, μελαχρινή καλλονή, στα μαθήματα ζωής, πάθους και παθών.

Και σκέφτηκα: Τι είναι εκείνο που τις «δένει» και τις τρεις; Πρώτα απ’ όλα η Μεσόγειος. Όπου κάποιοι ακόμη πιστεύουν ότι, πέρα από τα φώτα της δόξας, κατοικεί η Α-λήθεια. Μαζί με το πάθος, τα σύνδρομα, τις πληγές που κατοικούσαν πίσω από τα μάτια και πέρα από την κομψή φιγούρα και το πρόσωπο της Μαρίας Κάλλας.

Δεν είναι ταμπεραμέντο. Είναι ένας κρυφός κόσμος, επώδυνος, που κατοικεί πίσω από τα μάτια και των τριών. Ο πόνος πίσω από την ερμηνεία. Το δάκρυ πίσω από την αιώνια ομορφιά της κομψότητας. Η ήττα πίσω από το απαστράπτον πρόσωπο και τη δόξα.

Κάλλας, Μπελούτσι, Ναυπλιώτου

Δεν είναι τυχαία η συνύπαρξη της «απόλυτης ηρωίδας» Μαρίας Κάλλας με τις δύο ώριμες, προβεβλημένες, μελαχρινές καλλονές. Πίσω και από τα δικά τους απαστράπτοντα πρόσωπα κατοικεί ο πόνος.

Κάλλας - Μπελούτσι - Μαρία Ναυπλιώτου

Η μία βίωσε τη βία, την εγκατάλειψη, την «κακοποίηση» από το Χόλιγουντ και το σινεμά. Κι ας λουζόταν στο φως της δόξας και της αναγνώρισης. Και δεν μιλάω μόνον για τον σκληρό κινηματογραφικό βιασμό της στον «Μη αναστρέψιμο» του Γκασπάρ Νοέ, το 2002. Δεν μιλάω μόνον για τα σχόλια που ακόμη ακολουθούν τις σχέσεις της με συντρόφους. Μιλάω και για την προσωπική, όχι σπάνια, ήττα από τη δημόσια εικόνα της.

Η άλλη βίωσε τη διαδοχική ορφάνια. Δεν χάρηκε τη μητρότητα. Πλήρωσε αδρά το τίμημα της ομορφιάς. Που νικήθηκε, συχνά, από τη δημόσια εικόνα της. Όπως η Μαρία Κάλλας βίωσε την πατρική ορφάνια πρώτα και την «ορφάνια» από τη μάνα. Και δεν χάρηκε τη μητρότητα.

Σκληρά πράγματα; Μην τα θωρείτε σαν κάτι απλό. Αφήνουν κάτι, βαθύ και πονεμένο, πίσω από το βλέμμα. Και καθώς βαφτίζεται στην κολυμβήθρα της Μεσογείου και της Α-λήθειας, αυτό το κάτι γίνεται εκρηκτικό και συμπαντικό.

«Και οι τρεις είναι, με έναν τρόπο, κακοποιημένες γυναίκες. Και ανήκουν σε έναν τόπο: Στη λεκάνη της Μεσογείου. Σε δύσκολα πράγματα. Μπορεί να είναι θερμά, αλλά είναι συγχρόνως και δύσκολα», όπως το έθεσε γλαφυρά μια φίλη που έχει μελετήσει, βαθιά, το θέμα αυτής της ψυχής.

η ντίβα Μαρία Κάλλας

Το «κάτι», που βρίσκεται πίσω από τη δόξα

Και οι τρεις, με πρώτη τη Μαρία Κάλλας, μάς έδειξαν και θα μάς δείχνουν πάντα αυτό το «κάτι», που βρίσκεται πίσω από τη δόξα. Αυτό το γαϊτανάκι του πόνου και η εμπειρία ζωής είναι που τις συνδέει. Ο ορισμός του ερωτικού ναυαγίου, όταν αποκτά διαστάσεις τραγικές και θεατρικές, αν θέλετε, και ανεβαίνει στη σκηνή.

Kallas- the hologram tour

Κάπως έτσι είχε δει τη «δική της» Κάλλας, στο «Master Class», πριν από 23 χρόνια και η Κάτια Δανδουλάκη. Σε μια παράσταση – σταθμό στο θέατρό της, σε σκηνοθεσία του Μιχάλη Κακογιάννη και μετάφραση του Μάριου Πλωρίτη. Πάντα με αυτό το «κάτι» πίσω από τα μάτια μιας ώριμης, κομψής Γυναίκας, που έγινε θρύλος – και για αυτό το «κάτι».

Όπως και η Μέριλ Στριπ την ενσάρκωσε, στο «Master Class», σε μία μίνι τηλεοπτική σειρά του αμερικανικού τηλεοπτικού δικτύου HBO, το 2014.

Μαρία Κάλλας στη σκηνή – Ένας ύμνος στη Γυναίκα

Πίσω από όλα αυτά κατοικεί (και θα κατοικεί, ίσως) η Γυναίκα. Έτσι, με Γάμα κεφαλαίο. Η Γυναίκα. Ένας κόσμος που δεν τον ξέρει και δεν τον κατέχει κανείς. Ίσως ούτε οι ίδιες οι γυναίκες. Πιθανόν γι’ αυτό και ανάγεται στη σφαίρα του θρύλου.

Κατοικεί η Γυναίκα. Ναι, κι ας κατοικεί στη διπλανή πόρτα. Η Γυναίκα που διαγράφει μια διαδρομή διαφορετική από την ανδρική. Η μεσογειακή Γυναίκα, που λέει την α-λήθεια και για τον πόνο αυτής της διαδρομής. Ή, έστω, δεν μπορεί να την κρύψει πίσω από τα μάτια της, όσα αστραφτερά φώτα κι αν είναι στραμμένα επάνω της.

Μπελούτσι και Ναυπλιώτου ενσαρκώνουν την Κάλλας

Η Μαρία Κάλλας, λοιπόν, πάνω στη σκηνή μάς θυμίζει – ανεξαρτήτως επιτυχίας ή μη της κάθε παράστασης – την ουσία: Έναν Ύμνο στη Γυναίκα. Στο όλον της. Που έχει και πόνο μαζί. Μια Γυναίκα που μπορεί να γίνεται υποχείριο ενός άνδρα. Εν γνώσει της. Μια Γυναίκα που δεν την γνωρίζουν, κατ’ ουσίαν, οι πολλοί θαυμαστές της.

Μια Γυναίκα, που αναδύεται πιο πολύ και μεγεθύνεται μέσω της Τέχνης. Μια Γυναίκα που επιμένει, αγωνίζεται, αλλά τελικά νικιέται. Και δεν είναι ο Xρόνος που Τη νικάει. Είναι η δύναμή Της που Tη νικάει.

Η ντίβα Μαρία Κάλλας ενσαρκώθηκε από τις Μπελούτσι Ναυπλιώτου

Δείτε επίσης:

Εάν επιθυμείτε να σχολιάσετε το παραπάνω άρθρο ή οτιδήποτε άλλο στο Youfly, επισκεφτείτε τη σελίδα μας στο Facebook. Ή στείλτε μας μήνυμα στο Twitter. Για φωτογραφικό υλικό και ιστορίες, μεταβείτε στο Instagram μας.

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του παρόντος άρθρου, χωρίς αναφορά, με ενεργό σύνδεσμο (link) Youfly.com

Παύλος Ηλ. Αγιαννίδης
Από τη Γερμανική Σχολή Αθηνών, βρέθηκε στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης να σπουδάζει Κτηνιατρική! Ενώ, στο μεταξύ, ξεκίνησε μια δημοσιογραφική πορεία, που κρατάει τέσσερις δεκαετίες, από την ιστορική «Ακρόπολη», με το… νυφικό της Νταϊάνας, στο διεθνές τμήμα της εφημερίδας (λόγω γλωσσών). Νοέμβριο του 1981 ξεκίνησε να εργάζεται στο Γραφείο Βορείου Ελλάδος των εφημερίδων «ΤΑ ΝΕΑ» και «ΤΟ ΒΗΜΑ». Συνεργάστηκε με τον «Ταχυδρόμο» και το «Marie Claire», σε μεγάλες συνεντεύξεις και με το Ραδιόφωνο της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης «Ράδιο 105». Αλλά και ως ανταποκριτής της Σουηδικής Ραδιοφωνίας και σε ρεπορτάζ με το «60 Minutes» του αμερικανικού τηλεοπτικού δικτύου CBS. Συμμετείχε στην πρώτη συντακτική ομάδα του περιοδικού «Δίφωνο», με τον «Ιστό» και πέρασε από την ΕΣΗΕΜΘ στην ΕΣΗΕΑ. Όταν, στην Αθήνα πλέον από το 1991, πέρασε στην αρχισυνταξία του Πολιτιστικού Τμήματος της εφημερίδας «ΤΑ ΝΕΑ», πρώτα υπό τη διεύθυνση του αείμνηστου Λέοντα Β.Καραπαναγιώτη. Εξέδωσε τα βιβλία «Αληθινά παραμύθια», «Με μουσικές εξαίσιες, με φωνές» και τη συλλογή διηγημάτων «Καπετάν Άγρα και Παραμυθίας γωνία». Συνεργάστηκε με τους ραδιοσταθμούς Innersound, Mood Radio και πλέον με το LaVitaRadio και με τον ιστότοπο Protagon.gr και από τον Ιούνιο του 2020 με το πολιτιστικό youfly.com.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ακολουθηστε μας
40,671ΥποστηρικτέςΚάντε Like
7,858ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
6,195ΑκόλουθοιΑκολουθήστε

ΔΗΜΟΦΙΛΗ