Ο Ιάσονας Τριανταφυλλίδης γράφει κριτική για τη σειρά «Καραγκιόζης» του Cosmote History.
Καραγκιόζης – Από το Θέατρο Σκιών στη μικρή οθόνη
Ο καραγκιόζης ήταν η κυρίαρχη μορφή λαϊκής αλλά όχι μόνο λαϊκής και οικογενειακής ψυχαγωγίας από το 1890 περίπου έως τα μέσα του 20ου αιώνα. Μετά ο ελληνικός κινηματογράφος του πήρε την πρωτοκαθεδρία και από εκεί και πέρα έως σήμερα εξακολουθεί να υπάρχει σε πείσμα των καιρών κυρίως από ανθρώπους που επιμένουν ειδικά τα τελευταία χρόνια, προσπαθώντας να ανανεώσουν όσο γίνεται αυτό το είδος. Βεβαίως ο Καραγκιόζης δεν είναι παρά θέατρο σκιών, άλλο στην Ελλάδα αν λέγεται καραγκιόζης, γιατί ο βασικός του ήρωας λατρεύτηκε από τον κόσμο όπως και οι γύρω του ήρωες όπως το κολλητήρι, ο μπάρμπα Γιώργος, ο σιορ Διονύσιος, ο Εβραίος, ο Βεζίρης, ο πασάς κλπ.
Στα αρκετά πρώτα χρόνια της ελληνικής τηλεόρασης όταν η τηλεόραση ήταν μόνο κρατική, ο καραγκιόζης και μάλιστα με τον υπέροχο Ευγένιο Σπαθάρη κινηματογραφείτο με τον πιο απλό τρόπο με την κάμερα να κεντράρει στον μπερτέ και ήταν σαν να βλέπουμε τον Καραγκιόζη ζωντανά αν υποθέσουμε ότι μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο 100% πάντως αυτός ήταν κατά τη γνώμης μου και ο καλύτερος τρόπος για να οδηγηθεί ο καραγκιόζης στη μικρή οθόνη παρόλο που στον πραγματικό καραγκιόζη στα… live του ο καραγκιοζοπαίχτης λάμβανε υπόψη και τις αντιδράσεις των θεατών.
«Καραγκιόζης» του Cosmote History
Στην ελληνική βερσιόν του History του ελληνικού καναλιού για την ιστορία που έχει φτιάξει η Cosmote TV υπάρχει κάθε βράδυ ένας Καραγκιόζης. Επαναλαμβάνω για άλλη μια φορά πως ο καραγκιόζης πριν από όλα είναι η φόρμα του, γιατί καραγκιόζης είναι αυτοί που βλέπουμε και θυμόμαστε, γατί οι ήρωες κινούνται σαν σπαστικά, γιατί στην ουσία είναι οι σκιές από φιγούρες πίσω από ένα σεντόνι. Στο History ο Καραγκιόζης είναι animation, έχει χρώματα και είναι σαν να βλέπεις τα σύγχρονα καλοφτιαγμένα animation. Με αυτό τον τρόπο όμως οι ήρωες δεν χρειάζεται ούτε να περπατούν, ούτε να κουνούν τα χέρια και τα κεφάλια τους με τον τρόπο που το κάνουν οι ήρωες πίσω από το πανί. Έτσι φαίνεται ότι δεν έχεις καταλάβει τι είναι και είναι σαν να τον παρωδείς τον καραγκιόζη και όχι να τον ανανεώνεις στον χρόνο στην καινούρια μορφή θεάματος. Για το χιούμορ, για τις ιστορίες που παρουσιάζονται, ε εκεί ας μην το συζητήσουμε, είναι απομεινάρια μιας άλλης εποχής και ότι είχε ξεμείνει του παλιού καιρού. Αλλά όταν η ίδια η φόρμα έχει πρόβλημα που να φτάσεις και στο σενάριο.
Μια παρωδία του Καραγκιόζη
Τώρα να αναρωτηθώ πως δεν βρέθηκε κανείς μέσα στο History και στην Cosmote TV να πει ότι αυτό δεν ο καραγκιόζης, αλλά η παρωδία του είναι σαν να αναρωτιέμαι γιατί το πρωί βγαίνει ο ήλιος και το βραδύ το φεγγάρι. Γιατί η πλειοψηφία των εκπομπών του που έχουν σχέση με την ελληνική ιστορία – η πλειοψηφία όχι το σύνολο – ούτε με την ιστορία έχει σχέση ούτε με το ιστορικό ντοκιμαντέρ. Αν πιάσουμε δε και τις δραματοποιήσεις ιστορικών ντοκιμαντέρ αλλοτινών εποχών πχ Καποδίστριας και όχι μόνο τότε είναι να γελάς. Το χειρότερο όλων δε, είναι πως στην Cosmote TV αν πας λίγα κανάλια παρακάτω και βρεις τα ανάλογα ξένα ντοκιμαντέρ, η σύγκριση είναι καταστροφική για το δικό μας. Και δεν είναι θέμα χρημάτων, είναι μόνο θέμα ταλέντου. Αλλά αν δεν μπορείς να διηγηθείς απλά με ένα ντοκιμαντέρ το χθες τότε τι περιμένει κανείς και φυσικά γιατί προσπαθείς να γίνεις και σύνθετος όταν φαίνεται η αδυναμία σου στα βασικά.
Εάν επιθυμείτε να σχολιάσετε το παραπάνω άρθρο ή οτιδήποτε άλλο στο Youfly, επισκεφτείτε τη σελίδα μας στο Facebook. Ή στείλτε μας μήνυμα στο Twitter. Για φωτογραφικό υλικό και ιστορίες, μεταβείτε στο Instagram μας.
Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του παρόντος άρθρου, χωρίς αναφορά, με ενεργό σύνδεσμο (link) Youfly.com.