24.6 C
Athens
Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

Χρήστος Παπαδημητρίου: Με τη «Γκόλφω» σε περιοδεία του ΚΘΒΕ

Η πρώτη σαγηνευτική επαφή με το κείμενο της Γκόλφως του Σπυρίδωνος Περεσιάδη υπήρξε το 2004 στο ανέβασμα που είχε κάνει ο Σίμος Κακάλας, όπου η «manga» προσέγγισή του το καθιστούσε εξαιρετικά γοητευτικό και σύγχρονο. 

Σαν ανάγνωσμα, χρόνια μετά, ο Χρήστος Παπαδημητρίου «έπεσε» πάνω του όταν χρειάστηκε να οργανώσει κάποια δρώμενα για το Κ.Θ.Β.Ε. και το φεστιβάλ κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. 

Τώρα, υπογράφει τη σκηνοθεσία και δραματουργική επεξεργασία του έργου στην παράσταση που ξεκίνησε στη Μονή Λαζαριστών, συνεχίζεται απόψε και αύριο στο Θέατρο Δάσους και ακολουθούν ακόμα πέντε σταθμοί.

Γράφει η Μαριλένα Θεοδωράκου

Σε αυτά τα δρώμενα για το Κ.Θ.Β.Ε., λοιπόν, ο Χρήστος Παπαδημητρίου παρουσίασε το 2017 το δακρύβρεχτο φινάλε του έργου. Υπήρξε τόσο ισχυρός ο παλμός που προέκυψε στη διαδικασία των τότε μίνι προβών και ακόμα περισσότερο στην παρουσίαση του, που του είχε σφηνωθεί η ιδέα ότι θα μπορούσε να αναπτυχθεί σαν ολοκληρωμένη παράσταση μετά από αυτή την αφορμή. 

Να σημειώσουμε, όπως στην τωρινή παράσταση και τότε την Γκόλφω είχε υποδυθεί η Χρύσα Τουμανίδου, χωρίς την οποία ο σκηνοθέτης δε θα μπορούσε να φανταστεί την ιδέα αυτήν να εξελίσσεται. 

Ήρθε λοιπόν το πλήρωμα του χρόνου, τρία χρόνια μετά, αυτή η ισχυρή πρώτη επιθυμία να υλοποιηθεί. Πιο πολύ το ένστικτο οδήγησε τον ίδιο και τους υπόλοιπους συντελεστές της παράστασης.


Του κάνω μια ερώτηση που όπως μου λέει τον φέρνει σε αμηχανία κάθε φορά. Τι κάνει ένα έργο διαχρονικό και επίκαιρο ή αν πρέπει να είναι επίκαιρο ως προϋπόθεση να ανέβει; Μου εξηγεί ότι το συγκεκριμένο έργο με την απλοϊκή κατά τα άλλα ιστορία του προσφέρει, αν μη τι άλλο, ένα πολύ αγαπητό θέμα στο κοινό με το τρίπτυχο αγάπη-προδοσία-θάνατος να δίνει τη δυνατότητα για έντονες συν-κινησιακές στιγμές, που μπορούν να συνεπάρουν θυμικά τον θεατή του σήμερα -ας μην ξεχνάμε ότι μιλάμε για ένα έργο που «αντέχει» πάνω από έναν αιώνα. Θεωρεί, ωστόσο, ότι η παράσταση είναι αυτή που οφείλει να το κάνει να συνομιλήσει στο σήμερα. Η όποια παράσταση για το όποιο έργο.

Σαφώς κύριο μέλημά του ήταν η εκφορά του έμμετρου λόγου, ο οποίος ενέχει τον κίνδυνο να ακουστεί «απαγγελτικός». Ηθοποιοί και σκηνοθέτης στάθηκαν πρωτίστως στη νοηματοδότηση του κειμένου, καθώς από το λεγόμενο προκύπτει και το ίδιον του κάθε ρόλου. Με υπομονή, λοιπόν, έγινε η προσέγγιση του κάθε χαρακτήρα και με τη λογική της αφαίρεσης η διαφοροποίηση του ενός από τον άλλον. Δεν τον ενδιέφερε να έχουν έντονες εξωτερικές αλλαγές, αλλά να διαφοροποιούνται οι ηθοποιοί ως προς τις προθέσεις των ρόλων, οι οποίες αναπόφευκτα αποτυπώθηκαν σκηνικά σε «gestures» που δηλώνουν (μαζί με την αλλαγή ρούχου) την εν-αλλαγή των χαρακτήρων.

Η υπόθεση του έργου είναι η φτωχή και ορφανή Γκόλφω, μια όμορφη νεαρή βοσκοπούλα που γνωρίζει τον έρωτα στο πρόσωπο του βοσκού Τάσου. Και ενώ το αρχοντόπουλο της περιοχής, ο Κίτσος της κάνει πρόταση γάμου, εκείνη την αρνείται και παραμένει πιστή στους όρκους αγάπης που την δένουν με τον Τάσο. Οι δύο νέοι αρραβωνιάζονται και πρόκειται να παντρευτούν, όμως ο Τάσος δέχεται με πίεση προξένεμα για την εξαδέλφη του Κίτσου και κόρη του τσέλιγκα, Σταυρούλα. Στην αρχή αρνείται πεισματικά, όμως στη συνέχεια υποκύπτει τελικά στη μεγάλη προίκα της Σταυρούλας και αρνείται την Γκόλφω. Η νεαρή κοπέλα χάνει τα λογικά της και καταριέται τον Τάσο. Λίγο πριν από τον γάμο τους, η παραλογισμένη πια Γκόλφω παίρνει πίσω τις κατάρες και ντύνει τον Τάσο με ευχές. Αυτός αναγνωρίζει το λάθος του και μετανοεί. Μα είναι πια αργά. Η Γκόλφω στην κρυψώνα της αγάπης τους, στη ρίζα της Ιτιάς φαρμακώνεται. Λίγο πριν ξεψυχήσει στην αγκαλιά του, τον συγχωρεί. Ο Τάσος σε απόγνωση μαχαιρώνεται με το ίδιο του μαχαίρι. «Ο κόσμος τους εχώρισε, μα σμίξανε στο μνήμα».

Ο Χρήστος Παπαδημητρίου ερμηνεύει τον Τάσο, υπογράφει τη σκηνοθεσία, τη δραματουργική επεξεργασία, τους στίχους. Πώς κατάφερε να δουλέψει πάνω στο κάθε ένα, τον ρωτάω και μου απαντά με πολλές ώρες στοχασμού και συνομιλίας με τον εαυτό του και στη συνέχεια επικοινωνίας με τους συνεργάτες, κυρίως την ενδυματολόγο και σκηνογράφο της παράστασης Μαρίας Καβαλιώτη και του μουσικού Άλκη Κανίδη. Η σκηνοθετική ιδέα ήταν κάτι που συνεχώς βρισκόταν σε επεξεργασία κατά τη διάρκεια της προπαρασκευής της παράστασης, κάτι που θεωρεί ότι είναι απαραίτητη προεργασία. Η δραματουργική επεξεργασία υπήρξε απόρροια της σκηνοθετικής ιδέας του να παρουσιαστεί το έργο από ολιγομελή θίασο. Οι στίχοι του έργου επίσης κατά τη διάρκεια της προπαρασκευής (μήνες δηλαδή πριν ξεκινήσουν οι πρόβες) κατάλαβε ότι έπρεπε να εξυπηρετούν οργανικά την παράσταση, γι’ αυτό και πήρε την απόφαση να τους γράψει εκ νέου. Και όσο για την επαφή με το ρόλο, ήταν κάτι που εκ των πραγμάτων τον συνάντησε όταν άρχισαν πια οι πρόβες, και ομολογεί πως τα χρειάστηκε λίγο, καθώς έπρεπε να επιβλέπει πρωτίστως σαν σκηνοθέτης και ταυτόχρονα να λειτουργεί σαν ηθοποιός.

Από τις πρώτες σκέψεις του ήταν ότι ήθελε να είναι μέρος της δραματουργίας η μουσική, συνεπώς προέκυψαν άπειρα σημεία σε σχέση με το κείμενο αλλά και την παράσταση όπου έπρεπε να κουμπώσει οργανικά και με αρμονία, και αυτό δεν ήταν εύκολο πράγμα. Μια άλλη δύσκολη στιγμή ήταν προς το τέλος των προβών, όταν ήρθε πια το σκηνικό, που έχει μια πολυμορφική χρήση, καθώς αποτελείται από τροχήλατα πατάρια. Ώσπου να μάθουν να το χειρίζονται, συνάντησαν δυσκολία, όχι όμως αξεπέραστη. Άλλωστε, όπως λέει, τα δύσκολα είναι που έχουν ενδιαφέρον.

 

Πληροφορίες παράστασης

«Γκόλφω»

Συγγραφέας: Σπυρίδων Περεσιάδης

Σκηνοθεσία- Δραματουργική επεξεργασία: Χρήστος Παπαδημητρίου

Σκηνικά- Κοστούμια: Μαρία Καβαλιώτη

Μουσική: Άλκης Κανίδης

Στίχοι: Χρήστος Παπαδημητρίου

Κίνηση: Θάνος Φερετζέλης

Φωνητική διδασκαλία: Χρύσα Τουμανίδου

Φωτιστικός σχεδιασμός: Δήμητρα Αλουτζανίδου

Βοηθός σκηνοθέτη, σκηνογράφου-ενδυματολόγου: Τατιάνα Νικολαΐδου

Φωτογράφιση παράστασης: Τάσος Θώμογλου

Οργάνωση παραγωγής: Marleen Verschuuren

Παίζουν: Δάφνη  Λαμπρόγιαννη (Αστέρω,

Ζήσης, Σταυρούλα, Άγγλος περιηγητής, Χορός), Δημήτρης Μορφακίδης (Κίτσος, Θανασούλας, Αγωγιάτης, Χορός), Χρήστος Παπαδημητρίου (Τάσος, Χορός),  Χρύσα Τουμανίδου (Γκόλφω, Χορός), Θάνος Φερετζέλης (Δήμος, Γιάννος,  Άγγλος περιηγητής, Γιαννούλα, Χορός)

Μουσικός επί σκηνής: Μανόλης Σταματιάδης

Τετάρτη 5, Πέμπτη 6, Παρασκευή 7 Αυγούστου, στις 21.00

Θέατρο Δάσους, Θεσσαλονίκη

Πρόγραμμα παραστάσεων:

Τετάρτη 5, Πέμπτη 6, Παρασκευή 7 Αυγούστου -Θέατρο Δάσους, Θεσσαλονίκη

Τετάρτη 19 Αυγούστου –  Γιαννιτσά, Ανοιχτό Θέατρο Γιαννιτσών

Πέμπτη 27, Παρασκευή 28 Αυγούστου -Ανοιχτό Θέατρο Συκεών «Μάνος Κατράκης»

Πέμπτη 3 Σεπτεμβρίου – Κιλκίς, Θέατρο Λόφου Αγίου Γεωργίου

Σάββατο 5 Σεπτεμβρίου- Ιωάννινα , Υπαίθριο Θέατρο «Φρόντζου»

Παρασκευή 11, Σάββατο 12- Μονή Λαζαριστών (Αύλειος χώρος)

ΤΙΜΟΛΟΓΙΑΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ «ΓΚΟΛΦΩ»

Τιμή προπώλησης μέσω ηλεκτρονικής κράτησης και ταμεία: 10 €

Κανονικό εισιτήριο 12 €

Φοιτητικό/ Άνω των 65 / Ομαδικό ΑΜΕΑ & Συνοδοί ΑΜΕΑ: 8 €

Άνεργοι: Δωρεάν (20 θέσεις ανά παράσταση)

Ισχύουν εισιτήρια Ο.Γ.Α.

ΣΗΜΕΙΑ ΠΡΟΠΩΛΗΣΗΣ:

www.ntng.gr | VIVA.GR | 11876 |

Κεντρικό Εκδοτήριο Βασιλικού Θεάτρου:

Δευτέρα – Παρασκευή  (8:30-21:30)

Εκδοτήριο ΚΘΒΕ Πλατείας Αριστοτέλους:

Δευτέρα- Παρασκευή (11:00-19:00)

Ταμείο Θεάτρου Δάσους:

Τις ημέρες  παραστάσεων από τις 19.30

Μαριλένα Θεοδωράκου
Μαριλένα Θεοδωράκου
Είμαι η Μαριλένα Θεοδωράκου. Έχω σπουδάσει σκηνογράφος – ενδυματολόγος και για αρκετά χρόνια ήμουν στο πολιτιστικό τμήμα της εφημερίδας «Τα Νέα». Έχω δουλέψει στην τηλεόραση, στο θέατρο και στον κινηματογράφο, καθώς και σε περιοδικά μόδας και διακόσμησης. Ονειρεύομαι μια κοινωνία όπου η Τέχνη και κυρίως το θέατρο θα αποτελούν καθημερινή ασχολία των ανθρώπων, μαζί με την κηπουρική, τη γυμναστική και τη μελέτη των άστρων. Ελπίζω μέσα από τα κείμενά μου στο Youfly.com να σας κάνω να πετάτε!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ακολουθηστε μας
65,000ΥποστηρικτέςΚάντε Like
13,090ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
11,546ΑκόλουθοιΑκολουθήστε

ΔΗΜΟΦΙΛΗ