20 C
Athens
Κυριακή, 21 Απριλίου, 2024

Dodo: Η κριτική του Ιάσονα Τρινταφυλλίδη για την ταινία του Πάνου Κούτρα

Ο Ιάσονας Τριανταφυλλίδης γράφει την κριτική του για την ταινία του Πάνου Κούτρα με τίτλο «Dodo».

Dodo

Το dodo είναι ένα πουλί που δεν πετούσε. Πρέπει να έμοιαζε λίγο σαν μεγάλη κότα και δεν πρέπει να ήταν και πολύ έξυπνο. Όταν μετά από διάφορους αποικιοκράτες που πέρασαν από το νησί Μαυρίκιος  που δεν είναι Άγιος Μαυρίκιος όπως νομίζουν πολλοί, αλλά Πρίγκιπας Μαυρίκιος- έφτασαν και οι Ολλανδοί και δεν είναι μόνο ότι εξόντωσαν όλους μα όλους του ιθαγενείς εκεί, αλλά εξαφάνισαν εντελώς και το dodo φαντάζομαι χωρίς να το θέλουν, αλλά βοήθησαν και τα ζώα που είχαν φέρει μαζί τους. Για πάνω από 150 χρόνια το μόνο που έχει μείνει ήταν ένα βαλσαμωμένο dodo που φυλασσόταν σε ένα μουσείο που είχαν εκεί. Κάποια στιγμή όμως ένας υπάλληλος όπως καθάριζε κατά λάθος το έσπρωξε και έπεσε σε ένα τζάκι ή κάτι τέτοιο και κάηκε. Έτσι έμειναν μόνο κάτι ζωγραφιές του dodo το οποίο είναι και το σήμα κατατεθέν του Μαυρίκιου. Πέρα από το γεγονός που δεν πετούσε πρέπει να μην ήταν και πολύ έξυπνο και αυτά τα έμαθα γιατί έτυχα να πάω στο Μαυρίκιο και είναι μια ιστορία που τη λένε εκεί συνέχεια.

«Dodo» του Πάνου Κούτρα

Dodo ταινία Άκης Σακελλαρίου

Η ταινία «Dodo» του Πάνου Κούτρα είναι η ιστορία μιας ομάδας ανθρώπων εντελώς διαφορετικών μεταξύ τους και στον χαρακτήρα και ως εθνικότητα και όσον αφορά τα φύλα και όσον αφορά τα πάντα, ένας Αλβανός, ένας Ελληνοαλβανός, μια από την Γεωργία, μια από την Ουκρανία αν θυμάμαι καλά, κάποιοι Έλληνες, μία τρανς και ένα ζευγάρι Ελλήνων με την κόρη τους και δύο από τις πρώην αποικίες της Γαλλίας στη Βόρεια Αφρική. Όλοι με κάποια προβλήματα και όλοι συνδέονται μεταξύ τους με κάποιο τρόπο, είτε από σύμπτωση, είτε κατά λάθος, είτε επί τούτου, μαζεύονται σε ένα μεγάλο σπίτι του ζευγαριού που λέγαμε, όπου ετοιμάζεται ένας γάμος. Ξαφνικά λοιπόν εμφανίζεται ένα dodo από το πουθενά και φέρνει μια φοβερή αναστάτωση σε όλους. Αυτό το πουλί σε μια ολόκληρη νύχτα που περνάνε μαζί, ελαφρώς βαλπούργια νύχτα, φέρνει τα πάνω κάτω σε όλους δίνοντας και λύσεις όμως εκεί που δεν το περιμένουν σε διάφορα θέματα που τους ταλαιπωρούν…

Σμαράγδα Καρύδη

Ο Πάνος Κούτρας δικαιώνεται σαν δημιουργός με αυτήν την ταινία

Αυτή σε γενικές γραμμές είναι η υπόθεση του «Dodo» που ίσως δε λέει πολλά όπως τη διαβάζετε, αλλά αν δεν δεις την ταινία δύσκολα μπορείς να καταλάβεις τι γίνεται και πώς γίνεται. Ο Πάνος Κούτρας βεβαίως έχει όπως σχεδόν όλοι οι αυθεντικοί δημιουργοί το δικό του προσωπικό του σύμπαν αν θέλετε και τις προσωπικές του εμμονές. Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι από την πρώτη του ταινία «Η επίθεση του γιγαντιαίου μουσακά» και μετά, με κορυφαία του στιγμή βέβαια τη συγκλονιστική «Στρέλλα» φαίνεται καθαρά πως ωριμάζει και γίνεται πιο ουσιαστικός και στην κινηματογραφική του γραφή, αλλά και σαν άνθρωπος στα συναισθήματα και στο βάθος τους και αυτό πάνω απ’ όλα το νιώθεις σαν θεατής. Η συγκεκριμένη ταινία πρέπει να πω πως όσο την έβλεπα κάποιες φορές με έφερε σε αμηχανία. Που το πήγαινε, τι ήθελε να πει κλπ κλπ.

Όταν τελείωσε βγήκα από το σινεμά το “Ολύμπιον” της Θεσσαλονίκης, πήρα τηλέφωνο ένα φίλο που τον εκτιμώ και τον αγαπάω πολύ, ο οποίος ξέρει από σινεμά και έχουμε μαλώσει ουκ ολίγες φορές για ταινίες. Του είπα: «μόλις είδα μια ταινία και δεν έχω καταλάβει ούτε που το πήγαινε, ούτε στην ουσία τι ήθελε να πει, αλλά είμαι πολύ βαθιά συγκινημένος με αυτό που είδα και δεν είναι απλά συγκίνηση, αντιθέτως κρατάω με το ζόρι τα δάκρυα μου στη Πλατεία Αριστοτέλους» και εκείνος μου απάντησε «άρα λοιπόν δικαιώθηκε σαν δημιουργός»…

Πάνος Κούτρας

Ναι δικαιώθηκε σαν δημιουργός γιατί με συγκίνησε και με συγκίνησε βαθιά. Γιατί κρατάει το δικό του προσωπικό στυλ εξελιγμένο σε όλα τα επίπεδα και με ένα τρόπο που δεν ζητιανεύει την αποδοχή του θεατή. Σου ανοίγει την πόρτα να μπεις στο δωμάτιο που βρίσκεται ο ίδιος και οι ήρωες του, σου κάνει χώρο και σε αφήνει να κυκλοφορήσεις για να καταλάβεις αυτό που θέλεις εσύ, να νιώσεις πάνω απ’ όλα αυτό που μπορείς να νιώσεις. Ως εδώ δεν χρειάζεται να πω κάτι άλλο, αυτό νομίζω ότι είναι αρκετό.

Ο κάθε ηθοποιός είναι στην ουσία και ένα dodo μοναδικό και χαμένο μέσα στον κυκεώνα της σημερινής κοινωνίας

Κατά τ’ άλλα η ταινία έχει εξαιρετική φωτογραφία και θαυμάσια μουσική, εξαιρετικό μοντάζ και καταπληκτική animation εικόνα με το dodo να ζωντανεύει και να κυκλοφορεί και να παίζει με τους ήρωες. Το πιο σημαντικό όμως είναι η δουλειά που έχει γίνει με τους ηθοποιούς όπου ο καθένας είναι στην ουσία και ένα dodo μοναδικό και χαμένο μέσα στον κυκεώνα της σημερινής κοινωνίας. Οι ρόλοι γραμμένοι σωστά με βάθος και πάνω απ’ όλα με πολύ χιούμορ, κάτι που διαθέτει η ταινία και οι ηθοποιοί που τους παίζουν, όχι μόνο έχουν καταλάβει τι παίζουν, αλλά έχουν οδηγηθεί στο εξαιρετικό αποτέλεσμα μέσα από μια σοφή καθοδήγηση από τον σκηνοθέτη που φαίνεται καλά πως έχει κάνει πολύ και σωστή δουλειά με τον καθένα για να βγάλει από τον καθένα τον καλύτερο εαυτό του και συγχρόνως όλα αυτά τα διαφορετικά άτομα να έχουν κοινή γραμμή ερμηνευτική κλπ κλπ…

Dodo ταινία Κούτρας και ηθοποιοί

Τη Σμαράγδα Καρύδη ας πούμε ποτέ δεν την έχω δει καλύτερη. Ο Άκης Σακελλαρίου και ο Άγγελος Παπαδημητρίου εξαιρετικοί όπως πάντα. Αλλά και οι υπόλοιποι, Τζομάνα Αλχασάν, Πολύδωρος Βογιατζής, Νίκος Γκέλια, Νατάσα Εξηνταβελώνη, Αχμάντ Κοντάρ, Τζεφ Μοντάνα, Τζώρτζης Παπαδόπουλος, Κρις Ραντάνοφ, Μαριέλλα Σαββίδου, Άννα Τζορτζίκια, Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου είναι όλοι από ένα επίπεδο και πάνω στην ερμηνεία τους. Δεν μπορείς να ξεχωρίσεις κάποιον.

Dodo ταινία

Όταν τελείωσε η ταινία ήμουν πολύ συγκινημένος όπως σας είπα και χάρηκα πολύ που ο Πάνος Κούτρας επιμένει να εξελίσσεται σωστά μέσα στο χρόνο, να γίνεται όλο και πιο βαθύς όλο και πιο ουσιαστικός και ναι μεν απευθύνεται σε έναν κόσμο με ανοιχτό μυαλό και χωρίς προκαταλήψεις, σε ένα κόσμο που μπορεί να δει τα πράγματα με άλλο μάτι από το συνηθισμένο, από το τρέχον και το αγοραίο, αλλά είναι σίγουρο πως το πνεύμα της κατανόησης που προτείνει με την ταινία του μπορεί να βοηθήσει και πολλούς άλλους να δουν τον κόσμο αλλά και τον εαυτό τους με καλύτερο τρόπο…

Εάν επιθυμείτε να σχολιάσετε το παραπάνω άρθρο ή οτιδήποτε άλλο στο Youfly, επισκεφτείτε τη σελίδα μας στο Facebook. Ή στείλτε μας μήνυμα στο Twitter. Για φωτογραφικό υλικό και ιστορίες, μεταβείτε στο Instagram μας.

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του παρόντος άρθρου, χωρίς αναφορά, με ενεργό σύνδεσμο (link) Youfly.com

Ιάσονας Τριανταφυλλίδης
Ιάσονας Τριανταφυλλίδης
Ο Ιάσων Τριανταφυλλίδης, είναι δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου και θεάτρου. Έχει γράψει μέχρι τώρα 20 βιβλία με θέμα την ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου, της νύχτας, του τραγουδιού και του μιούζικαλ και βιογραφικά βιβλία ανθρώπων του ελληνικού σινεμά. Αρθρογραφεί από το 1985 σε εφημερίδες, περιοδικά, έχει κάνει εκπομπές στο ραδιόφωνο, στην τηλεόραση, προσφάτως και στο διαδίκτυο. Έχει επιμεληθεί επανεκδόσεις παλαιού υλικού σε CD, για ανθρώπους όπως η Αλίκη Βιουγιουκλάκη, η Τζένη Βάνου, η Σοφία Βέμπο, η Μαρινέλλα, ο Τόλης Βοσκόπουλος, ο Γιάννης Σπάρτακος, το σύνολο του κινηματογραφικού έργου του Νίκου Μαμαγκάκη, ειδικό αφιέρωμα για την ιστορία του τραγουδιού στο ελληνικό σινεμά κ.α. Στην τηλεόραση έχει κάνει το πρώτο πρωινό του MEGA το Κοκτέιλ, εκπομπές με συνεντεύξεις, αφιερώματα, μονογραφίες, ήταν στην κριτική επιτροπή του «Να η ευκαιρία», σχολιαστής στις ειδήσεις του STAR και μία πολιτική εκπομπή με την Όλγα Τρέμη στο MEGA. Αυτό τον καιρό αρθρογραφεί βέβαια στο youfly.com και στην «Εφημερίδα των Συντακτών». Κάνει καθημερινά εκπομπή στις 15:00 με 16:00 στον Αθήνα 9.84 με τίτλο «Αθήνα, με ακούς;»

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ακολουθηστε μας
65,000ΥποστηρικτέςΚάντε Like
13,090ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
11,546ΑκόλουθοιΑκολουθήστε

ΔΗΜΟΦΙΛΗ