17.6 C
Athens
Πέμπτη, 18 Απριλίου, 2024

Οι Χρυσές Σφαίρες το «φαίνεσθαι» και τα Όσκαρ το «είναι»

Με αφορμή τις υποψηφιότητες στις φετινές Χρυσές Σφαίρες, που όπως τα πάντα λόγω πανδημίας είναι όλα λειψά, πετσοκομμένα, έτσι και αυτές κουβαλούν τα προβλήματά τους. Αν και γενικά οι Χρυσές Σφαίρες ακόμα και τις πιο χρυσές τους χρονιές κουβαλούν τα δικά τους προβλήματα, που είναι περισσότερα από οποιοδήποτε άλλο κινηματογραφικό βραβείο στην Αμερική αλλά και στον υπόλοιπο πλανήτη. Οι Χρυσές Σφαίρες γενικά έχουν πολλές διαφορές από τα υπόλοιπα κινηματογραφικά βραβεία στην Αμερική και ειδικά από τα Όσκαρ.

Πολλά αρνητικά σχόλια για τις υποψηφιότητες στις Χρυσές Σφαίρες

Για τις Χρυσές Σφαίρες αποφασίζουν οι ανταποκριτές ξένου τύπου στο Λος Άντζελες που ανήκουν στη συγκεκριμένη ένωση. Αυτοί είναι γύρω στους 100, μπορεί και λίγο παραπάνω. Μη φανταστείτε, όμως, πως πρόκειται για τον ανταποκριτή των Times του Λονδίνου ή της Liberation, της El Pais, ή της Corriere de la Serra, απ’ ότι έχω μάθει μπορεί να είναι ο ανταποκριτής από το περιοδικό … «Σταυρόλεξο και ελεύθερες ώρες» μιας τριτοκοσμικής χώρας.

Χρυσές Σφαίρες: Μένουν μόνο στις εντυπωσιακές τελετές

Χωρίς να έχουν στην πραγματικότητα κάποια ιδιαίτερη γνώση στο είδος, αρκεί να φροντίσουν να γίνουν ανταποκριτές ενός οποιουδήποτε εντύπου εκτός Αμερικής και με τις κατάλληλες γνωριμίες και διασυνδέσεις γίνονται μέλη αυτή της ένωσης και απονέμουν τις Χρυσές Σφαίρες.

Τις Χρυσές Σφαίρες που – έτσι και αλλιώς – τις δημιούργησαν τα μεγάλα στούντιο στα χρόνια του πολέμου για να χτυπήσουν τα Όσκαρ, που δε μπορούσαν να ελέγξουν. Και όλες αυτές τις δεκαετίες από τα στούντιο αντλούν τη δύναμή τους. Έτσι, καταφέρνουν πάντα να κάνουν glamorous τελετές με πολλά αστέρια και οι κατηγορίες των διαγωνιζομένων είναι αρκετές και στο σινεμά και στην τηλεόραση για να μπορέσουν οι πιο πολλοί να κερδίσουν το κάτι τι τους – που λένε.  Σε όλες αυτές τις δεκαετίες έχουν βρεθεί υποψήφιοι ή έχουν βραβευθεί άνθρωποι που δε θα βρίσκονταν ανακατεμένοι σε καμιά λίστα σοβαρού κινηματογραφικού βραβείου. Ενώ στο παρελθόν ακόμα και κάποιοι υπερπλούσιοι έβρισκαν τρόπους να προωθήσουν τις αγαπημένες τους.

Το μεγάλο πρόβλημα – που λέγαμε – των Χρυσών Σφαιρών είναι τα Όσκαρ, γιατί δεν έχουν και κάποιο υπόβαθρο σοβαρότητας στο οποίο να στηριχτούν τα βραβεία τους, όπως για παράδειγμα οι ενώσεις των σεναριογράφων, των σκηνοθετών, των ηθοποιών, των παραγωγών ή των τεχνικών, που δίνουν και αυτοί τα ετήσια βραβεία στον κλάδο τους ή ακόμα και οι κριτικοί  της Νέας Υόρκης που μπορεί να μην είναι άμεσα εργαζόμενοι στο σινεμά αλλά έχουν τουλάχιστον τη θεωρητική κατάρτιση γι’αυτό…

Οι Χρυσές Σφαίρες δεν έχουν κύρος – Οι διαφορές με τα Όσκαρ

Οι Χρυσές Σφαίρες δεν έχουν κανένα τέτοιο κύρος γι’αυτό και διαδίδουν ότι είναι οι «προάγγελοι των Όσκαρ» και άλλα τέτοια κωμικά, ενώ στην πραγματικότητα έχουν χαώδεις διαφορές. Για την ιστορία ας πούμε πως οι Χρυσές Σφαίρες απονεμήθηκαν για πρώτη φορά τον Ιανουάριο του 1944 για τις ταινίες που είχαν βγει στα σινεμά το 1943 και μάλιστα η πρώτη που κέρδισε βραβείο 2ου γυναικείου ρόλου ήταν η δική μας Κατίνα Παξινού για το «Ποιον χτυπάει η καμπάνα»…

Μια όμως και φτάσαμε μέχρι εδώ ας πούμε και μερικά πράγματα επιπλέον για το συγκεκριμένο θέμα. Το θέμα των κινηματογραφικών βραβείων…

Από το Δεκέμβριο του 1895 που εφευρέθηκε ο κινηματογράφος από τους αδελφούς Λουμιέρ και έγινε η πρώτη προβολή στο Παρίσι στο Γκραν Καφέ και για κάποια χρόνια πλασαριζόταν, θαυμαζόταν και έκοβε εισιτήρια κυρίως ως μια από τις θαυμαστές εφευρέσεις της belle epoque, δίπλα στον ηλεκτρισμό, στο τηλέφωνο, στο φωνόγραφο κ.λπ. κ.λπ.

Από τον Ζορζ Μελιές και τις ταινίες του και μετά έγινε διασκέδαση και ψυχαγωγία και μετά τον Γκρίφιθ και τον Τσάπλιν έγινε και τέχνη…

Τα Παράσιτα θριάμβευσαν στα Όσκαρ του 2020

Έως το 1928 που δόθηκαν τα πρώτα βραβεία Όσκαρ δεν υπήρχαν κινηματογραφικά βραβεία ούτε στην Αμερική ούτε πουθενά αλλού. Επίσης, δεν υπήρχαν κινηματογραφικά φεστιβάλ. Τα φεστιβάλ ξεκίνησαν το 1932 με το Φεστιβάλ Βενετίας που ήταν το πρώτο. Έπειτα ήρθε το Φεστιβάλ των Καννών το 1939 που κράτησε όμως μόνο μια χρονιά λόγω πολέμου και συνέχισε από το 1946 και το 1951 ξεκίνησε το Φεστιβάλ Βερολίνου, για να αναφέρουμε μόνο τα τρία μεγαλύτερα. Το δικό μας στη Θεσσαλονίκη ξεκίνησε το 1960…

Μέχρι λοιπόν την πρώτη απονομή των Όσκαρ που έγινε το 1929 και για τις ταινίες του ’27 και του ’28 υπήρχαν μόνο κάποια μικρά βραβεία διαφημιστικού περισσότερο περιεχομένου και οι λίστες με τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς που έβγαζαν οι New York Times.

Η ιστορία των ‘Οσκαρ

Τα Όσκαρ ή μάλλον τα βραβεία της Ακαδημίας – Academy Awards – ήταν μια έμπνευση κάποιων ανθρώπων στο σινεμά στο Hollywood που θέλησαν με αυτόν τον τρόπο να δώσουν κύρος και σοβαρότητα στη δουλειά τους στα μάτια του κοινού. Από την αρχή τα βραβεία Όσκαρ μέχρι και σήμερα ήταν και είναι βραβεία επαγγελματικά που δίνουν οι επαγγελματίες του σινεμά για τις ταινίες που βγήκαν στα σινεμά όλο τον προηγούμενο ημερολογιακό χρόνο.

Και επειδή τα μέλη της Ακαδημίας που ψηφίζουν έχουν ξεπεράσει τις 6500, και επειδή ανάμεσα σε αυτούς δεν υπάρχουν ούτε θεωρητικοί, ούτε κριτικοί αλλά μόνο επαγγελματίες του σινεμά που ξέρουν να ξεχωρίζουν τα πράγματα, ε και επειδή είναι δύσκολο να μαγειρέψεις αποτέλεσμα με 6500 ψήφους, συν τη μυθολογία της μυστικότητας της ψηφοφορίας, του φάκελου που έρχεται από το συμβολαιογράφο με τα ονόματα των νικητών, συν το μεγάλο σόου που μεταδίδεται σε ολόκληρο τον κόσμο και που ξεκίνησε όταν τα Όσκαρ πέρασαν στην τηλεόραση, συν άλλα πολλά πολλά, τα Όσκαρ επιβλήθηκαν αμέσως.

Και όχι μόνο επιβλήθηκαν σε μια εποχή που δεν υπήρχε άλλο βραβείο, αλλά όσο πλήθαιναν και τα άλλα βραβεία – εξαιτίας των Όσκαρ και αυτό – τόσο ξεχώριζαν παραπάνω τα επίχρυσα αγαλματάκια.

Έπειτα ακόμα και το όνομα Όσκαρ απέκτησε το μύθο του με τη γραμματέα που είπε ότι της θυμίζουν το θείο της τον Όσκαρ κ.λπ. κ.λπ.

Τα βραβεία Bafta από τα πιο αξιόπιστα στον χώρο του κινηματογράφου

Τα υπόλοιπα κινηματογραφικά βραβεία

Σιγά σιγά άρχισαν να δίνουν βραβεία και η ένωση των κριτικών της Νέας Υόρκης, οι κριτικοί άλλων περιοχών, οι ενώσεις επαγγελματιών του σινεμά, που συνήθως είναι και οι πιο έγκυρες για τους τομείς τους, μετά ήρθαν τα ανάλογα των Όσκαρ αλλά σε εθνικό επίπεδο βραβεία όπως πχ τα BAFTA για τη Μεγάλη Βρετανία που είναι και το πιο έγκυρο από όλα αυτά έως το Ευρωπαϊκά Βραβεία Κινηματογράφου που είναι και τα πιο πρόσφατα.

Εκτός όμως από τις Χρυσές Σφαίρες θα παρατηρήσατε ίσως ότι όλα τα άλλα τα αποφασίζουν και τα απονέμουν επαγγελματίες του σινεμά. Με τον ένα ή τον άλλο τρόπο οι ηθοποιοί «κάπως» ξέρουν να ξεχωρίζουν το καλό παίξιμο κ.λπ. κ.λπ.

Στην Ευρώπη και ειδικά στα φεστιβάλ τα βραβεία τα δίνει μια κριτική επιτροπή που λίγο ως πολύ, λόγω του μικρού μεγέθους της πάντα μπορεί να επηρεαστεί υπέρ της μίας ή της άλλης ταινίες κάτι που είναι δύσκολο να γίνει καταρχήν με τα Όσκαρ.

Στην πραγματικότητα ένα έργο τέχνης αλλά και ένα έργο ψυχαγωγικό ή και απλά διασκεδαστικό μπορεί να επιζήσει στο χρόνο ανάλογα με το εισιτήριο που το έχει δώσει η ίδια η μοίρα και με τον προσωπική σχέση που έχει αποκτήσει με τον κόσμο. Οι κριτικές, οι βαθιές αναλύσει ή και οι ρηχές αναλύσεις και τα απλά ρεπορτάζ μπορούν να βοηθήσουν μια ταινία, την επιτυχία της ή τη διάρκειά της στο χρόνο αλλά ως ένα σημείο…

Πλάνο από την Jennifer Lawrence στην απονομή του βραβείου της στα Όσκαρ

Μόνο τα Όσκαρ χαίρουν σεβασμού

Η διαφορές των Όσκαρ με όλα τα υπόλοιπα και ειδικά με τις Χρυσές Σφαίρες είναι πως πρόκειται για το καθαρά βραβείο επαγγελματιών που μπορεί για τον κάθε τομέα κάποιοι να ειρωνεύονται ή και να χλευάζουν τα αποτελέσματα κάθε χρόνο αλλά κανείς δε μπορεί να τα αντιμετωπίσει κριτικά μια και όπως είχε πει ο Μπέρτολτ Μπρέχτ, «ο χειρότερος επαγγελματίας είναι καλύτερος από τον καλύτερο ερασιτέχνης».

Γιαυτό άλλωστε τα Όσκαρ δίνονται πάντα τελευταία και όλοι οι άλλοι στριμώχνονται πριν από αυτά μη τυχόν και συγκριθούν μαζί τους και γιατί μετά τα Όσκαρ κανείς δεν ενδιαφέρεται για άλλα βραβεία. Για την ιστορία ας αναφέρουμε πως τα προτελευταία βραβεία πριν τα Όσκαρ είναι τα Χρυσά Βατόμουρα με τις χειρότερες ταινίες της χρονιάς που δίνονται την προηγουμένη της απονομής των Όσκαρ.

Θα χρειαζόταν πολύς χώρος εδώ για να γράψουμε με πιο τρόπο γίνεται η επιλογή και των υποψηφιοτήτων και των νικητών στα Όσκαρ, για το πόσες κατηγορίες υποψηφιοτήτων υπάρχουν κ.λπ. κ.λπ. αλλά προτιμώ να σταματήσω σήμερα το κομμάτι εδώ και να επανέλθω στο πολύ κοντινό μέλλον με ένα δύο ή τρία ακόμα κομμάτια μια και φέτος λόγω πανδημίας τα Όσκαρ θα δοθούν περί τα τέλη Απριλίου… οπότε έχουμε καιρό…

Δείτε ακόμα:

Εάν επιθυμείτε να σχολιάσετε το παραπάνω άρθρο ή οτιδήποτε άλλο στο Youfly, επισκεφτείτε τη σελίδα μας στο Facebook ή στείλτε μας μήνυμα στο Twitter. Για φωτογραφικό υλικό και ιστορίες, μεταβείτε στο Instagram μας.

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του παρόντος άρθρου, χωρίς αναφορά, με ενεργό σύνδεσμο (link) Youfly.com.

Ιάσονας Τριανταφυλλίδης
Ιάσονας Τριανταφυλλίδης
Ο Ιάσων Τριανταφυλλίδης, είναι δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου και θεάτρου. Έχει γράψει μέχρι τώρα 20 βιβλία με θέμα την ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου, της νύχτας, του τραγουδιού και του μιούζικαλ και βιογραφικά βιβλία ανθρώπων του ελληνικού σινεμά. Αρθρογραφεί από το 1985 σε εφημερίδες, περιοδικά, έχει κάνει εκπομπές στο ραδιόφωνο, στην τηλεόραση, προσφάτως και στο διαδίκτυο. Έχει επιμεληθεί επανεκδόσεις παλαιού υλικού σε CD, για ανθρώπους όπως η Αλίκη Βιουγιουκλάκη, η Τζένη Βάνου, η Σοφία Βέμπο, η Μαρινέλλα, ο Τόλης Βοσκόπουλος, ο Γιάννης Σπάρτακος, το σύνολο του κινηματογραφικού έργου του Νίκου Μαμαγκάκη, ειδικό αφιέρωμα για την ιστορία του τραγουδιού στο ελληνικό σινεμά κ.α. Στην τηλεόραση έχει κάνει το πρώτο πρωινό του MEGA το Κοκτέιλ, εκπομπές με συνεντεύξεις, αφιερώματα, μονογραφίες, ήταν στην κριτική επιτροπή του «Να η ευκαιρία», σχολιαστής στις ειδήσεις του STAR και μία πολιτική εκπομπή με την Όλγα Τρέμη στο MEGA. Αυτό τον καιρό αρθρογραφεί βέβαια στο youfly.com και στην «Εφημερίδα των Συντακτών». Κάνει καθημερινά εκπομπή στις 15:00 με 16:00 στον Αθήνα 9.84 με τίτλο «Αθήνα, με ακούς;»

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ακολουθηστε μας
65,000ΥποστηρικτέςΚάντε Like
13,090ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
11,546ΑκόλουθοιΑκολουθήστε

ΔΗΜΟΦΙΛΗ