12.8 C
Athens
Δευτέρα, 17 Ιανουαρίου, 2022

Ακρόπολη: Ο Παρθενώνας «ντύθηκε» με λευκό φως!

Και ξαφνικά, εγένετο φως στην Ακρόπολη, καθώς ο Παρθενώνας ντύθηκε λευκό χρώμα!

Ακρόπολη: Ο Παρθενώνας «ντύθηκε» με λευκό φως!

Διαφορετικό από το λίγο κίτρινο που είχαμε συνηθίσει μέχρι σήμερα, από τότε που ο αξέχαστος Μιχάλης Κακογιάννης αποφάσισε να καλέσει το διάσημο Γάλλο φωτιστή Πιερ Μπιντό και να του αναθέσει τον πρώτο, εντυπωσιακό και οργανωμένο, φωτισμό του Ιερού Βράχου. 

Ένας Παρθενώνας διαφορετικός, αφού σήμερα Τετάρτη 26 Αυγούστου 2020, μετά τις 20.00, ντύθηκε λευκός.

Ακρόπολη: Ο Παρθενώνας «ντύθηκε» με λευκό φως youfly.com

Ο Ναός της Παλλάδας Αθηνάς. Παρθενώνας, ντύθηκε με λευκό χρώμα. Με δέσμες λευκού φωτός να «ανεβαίνουν» στους περίφημους δωρικούς κιόνες. Δίπλα στα αστραφτερά λευκά Προπύλαια. 

Να που το σχέδιο για το νέο φωτισμό της Ακρόπολης μπαίνει σε εφαρμογή. Δοκιμαστικά (προφανώς) ακόμη, αλλά δυναμικά.

Κάτι που είχε ανακοινώσει ότι θα συμβεί,  έως το τέλος Αυγούστου, από το Υπουργείο Πολιτισμού. Το οποίο για τον αρχαίο μας πολιτισμό κράτησε το χρονοδιάγραμμά του. Αντίθετα με τον έμψυχο, σύγχρονο. 

Όλα είχαν ξεκινήσει το 2002 στο σπίτι του σκηνοθέτη του «Ζορμπά» και της «Στέλλας» Μιχάλη Κακογιάννη, στην οδό Μουσών.

Όπως διηγούνταν ο ίδιος, τότε πρόεδρος της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας: «Έμενα κοντά και ήταν πάντα ελεεινά φωτισμένη η Ακρόπολη. Δεν το άντεχα και ειδοποίησα τον Γάλλο που είχε φωτίσει τον Πύργο του Αϊφελ, ρωτώντας αν τον ενδιαφέρει.

Φυσικά τον ενδιέφερε, αλλά ήταν ακριβός και είπα θα τα μαζέψουμε τα λεφτά.

Έφτιαξα μια επιτροπή, «Φίλοι της Αθήνας» λεγόταν και έβαλαν όλοι λεφτά για να καλυφθούν τα έξοδα». Για να ακριβολογούμε, τον περίφημο γάλλο φωτιστή του Πύργου του Αϊφελ και της νυχτερινής μεταβολής του σε «ένα ανάλαφρο, χρυσό κόσμημα». 

Τον Πιερ Μπιντό βρήκε, στο Παρίσι, η αδελφή του, Γιαννούλα Κακογιάννη (που τις προάλλες αποδήμησε πλήρης ημερών), μετέπειτα πρόεδρος του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης.

Ο Μπιντό απάντησε: «Εκτός Γαλλίας, μόνον για την Ακρόπολη και τις Πυραμίδες θα αντιμετώπιζα την πρόκληση». Και το έκανε, στέλνοντας την 30σέλιδη μελέτη και τον προϋπολογισμό του (112 εκατ. δραχμές ή 329.000 ευρώ), συμπεριλαμβανομένων και 18 ταξιδιών του στην Αθήνα για το έργο.

Το οποίο, εκτός από την Ακρόπολη, περιελάμβανε και το φωτισμό στην Αρχαία Αγορά, το Θησείο, την Πύλη του Αδριανού, το Ζάππειο, τον Λυκαβηττό κ.ά.  

Σε συνεννόηση με τον τότε Αντιδήμαρχο Πολιτισμού στον Δήμο Αθηναίων (επί δημαρχίας Δημήτρη Αβραμόπουλου), Φώτη Παπαθανασίου, οργανώθηκε επίσημη πρόσκληση του Πιέρ Μπιντό από τον Δήμο της Αθήνας. Μέχρι να φτάσουν για δείπνο στον «Διόνυσο» η… φωτιστική συμφωνία είχε κλείσει κι επισήμως.

Το βασικό δόγμα του Μπιντό, όπως μου θυμίζει η Ξένια Καλδάρα (Μεταξία Τσιρταβή), μετέπειτα αντιπρόεδρος του ΔΣ του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης και γενική διευθύντριά του, ήταν ένα: «Τα μνημεία δεν φωτίζονται, πρέπει να φωτίζουν».  

Οι «Φίλοι της Αθήνας» έκαναν έκκληση και σε άλλους.

98 συνολικά φίλοι του πάμφωτου εγχειρήματος συνεισέφεραν, όλοι, από 2.934 ευρώ έκαστος (1 εκατ. σε δραχμές), για την αποζημίωση της μελέτης του διάσημου γάλλου φωτιστή. Ανάμεσά τους – ιστορική σύμπτωση – και οι τρεις του Ιδρύματος Ωνάση. Ητοι, ο Στέλιος Παπαδημητρίου (πατέρας του σημερινού προέδρου), ο Απόστολος Ζαμπέλης και ο Παύλος Ιωαννίδης.

Τα εγκαίνια του «ειδικού» φωτισμού σε ένα από τα διασημότερα μνημεία της υφηλίου, έγιναν τον Ιούλιο του 2004, ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας.  

Για λογαριασμό του Γραφείου Δοξιάδη, ανέλαβε την μελέτη εφαρμογής και την επίβλεψη ο Κώστας Κάπος, μηχανολόγος μηχανικός, διευθυντής ηλεκτρομηχανικών μελετών στο γραφείο και με σπουδές στο Πανεπιστήμιο του Ιλινόις των ΗΠΑ. 

Το πνεύμα και το δόγμα του Πιέρ Μπιντό διέπουν και στον «νέο» φωτισμό της Ακρόπολης, που βελτιώνει την εκδοχή του 2004.

Κάτι που ανέλαβε σήμερα να συστήσει σε πρόταση – μελέτη ο Κώστας Κάπος. Και εξηγεί: «Όσο υπεύθυνος των ηλεκτρομηχανολογικών έργων στην ΥΣΜΑ – Υπηρεσία Συντήρησης Μνημείων Ακροπόλεως ήταν ο Γιώργος Οικονομόπουλος και μέχρι το 2010 ο φωτιστικός εξοπλισμός συντηρήθηκε πολύ καλά.

Όταν συνταξιοδοτήθηκε, ελλείψει και χρημάτων, άρχισαν να παρεμβαίνουν άσχετοι που δεν γνώριζαν την μελέτη». Χώρια οι «κλασικοί» μειοδοτικοί διαγωνισμοί του υπουργείου, που συντηρούσαν με λαμπτήρες «αμφίβολης ποιότητας, με την λάθος θερμοκρασία του λευκού».  

Εκεί δε που απαιτούνταν κάπου 15.000 ευρώ το χρόνο μόνον για την συντήρηση του ηλεκτρομηχανικού εξοπλισμού (καλώδια, προβολείς, λαμπτήρες κ.λπ.), η αρμόδια υπηρεσία χορηγούνταν από το υπουργείο μόνον με 30.000 για όλα τα έργα της αρμοδιότητάς της, όχι μόνον για το φωτισμό.  

Έτσι, ο φωτισμός αλλοιώθηκε και μειώθηκε, σε ποσοστό έως και 40%.

«Αν υπολογίσουμε ότι στην Ακρόπολη οι προβολείς λειτουργούν 2.500 ώρες τον χρόνο και οι λαμπτήρες έχουν κοντά 8.000 ώρες ζωής, καταλαβαίνετε ότι χρειάζεται κάθε χρόνο αντικατάσταση του 30%, κάτι που δεν γινόταν. Χώρια οι εργάτες που μετακινούσαν τους προβολείς. Στην αυτοψία που κάναμε τώρα βρήκαμε πάνω στους προβολείς μισό δάχτυλο σκόνη και λάσπη! Έτσι, χάθηκαν όλα τα φωτοτεχνικά χαρακτηριστικά της μελέτης», λέει ο Κώστας Κάπος.  

Και δίνει μερικά ακόμη στοιχεία: «Τότε, τα Προπύλαια είχαν σκαλωσιές και ο Ναός της Νίκης είχε αποσυναρμολογηθεί. Τώρα, θα φωτιστούν σωστά και σε αρμονία με τα υπόλοιπα μνημεία. Θα κάνουμε τον φωτισμό πιο στοχευμένο, ώστε να φαίνονται ανάγλυφα τα μνημεία από απόσταση, μέσα στη νύχτα.

Ο Μπιντό είχε προτείνει χρήση υποκίτρινου φωτισμού στο εσωτερικό, που δείχνει καλά στο Ερέχθειο. Η νέα πρόταση είναι θερμός λευκός φωτισμός στον σηκό της Ακρόπολης και των υπόλοιπων μνημείων, για να μην «τραβάει» το μάτι η κιτρινίλα.

Οι κιονοστοιχίες θα φωτιστούν με πιο ψυχρό λευκό, ώστε να αναδεικνύεται πιο πολύ το μάρμαρο, που με το κίτρινο έδειχνε ασβεστολιθικό».  

Τέλος, στις κλιτείς και κυρίως στη νότια (από την πλευρά της θάλασσας) «είδαμε ότι το φως ήταν πολύ έντονο και «χάνονταν» τα μνημεία. Έτσι, δοκιμάσαμε φίλτρα διάχυσης για θα φανεί καλύτερα ο Παρθενώνας».  

Οι προβολείς αντικαταστάθηκαν σταδιακά με άλλους, νεότερης τεχνολογίας LED.

Τα στηρίγματα που είχαν χρησιμοποιηθεί αρχικά άντεξαν υποδειγματικά στον χρόνο.

«Τα στηρίγματα, ακόμη και οι βίδες, ήταν από χημικά ανενεργό ανοξείδωτο χάλυβα 316 και δεν έχουν πάθει τίποτα. Θα καλουπωθούν δε με πλίνθους και λευκό τσιμέντο, ώστε να μην ενοχλούν το μάτι. Και οι νέοι προβολείς θα είναι με εργοστασιακό χρώμα που θα ταιριάζει με τα μάρμαρα».  

Όλα αυτά, μαζί με τον – επικείμενο – ανελκυστήρα της Ακρόπολης, για άτομα με αναπηρία, χάρη σε μια χορηγία 1,5 εκατ. ευρώ από το Κοινωφελές Ιδρυμα Αλέξανδρος Ωνάσης και τον πρόεδρό του Αντώνη Παπαδημητρίου. Να τα λέμε κι αυτά. 

Πάντως, με βάση τη νέα μελέτη «διόρθωσης» και φωτιστικής… ανασύνταξης, οι προβολείς θα μπορούν να ελέγχονται από υπολογιστή.

Και θα έχουν νέα τεχνολογία, με έκταση από το θερμό λευκό των 2.700 βαθμών, μέχρι το προσομοιάζον στο ηλιακό φως λευκό των 6.000 βαθμών. Που θα μπορεί να δημιουργεί ακόμη και «εκρήξεις φωτός» (ελεγχόμενες πάντα από υπολογιστή) στον Παρθενώνα, απογειώνοντάς τον… φωτιστικά. 

Χαλαρώστε, λοιπόν, και ύστερα από τις πρώτες δοκιμές, ετοιμαστείτε να απολαύσετε το νέο, λευκό, φως στον Παρθενώνα και στα μνημεία της Ακρόπολης. Ακόμη και… εν μέσω κορονοϊού.

Ακρόπολη: Ο Παρθενώνας «ντύθηκε» με λευκό φως youfly.com 2

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ YOUFLY.COM ΣΤΟ GOOGLE NEWS ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΚΛΙΚ ΕΔΩ.

Παύλος Ηλ. Αγιαννίδης
Από τη Γερμανική Σχολή Αθηνών, βρέθηκε στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης να σπουδάζει Κτηνιατρική! Ενώ, στο μεταξύ, ξεκίνησε μια δημοσιογραφική πορεία, που κρατάει τέσσερις δεκαετίες, από την ιστορική «Ακρόπολη», με το… νυφικό της Νταϊάνας, στο διεθνές τμήμα της εφημερίδας (λόγω γλωσσών). Νοέμβριο του 1981 ξεκίνησε να εργάζεται στο Γραφείο Βορείου Ελλάδος των εφημερίδων «ΤΑ ΝΕΑ» και «ΤΟ ΒΗΜΑ». Συνεργάστηκε με τον «Ταχυδρόμο» και το «Marie Claire», σε μεγάλες συνεντεύξεις και με το Ραδιόφωνο της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης «Ράδιο 105». Αλλά και ως ανταποκριτής της Σουηδικής Ραδιοφωνίας και σε ρεπορτάζ με το «60 Minutes» του αμερικανικού τηλεοπτικού δικτύου CBS. Συμμετείχε στην πρώτη συντακτική ομάδα του περιοδικού «Δίφωνο», με τον «Ιστό» και πέρασε από την ΕΣΗΕΜΘ στην ΕΣΗΕΑ. Όταν, στην Αθήνα πλέον από το 1991, πέρασε στην αρχισυνταξία του Πολιτιστικού Τμήματος της εφημερίδας «ΤΑ ΝΕΑ», πρώτα υπό τη διεύθυνση του αείμνηστου Λέοντα Β.Καραπαναγιώτη. Εξέδωσε τα βιβλία «Αληθινά παραμύθια», «Με μουσικές εξαίσιες, με φωνές» και τη συλλογή διηγημάτων «Καπετάν Άγρα και Παραμυθίας γωνία». Συνεργάστηκε με τους ραδιοσταθμούς Innersound, Mood Radio και πλέον με το LaVitaRadio και με τον ιστότοπο Protagon.gr και από τον Ιούνιο του 2020 με το πολιτιστικό youfly.com.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ακολουθηστε μας
44,498ΥποστηρικτέςΚάντε Like
8,762ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
7,962ΑκόλουθοιΑκολουθήστε

ΔΗΜΟΦΙΛΗ