Breaking News
Γιώργος Λύρας - Meatball#OKEFTES: Έψαχνα νέα γραφή στη κωμωδία

Γιώργος Λύρας – Meatball#OKEFTES: Έψαχνα νέα γραφή στη κωμωδία

Ο Γιώργος Λύρας βρήκε στο κείμενο «Meatball#OKEFTES» αρετές που αναζητούσε να βρει πολλά χρόνια σε νεοελληνικό έργο. Η παράσταση που σκηνοθετεί κάνει πρεμιέρα την Πέμπτη 22 Οκτωβρίου στο θέατρο Αλίκη.

Γιώργος Λύρας: Μια νέα ελληνική κωμωδία, μια νέα γραφή

Κατά κύριο λόγο έψαχνε εδώ και καιρό μια νέα ελληνική κωμωδία, μια νέα γραφή στην ελληνική κωμωδία. Το έργο «Meatball#OKEFTES» συνδυάζει και στοιχεία που του αρέσουν και που ο ίδιος νιώθει συγγενικά με αυτά. Όπως είναι μια κωμωδία μυστηρίου, το παιχνίδι του ποιος είναι ο ένοχος. Η αφήγησή του έχει και χιούμορ.

Μετά τον «Βουρκόλακα» του Αργύρη Εφταλιώτη και την «Στέλλα Βιολάντη» του Γρηγορίου Ξενόπουλου που έχει σκηνοθετήσει, αυτό το έργο του έδωσε ένα πολύ ισχυρό κίνητρο. Ξεμπλόκαρε τον φόβο του, καθώς σε ένα τόσο κεντρικό θέατρο, όπως το θέατρο Αλίκη, θα πρωταγωνιστήσει η νέα γενιά ηθοποιών. Επιπλέον, σε μια πρώτη παρουσίαση ενός νέου ελληνικού κειμένου. Σε αυτό δεν μπορούσε να αντισταθεί με τίποτα.

Οι τέσσερις ήρωες, τους οποίους ερμηνεύουν οι Άρτεμις Γρύμπλα, Απόστολος Καμιτσάκης, Βασιλική Κίσσα και Βαγγέλης Σαλεύρης, είναι νέοι και πετυχημένοι επαγγελματικά. Το έργο του Δημήτρη Φούτσια, όπως μου εξηγεί ο Γιώργος Λύρας, έχει ακόμα ένα σημαντικό προσόν. Με το χιούμορ και τη φρεσκάδα του μπορεί να ασκεί κριτική σ’ ένα από τα πιο σημαντικά ζητήματα που μας απασχολούν στις μέρες που ζούμε: στο πού μπορεί να οδηγήσει ο ακραίος φανατισμός.

Γιώργος Λύρας - Meatball#OKEFTES: Έψαχνα νέα γραφή στη κωμωδία

Το έργο Meatball#OKEFTES

Είναι ένα έργο που γράφτηκε πέρυσι στο πλαίσιο του Εργαστηρίου Νέων Συγγραφέων του Ιδρύματος Κακογιάννη (ΕΝ.ΘΕ.ΣΥ.) και βραβεύτηκε ως ένα από τα τρία καλύτερα έργα της χρονιάς.

Η πρώτη του μορφή ως μονόπρακτο είχε διάρκεια 27 λεπτά και παρουσιάστηκε στο Ίδρυμα Κακογιάννης τον Ιούλιο του 2019. Το σκηνοθέτησε ο Γιώργος Λύρας και μάλιστα είχε δουλέψει με την Βασιλική Κίσσα η οποία παίζει και στην τωρινή παράσταση.

Μέσα στην καραντίνα τον Μάρτιο του 2020 ο Δημήτρης Φούτσιας, ο συγγραφέας του «Meatball#OKEFTES», ασχολήθηκε με το κείμενο παραπάνω για να δώσει την πλήρη μορφή του. Την παράσταση των 70 λεπτών που θα δούμε στο θέατρο Αλίκη από τις 22 Οκτωβρίου. Είναι η πρώτη φορά που θα δούμε το πλήρες έργο σε θεατρική σκηνή.

Η υπόθεση του έργου Meatball#OKEFTES

Ζούμε σε μια εποχή όπου το κράτος έχει απαγορεύσει δια νόμου την κατανάλωση κρέατος. Δεν μπορεί κανείς να φάει κρέας θέλει δεν θέλει. Αλλιώς πάει φυλακή. Ένα ζευγάρι, λοιπόν, καλεί στο σπίτι του ένα άλλο ζευγάρι για δείπνο. Οι δύο άνδρες είναι συνάδελφοι, δουλεύουν στην ίδια εταιρεία και γίνεται αυτό το δείπνο για να γνωριστούν καλύτερα.

Το έργο ξεκινάει αφού έχει τελειώσει το δείπνο, κάπου στο χωνευτικό ποτό. Ενώ περνάνε μια υπέροχη βραδιά, ανταλλάσσουν τις απόψεις τους για την αγάπη στο περιβάλλον, για την πράσινη κοινωνία, για το πόσο οικολόγοι είναι και αγαπούν τον βιγκανισμό, ξαφνικά βρίσκουν στο πάτωμα του σαλονιού έναν δαγκωμένο κεφτέ.

Από εκεί ξεκινάει ένα μεγάλο ανθρωποκυνηγητό, ερευνά ο ένας τον άλλον για το ποιος τρώει παράνομα κρέας, ποιος έφερε τον κεφτέ. Το θέμα είναι ότι κινδυνεύουν να καταστραφούν οι καριέρες τους και να πάνε φυλακή.

 

Ο σκηνοθέτης Γιώργος Λύρας.

Είμαι βίγκαν ή δεν είμαι;

Ποια είναι η επιλογή του διατροφολογίου και της καθημερινής μας ρουτίνα ως προς το τι τρώμε; Με αφορμή αυτό, το έργο αποτρέπει από κάθε είδους φανατισμό γιατί στη συνέχεια αποκαλύπτονται και άλλα μυστικά που εξελίσσουν την πλοκή με τις ιστορίες που τρέχουν παράλληλα με το ερώτημα είμαι βίγκαν ή δεν είμαι. Τελικά, όλα κυκλώνουν στο πόσο πρέπει ή όχι να πιστεύει κανείς και να υπερασπίζεσαι κάτι με τυφλό φανατισμό ή όχι. Αυτό που μου λέει ο σκηνοθέτης Γιώργος Λύρας, είναι πως ένα κωμικό κείμενο διαπραγματεύεται κάτι τόσο σημαντικό και το κάνει με αστυνομική πλοκή. Αυτοί ήταν και οι λόγοι που ο ίδιος το αγάπησε και θέλησε αμέσως να το σκηνοθετήσει. Όταν το πρότεινε στα Αθηναϊκά Θέατρα, το αγκάλιασαν με μεγάλη θέρμη. Ήθελαν να παρουσιάσουν έναν νέο Έλληνα συγγραφέα, μια νέα ελληνική κωμωδία, μια καινούργια παραγωγή με νέους πρωταγωνιστές. Για τον ίδιο, μετά την καραντίνα όλο αυτό τον αναζωογόνησε, του έδωσε μια φρεσκάδα, μια δύναμη να το παλέψει ξανά από την αρχή.

Το έργο, όσο το δούλευε με τους ηθοποιούς κατά τη διάρκεια των προβών συνεχώς τους δημιουργούσε ένα ερωτηματικό για το πόσο πρέπει να είμαστε απόλυτοι. Έκαναν έρευνα, διάβαζαν επιστημονικά κείμενα, συνεντεύξεις διατροφολόγων, ψυχαναλυτών για το πώς μια διατροφή επηρεάζει την ψυχολογία του ανθρώπου. Μια διατροφή η οποία περιλαμβάνει ή όχι κάποιες ουσίες, όπως για παράδειγμα η πρωτεΐνη από κρέας. Ούτε ο ίδιος ούτε οι ηθοποιοί λένε ναι στο ένα ή ναι στο άλλο. Είναι διαλλακτικοί και συνεχίζουν να το ψάχνουν.

Συνεργασία με νέους ηθοποιούς

Με τις δύο γυναίκες τη Βασιλική Κίσσα και την Άρτεμις Γρύμπλα έχει ξαναδουλέψει πολλές φορές. Με την Άρτεμις δουλεύουν σχεδόν κάθε χρόνο μαζί τα τελευταία πέντε χρόνια και με την Βασιλική δουλέψανε πέρυσι στην πρώτη εκδοχή του «Κεφτέ». Τους δύο άνδρες ηθοποιούς, τον Απόστολο Καμιτσάκη και τον Βαγγέλη Σαλεύρη, τους είχε δει σε παραστάσεις που έπαιζαν στο θέατρο. Θεωρεί ότι και οι τέσσερις είναι εξαιρετικοί ηθοποιοί και πιστεύει ότι είναι πολύ δύσκολο να βρεις τριαντάρηδες ηθοποιούς, που να είναι στιβαροί στην κωμωδία και να έχουν μέτρο.

Η κωμωδία, όπως μου λέει ο Γιώργος Λύρας, είναι ένα είδος που θέλει μεγάλη τεχνική κατάρτιση και πείρα. Δεν είναι ότι οι ηθοποιοί δεν μπορούν να παίξουν κωμωδία επειδή δεν είναι ταλαντούχοι. Είναι επειδή χρειάζεται πολλά χρόνια σκηνικής πείρας για να κατακτήσει τη ρυθμολογία αυτού του θεατρικού είδους, το κατά πόσο αφορά το αίσθημα ή όχι. Κατά τη γνώμη του δεν το αφορά, είναι θέμα μετρικής και ρυθμού, καθώς πρόκειται για ένα είδος που θέλει μεγάλη τεχνική γνώση.

Οι ηθοποιοί αυτοί ήταν σκηνικά πολύ πιο ώριμοι από την ηλικία τους. Όταν τους πρότεινε το κείμενο και οι τέσσερις ενθουσιάστηκαν με την ιδέα. Απολαμβάνουν τις πρόβες και ανακαλύπτουν το πώς πρέπει να φτιάξουν μια αφήγηση 70 λεπτών όπου πρέπει να τηρήσουν το σασπένς, το χιούμορ και την καθαρή αφηγηματική της γραμμή.

Πληροφορίες παράστασης Meatball#OKEFTES

Meatball#OKEFTES

Κείμενο: Δημήτρης Φούτσιας
Σκηνοθεσία: Γιώργος Λύρας

Σκηνικός χώρος: Γιώργος Λύρας (βασισμένο σε μία ιδέα της Μαίρης Τσαγκάρη)
Κοστούμια: Κατερίνα Ανδρικοπούλου
Σχεδιασμός Φωτισμών: Αλέξανδρος Αλεξάνδρου

Φωτογραφίες Παράστασης: Νίκος Ζήκος

Πρωταγωνιστούν (αλφαβητικά): Άρτεμις Γρύμπλα, Απόστολος Καμιτσάκης, Βασιλική Κίσσα, Βαγγέλης Σαλεύρης

Παραγωγή: ΑΘΗΝΑΪΚΑ ΘΕΑΤΡΑ

Στο Θέατρο Αλίκη, Αμερικής 4 Αθήνα, τηλ. 210 3210021

Πρεμιέρα: Πέμπτη 22 Οκτωβρίου 2020

Ημέρες και Ώρες Παραστάσεων:

Τετάρτη, Κυριακή: 20.00

Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο: 21.00

Εισιτήρια: από  14  ευρώ, viva.gr

About Μαριλένα Θεοδωράκου

Μαριλένα Θεοδωράκου
Είμαι η Μαριλένα Θεοδωράκου. Έχω σπουδάσει σκηνογράφος – ενδυματολόγος και για αρκετά χρόνια ήμουν στο πολιτιστικό τμήμα της εφημερίδας «Τα Νέα». Έχω δουλέψει στην τηλεόραση, στο θέατρο και στον κινηματογράφο, καθώς και σε περιοδικά μόδας και διακόσμησης. Ονειρεύομαι μια κοινωνία όπου η Τέχνη και κυρίως το θέατρο θα αποτελούν καθημερινή ασχολία των ανθρώπων, μαζί με την κηπουρική, τη γυμναστική και τη μελέτη των άστρων. Ελπίζω μέσα από τα κείμενά μου στο Youfly.com να σας κάνω να πετάτε!

Δείτε Επίσης

Η κυρία του Μαξίμ live streaming εθνικό θέατρο

Live Streaming Παράσταση: Η κυρία του Μαξίμ – Εθνικό Θέατρο

Το Εθνικό Θέατρο δίνει και πάλι ραντεβού με το κοινό το Σάββατο 28 Νοεμβρίου, στις 19:30, ζωντανά από την Κεντρική Σκηνή, παρουσιάζοντας μέσω live streaming, το αριστούργημα του Ζωρζ Φεντώ, Η κυρία του Μαξίμ, σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου. 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *