20.1 C
Athens
Τετάρτη, 24 Απριλίου, 2024

«Το αυθεντικό ζεϊμπέκικο στο πέρασμα του χρόνου» από τον Ιάσονα Τριανταφυλλίδη

Ο Ιάσονας Τριανταφυλλίδης γράφει για το ζεϊμπέκικο, τον χορό που μέσα από την ταινία «Στέλλα» διασώθηκε στο πέρασμα του χρόνου και που σήμερα υπάρχει σε όλες τις ελληνικές σειρές της τηλεόρασης, αλλά δεν μοιάζει καθόλου με τον αυθεντικό εκείνο χορό.

Αυθεντικό, υπέροχο ζεϊμπέκικο

ζεϊμπέκικο ταινία στέλλα

Αυτή η σκηνή που μάλλον μόλις είδατε, είναι από τη θρυλική ταινία «Στέλλα» του Κακογιάννη του 1955. Οι πιο πολλές σκηνές του λαϊκού μαγαζιού σε αυτήν ταινία γυρίστηκαν σε μια αυθεντική λαϊκή ταβέρνα στα Εξάρχεια, αν θυμάμαι καλά απ’ ότι μου είχε πει ο Αλέκος Αλεξανδράκης λεγόταν «Του Κουλού». Στην ταινία «Στέλλα» η Σοφία Βέμπο τραγουδάει ένα ζεϊμπέκικο που είχε γράψει ο Μάνος Χατζιδάκις ειδικά για αυτήν και τη συνοδεύει η ορχήστρα του Βασίλη Τσιτσάνη που έπαιξε στις ηχογραφήσεις και εμφανιζόταν και στην ταινία. Ο Τσιτσάνης λάτρευε την Βέμπο και η μοναδική κηδεία που είχε πάει, ήταν αυτή της Βέμπο, της εθνικής τραγουδίστριας. Ήθελε πάντα να γράψει τραγούδια να τα πει εκείνη και είχε γράψει, αλλά οι εταιρίες της εποχής απαγόρευαν στην εθνική τραγουδίστρια να τραγουδήσει ρεμπέτικα τραγούδια αν και η ίδια το ήθελε πάρα πολύ. Οι θαμώνες του κέντρου που φαίνονταν στην ταινία «Στέλλα» ήταν και οι μοναδικοί αυθεντικοί θαμώνες της ταβέρνας, ενώ κάποια στιγμή κάποιος από αυτούς σηκώθηκε και χόρεψε ζεϊμπέκικο, ένας αυθεντικός μάγκας της εποχής που τον είχαν βρει η Μελίνα με τον Κακογιάννη σε ένα λαϊκό μαγαζί να χορεύει ζεμπέκικο και είχαν ξετρελαθεί μαζί του και του είχαν ζητήσει να χορέψει ζεϊμπέκικο στην ταινία και αυτός το έκανε γιατί είχε ξετρελαθεί με την Μελίνα – Αλλοίμονο…

Πήγε λοιπόν και το αυθεντικό υπέροχο ζεϊμπέκικό του, μέσω της ταινίας διασώθηκε στο πέρασμα του χρόνου…

Το ζεϊμπέκικο είναι ένας χορός πολύ παλιός και τον χόρευαν σε κάποιες πόλεις της Μικράς Ασίας, κυρίως στην Προύσα, οι ζεϊμπέκηδες. Στην αρχή λένε ήταν χορός για δυο άντρες αντικριστός, κάποιοι λένε ότι ήταν και πολεμικός χορός και βέβαια με τα χρόνια εξελίχθηκε στο μοναχικό αντρικό χορό που ξέρουμε σήμερα.

Ο Γιάννης Τσαρούχης με τη ζωγραφική του αλλά και με τα λόγια του αλλά και με το χορό του ανύψωσε το ζεμπέκικο στο χώρο της υψηλής τέχνης και του πνεύματος.

Ένας μοναχικός χορός που ο άντρας μιλάει με τον εαυτό του και την ψυχή του

Το ζεϊμπέκικο είναι ένας μοναχικός χορός που όπως λένε ο άντρας μιλάει με τον εαυτό του και την ψυχή του. Μάλιστα ο Τίτος Βανδής διηγείτο ότι όταν έπαιξε σε ένα μιούζικαλ του  Μπρόντγουεϊ  «On a clear day you can see forever» έπρεπε να χορέψει ζεϊμπέκικο μαζί με πέντε χορευτές αλλά ο χορογράφος δεν μπορούσε να καταλάβει τα βήματα του χορού και οι χορευτές ήταν άρτζι μπούρτζι σε αυτό που κάνανε και τότε ο Βανδής του είπε «το ζεμπέκικο δεν χορεύεται με τα πόδια, χορεύεται με τα ….» και ανέφερε ένα συγκεκριμένο όργανο του αντρικού σώματος. Στο ζεμπέκικο οι χορευτές έχουν πάντα το κεφάλι χαμηλά σαν να κοιτάζουν τη ψυχή τους. Αντίθετα το τσάμικο ως χορός λεβεντιάς χορεύεται μόνο με το κεφάλι ψηλά…

Σήμερα βέβαια οι περισσότεροι χορεύουν ένα ας πούμε ιλουστρασιόν ζεμπέκικο που καμία σχέση δεν έχει με το κανονικό παλιό χορό, ίσως βέβαια και τα σημερινά ζεϊμπέκικα παρά τα 9/8 τους μακράν απέχουν από τα κλασικά ζεϊμπέκικα. Το ιλουστρασιόν καταστρέφει το ρεμπέτικο…

Για να παίξεις σε ένα σήριαλ σήμερα πρέπει να ξέρεις ζεϊμπέκικο

Τα γράφω αυτά και βάζω αυτή τη σκηνή από τη Στέλλα γιατί απ’ ότι έχω καταλάβει για να παίξεις σε ένα σήριαλ σήμερα πρέπει να ξέρεις ζεϊμπέκικο μια και οι περισσότερες σειρές, είτε εξελίσσονται σε μοναστήρι, είτε στη Μάνη, είτε σε σκυλάδικα, 1,2,3 ή και περισσότερα ζεϊμπέκικα τα έχουν. Και επειδή δεν είδα κανέναν να χορεύει κανονικό ζεϊμπέκικο, ας δουν τον κύριο από του 1955 πως το χορεύει, κάτι θα μάθουν. Προς το παρόν δεν είδα κανέναν, μα κανέναν να χορεύει κανονικό ζεμπέκικο.

Εάν επιθυμείτε να σχολιάσετε το παραπάνω άρθρο ή οτιδήποτε άλλο στο Youfly, επισκεφτείτε τη σελίδα μας στο Facebook. Ή στείλτε μας μήνυμα στο Twitter. Για φωτογραφικό υλικό και ιστορίες, μεταβείτε στο Instagram μας.

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του παρόντος άρθρου, χωρίς αναφορά, με ενεργό σύνδεσμο (link) Youfly.com.

Ιάσονας Τριανταφυλλίδης
Ιάσονας Τριανταφυλλίδης
Ο Ιάσων Τριανταφυλλίδης, είναι δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου και θεάτρου. Έχει γράψει μέχρι τώρα 20 βιβλία με θέμα την ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου, της νύχτας, του τραγουδιού και του μιούζικαλ και βιογραφικά βιβλία ανθρώπων του ελληνικού σινεμά. Αρθρογραφεί από το 1985 σε εφημερίδες, περιοδικά, έχει κάνει εκπομπές στο ραδιόφωνο, στην τηλεόραση, προσφάτως και στο διαδίκτυο. Έχει επιμεληθεί επανεκδόσεις παλαιού υλικού σε CD, για ανθρώπους όπως η Αλίκη Βιουγιουκλάκη, η Τζένη Βάνου, η Σοφία Βέμπο, η Μαρινέλλα, ο Τόλης Βοσκόπουλος, ο Γιάννης Σπάρτακος, το σύνολο του κινηματογραφικού έργου του Νίκου Μαμαγκάκη, ειδικό αφιέρωμα για την ιστορία του τραγουδιού στο ελληνικό σινεμά κ.α. Στην τηλεόραση έχει κάνει το πρώτο πρωινό του MEGA το Κοκτέιλ, εκπομπές με συνεντεύξεις, αφιερώματα, μονογραφίες, ήταν στην κριτική επιτροπή του «Να η ευκαιρία», σχολιαστής στις ειδήσεις του STAR και μία πολιτική εκπομπή με την Όλγα Τρέμη στο MEGA. Αυτό τον καιρό αρθρογραφεί βέβαια στο youfly.com και στην «Εφημερίδα των Συντακτών». Κάνει καθημερινά εκπομπή στις 15:00 με 16:00 στον Αθήνα 9.84 με τίτλο «Αθήνα, με ακούς;»

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ακολουθηστε μας
65,000ΥποστηρικτέςΚάντε Like
13,090ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
11,546ΑκόλουθοιΑκολουθήστε

ΔΗΜΟΦΙΛΗ